Zašto moram trpjeti? (VIII.)


Naša potreba za obraćenjem

Osmi razlog zašto moramo trpjeti je ovaj: Bog, koji želi naše vječno spasenje iznad svega, čini sve u svojoj moći da nas otrgne od ozbiljne opasnosti propasti naše duše u kojoj se sada nalazimo. On nas pokušava dovesti do obraćenja iz života grijeha na život milosti i kreposti.

Bog nam želi Nebo. On najžarče želi da uspijemo osvojiti tu briljantnu krunu najčudesnije slave koju je On tako velikodušno pripremio za nas u vječnosti. Dakle, možda se radi o tome da je stanje naše duše takvo da ako umremo u tom stanju, nećemo moći biti pripušteni u Nebo, nego bi vječno prebivali „u tami gdje će biti jauk i škrgut zuba“. Drugim riječima, možda živite u stanju smrtnoga grijeha.

Možda živite u otvorenom neprijateljstvu s Bogom. Možda ste jedan od onih koje Biblija zove „budalama“; jedan od onih koji se glupo hvale time da ne vjeruju da Bog postoji. Možda se pretvarate da ste ateist ili nevjernik. Kažem „pretvarate“ jer nijedan čovjek koji ispravno koristi svoj razum ne može iskreno reći da ne postoji Bog. Svi oni koji poriču Boga, samo žele da On ne postoji. Kod njih želja rađa misao. Želja da budu slobodni od deset zapovjedi tako da mogu zadovoljavati svoje strasti bez toga da im strah od pakla stalno visi nad glavom, je ono što tjera takozvane ateiste i nevjernike da budu tako glasni u pokušaju da uvjere svijet da Bog ne postoji.

Ako ste Vi koji čitate ove retke možda jedan od tih „budala koji kažu u svojim srcima (a ne u svojim umovima), da nema Boga“, onda živite u otvorenom neprijateljstvu s Njime i stoga u opasnosti od vječne propasti. 

Ili možda pripadate drugoj klasi grješnika. Možda ste otpali katolik koji je prestao prakticirati svoju vjeru. Možda gledate na svoju vjeru kao prepreku za uspjeh i napredak u svijetu, poslu, društvu ili politici. Ili ste netko tko ima problema sa strogim moralnim zakonom Evanđelja i smatra obdržavanje zapovjedi preteškim. Ljudi obično imaju veće poteškoće sa zapovjedima, posebno šestom i devetom, nego sa svim istinama i otajstvima koje su predložene za vjerovati. Možda ste se upetljali u nezakoniti brak, ili ste upali u loše društvo, ili se učlanili u tajno i osuđeno društvo. Budući da je slučaj takav, Vaš se život možda sastoji u nevjernosti Bogu te je stoga pun grijeha svake vrste, tako da živite u opasnosti od vječne propasti.

Ili možda pripadate trećoj vrsti grješnika. Izvanjski niste napustili svoju vjeru, ali ste počinili tolike grijehe da nadmašuju broj vaših lasi na glavi. Možda ste zanemarili pohađanje Mise i sakramenata; Vaše psovke i kletve i svetogrđa; Vaši grijesi ljutnje, mržnje i osvete; Vaša proždrljivost i neumjerenost; Vaši grijesi nečistoće mislima, željom, riječima i djelom; Vaši grijesi sablazni po kojim ste nanijeli duhovnu smrt dušama za koje je Krist umro najbolnijom smrću na križu; Vaše laži, klevete i ogovaranja; Vaša neiskrenost i nepravda – jednom riječju potpuno nepoštivanje Božjeg zakona. Veći dio Vašega života potraćen je u smrtnomu grijehu i opasnost od vječne propasti slijedi Vas poput Vaše sjene. Ili je na kraju Vaš život možda u skrivenim grijesima. U očima ljudi, koji vas mogu suditi samo prema vanjštini, Vi prolazite kao uzoran kršćanin, ali u Božjim očima, očima Onoga koji gleda u najskrivenije djelove srca, Vi ste bijela grobnica, puna skrivene zlobe. Jedan od sljedećih primjera možda odgovara Vašem slučaju.

Nemalo ljudi, mladih i starih, oženjenih i neoženjenih, što svaki iskusni svećenik i duhovni vođa predobro zna, i što svake misije i duhovne vježbe donesu na svjetlo, živi u nesretnom stanju smrtnoga grijeha (iako izvanjski izgledaju jako pobožno i kreposno), jer primaju sakramente nedostojno. Oni idu redovito i često na ispovijed, ali njima je to puka rutina. Oni nisu obraćeni. Oni nemaju namjeru prekinuti s grijehom. Postoje mladi ljudi koji su ovisni o ozbiljnim grijesima, posebno nečistoći, i nastavljaju se izlagati prilikama za grijeh, poput loših knjiga, plesova, zabava, kazališta i posebno lošega društva. Oni idu na ispovijed i svetu pričest vrlo često; ali na nesreću, svako primanje sakramenata ih uključuje u sve veću krivnju pred Bogom. Pravo obraćenje uključuje čvrstu odluku da ćemo se udaljiti od svih svojevoljnih prilika za smrtni grijeh. Bez toga nema oproštenja.

Zatim su tu oženjene osobe, veliki broj, koje bez obzira na svoju mjesečnu ili tjednu ispovjed nastavljaju s hladnom namjerom ozbiljno griješiti protiv svetog staleža ženidbe ili protiv svetosti prava na život koji je Bog dao njihovom djetetu. Postupajući prema neopoganskim standardima moralnosti, usude se ometati Božju volju o tome koje će živote donijeti na svijet i u postizanju svojih zlih namjera oni se ne ustežu počiniti najgore zločine. U očima svojih kolega oni uživaju ugled; možda su aktivni u crkvi ili su poznati kao stupovi svoje župe; ali su u očima Onoga koji čita srca ljudi, krivi za tajne odvratnosti koje viču u Nebo za osvetom i za svetogrdnu zloupotrebu sakramenata.

A na kraju, tu su oni koji žive u smrtnim grijesima mjesecima, a često i godinama i svo to vrijeme primaju sakramente nevrjedno, samo zato što se srame ili boje ispovjediti svoj teški grijeh.

Pretpostavimo sada da ste Vi u jednoj ili drugoj klasi grješnika ovdje opisanih, onda morate jednom zauvijek shvatiti da ne postoji ništa pod Nebom što vas može spasiti od vječne paklene vatre osim savršenog obraćenja. Za vas nema drugoga načina za spasenje. Morate se pokajati i postići od Boga oproštenje svojih grijeha.

Ali sada se postavlja veliko pitanje: Kako će se to nužno obraćenje dogoditi? Ako vas obični pozivi od Boga u prošlosti nisu uspjeli dovesti razumu, postoji li neka nada da hoće u budućnosti te Vas navesti da se pomirite s Bogom? To nije baš izgledno. Svaki novi grijeh koji počinite širi provaliju koja Vas razdvaja od Njega, a svako novo svetogrđe čini vaše srce sve tvrđim i tvrđim, dok na kraju ne postane tako zadebljalo i bezosjećajno da ga čak i najnevjerojatnije čudo ne bi dirnulo. Da se uvjerite u to, proučite Judin slučaj. Bio je izgubljen, iako je bio drug našega Gospodina i apostol. Unatoč što je bio blizu Začetniku spasenja, njegova ga je nevjernost navela da izda svog Učitelja i da skonča svoj život samoubojstvom. Bolje bi bilo tome čovjeku, da se nije rodio“. Nesretna sudbina ovog nesretnog učenika može lako biti i Vaša. Bez iznimne milosti Božje, čak i na svojoj smrtnoj postelji možete ostati bez obraćenja – jer primanje posljednjih sakramenata nije jamstvo da ste se zapravo pokajali – i tako bi propast bila neizbrisivo zapečaćena.

Ali na sreću za Vas, Bog Vas previše voli usprkos Vašoj tvrdoglavosti, a da bi Vas ostavio u tako jadnoj situaciji. On ništa ne štedi da Vas spasi čak i protiv Vaše nastrane volje. Ali On zna predobro da je stanje Vaše duše tako očajno da mora koristiti herojske tretmane i krajnje mjere da vas spasi iz vječne smrti. Zbog toga ove sadašnje nedaće koje Vam uzrokuju patnju. Te snažne, otrežnjujuće boli i ta žalost i muka koju trpite su namijenjeni da Vas navedu da ozbiljno razmislite o neizmjerno većoj patnji koju trpe duše i tijela izgubljenih grješnika u paklu – patnje koje su beskrajne u trajanju. Duge patnje koje Vam ne daju da se odmorite ni danju ni noću potrebne su da bi Vas uzdigle iz grješnog stanja i navele da molite za milost, milosrđe i spasenje prije negoli bude kasno. Bog nije htio da patite i samo Vas oklijevajući kažnjava. Njegova velika ljubav prema Vama nagoni Ga da tako djeluje. A budući da je ljubav motiv, On Vam neće poslati veće patnje nego što su potrebne za iscjeljenje Vaše duše i njezinu obnovu. On koristi samo ono što je nužno, niti manje niti više, jer čak i vješti kirurg odstranjuje samo onoliko bolesnog tkiva koliko je potrebno da bi spasio pacijentov život.

Ovo objašnjava težak financijski gubitak ili potpunu propast uspješnog posla koja Vas je svela na stanje siromaštva i potrebe; taj tužni i teški gubitak koji je od Vas ugrabio jedno od sedam vrlo voljene djece, ili Vašeg voljenog muža ili ženu; tu strašnu nesreću ili dugotrajnu bolest zbog koje ležite na krevetu s boli koja ne popušta tjednima, a možda i mjesecima; gubitak dobrog glasa zbog nečije klevete, ogovaranja ili trača; to udaljavanje od prijatelja zbog nekog nesporazuma ili zlobnog spletkarenja neprijatelja; taj niz bolesti u Vašoj obitelji koje gomilaju troškove za liječnike i lijekove. To su dokazi ne Božje ljutnje, nego Njegove očinske ljubavi prema Vama i Njegove žarke želje da Vas spasi svim sredstvima od opasnosti vječne propasti koju sami birate. On želi da se spasite i da budete vječno sretni s Njime u nebu.

Budite stoga mudri i prihvatite te križeve s prikladnim stavom, tako da oni postignu svoju svrhu za koju su poslani. Oni će Vas voditi potpunom obraćenju. Oni će Vam pomoći začeti iskrenu žalost za svoje grijehe i da tražite oproštenje u sakramentu ispovjedi. Na taj će Vas način ta jako gorka i žestoka sredstva koja Vam nebeski Liječnik daje spasiti od vječnih muka u paklu.


(vlč. F. J. Remler, C.M., Zašto moram trpjeti? Knjiga svjetla i utjehe, str. 41. – 45.)

Primjedbe