Po nastanku
prosvjetiteljstva i izbijanju francuske revolucije – koju je
slijedio niz revolucija utemeljenih na
prosvjetiteljsko-racionalističkim zasadama, Crkva se našla pred
izazovima kakve dotad još nije doživjela. Dok su povijest Crkve
obilježila brojna krivovjerja, ona su ipak uvijek nastajala iz
čovjekovih pojedinačnih krivih svjetonazora. No ovdje se Crkva po
prvi puta susreće s jednim cjelovitim heretičnim sustavom koji ima
jedno jasno temeljno polazište – a to je svrgavanje Boga s
njegovog prijestolja kao svemogućeg Stvoritelja i Svedržitelja.
Čovjek se proglašava dostatnim samime sebi; proglašava božanstvom
svoj razum, a za Boga – prema masonskom nauku (nastalom iz tzv.
prosvjetiteljstva) ima mjesta samo kao prvog pokretača koji se dalje
ne miješa u tijek povijesti i koji je čovjekovom razumu nedostupan.
Iz tog sustava razvija se cijeli sklop krivovjernih nauka koji
udaraju na svako područje kršćanskog nauka i žele ga obezglaviti
tako da Crkva upije duh vremena i bude podložena ovom nauku 'novog
doba'. Taj duh širi se po cijelome tadašnjem društvu i želi ući
u sve njegove pore. Dio tog društva je i Crkva te postaje upravo
jedan od glavnih ciljeva i najvećih izazova revolucionara kako svoje
ideje infiltrirati u Crkvu.
Katolički nauk se
sve do novijeg doba nikad nije određivao pojmovima konzervativnog
ili liberalnog. Katoličanstvo je uvijek bilo naprosto to –
katolička vjera koja potječe od apostola i otaca i koju je Crkva
čuvala kroz vjekove. Sada situacija postaje drukčijom. Prodorom
ovog revolucionarnog, bezbožničkog duha u Crkvu – koji počinje
svoje jasne tragove ostavljati početkom 19. stoljeća, katoličanstvo
se naspram racionalizma definira kao konzervativno. To upravo u
suprotnosti s revolucionarnom ideologijom koja je zapravo liberalizam
– izdizanje čovjekove slobode i njegovo oslobađanje od
objektivnih vjerskih i moralnih normi. Čovjek je pozvan vjerovati u
štogod želi i živjeti kako želi jer objektivne istine nema. On je
slobodan da tu istinu sam sebi otkrije i izgradi jer ona nije
objektivna, nego subjektivna. Katoličanstvo se u reakciju na ovu
modernu herezu postavlja u smislu konzervativnog elementa –
pozivajući na očuvanje svojeg vjekovnog nauka i tradicije, jer samo
u njemu se nalazi objektivna istina koja oslobađa, spašava i vodi
vječnom životu.
Proporcionalno sve
većem prodoru i širenju ovog revolucionanog i liberalnog duha u
Crkvi, oznaka konzervativnog počinje se od istih liberalnih
elemenata označavati kao nešto pejorativno te se, malo-pomalo, vrlo
suptilno, kao takva i servira općoj katoličkoj masi pozivajući pod
vrlo vješto formuliranim frazama na duh reformi i promjena koje će
kroz praksu i vrlo vješto oblikovane formule, dovesti do promjena u
vjerskim shvaćanjima. Ta tendencija dobiva svoj vrhunac na Drugom
vatikanskom saboru i u događanjima oko njega i nakon njega, gdje se
kroz vrlo profinjene revolucionarne reforme provodi prava revolucija
u vjeri i moralu. Ono konzervativno dobiva svoj definitivno
pejorativni predznak te postaje toljagom kojom će se lupati po
glavama onih koji 'pripadaju prošlosti', kojoj navodno povratka više
nema. Kao eklatantne primjere možemo
navesti težnju za tradicionalnom latinskom Misom, za poučavanjem
tradicionalnog katekizma, pozivanje na odredbe i dogme Tridentskog
ili Prvog vatikanskog sabora, na odredbe crkvenog zakonika. Sve su to
koncilski revolucionari – u nedostatku argumenata, ideološki
diskreditirali etiketama nazadnosti, zaostalosti, zahrđale
konzervativnosti koju je vrijeme pregazilo.
No ipak, u
modernističkom sustavu konzervativnost nije suvišna. Sv. Pio X.
opisuje nam u svojoj okružnici Pascendi na koji način funkcionira
modernistički proces:
,,Stoga
kada se modernistička misao dublje pronikne, mora se reći kako se
evolucija predstavlja kao određeni rezultat dviju snaga koje se
bore, od kojih je jedna progresivna, a druga konzervativna.
Konzervativna snaga stoji u Crkvi i sastoji se u tradiciji. Ona vrši
ulogu koja je vlastita vjerskom autoritetu, i to kako po pravu,
budući da je svakom autoritetu prirođeno što je čvršće moguće
prianjati uz tradiciju, tako i stvarno, jer uzdignuta iznad životnih
prilika malo ili uopće ne osjeća poticaje koji potiču na napredak.
Nasuprot tome snaga koja, odgovarajući na potrebe, vuče prema
napredovanju, počiva i djeluje u svijesti pojedinaca, nadasve u
onima koji su, kao što kažu, u prisnijem dodiru sa životom... Kao
neka vrsta kompromisa između dviju snaga, s jedne strane
konzervativne a s druge progresivne, to jest između autoriteta i
individualne svijesti, javljaju se preobrazbe i napreci. Individualne
svijesti, odnosno neke od njih, vrše pritisak na kolektivnu svijest,
a ova pak na autoritet, te ga prisiljava na kapitulaciju i da se drži
pogodbe.“ (br.
27)
Jedno
od njegovih temeljnih odrednica je evolucionizam istine – ono što
je jučer vrijedilo, danas više nije relevantno i ustupa mjesto
'novim shvaćanjima' koja su liberalna i njima
suprotna. Za
modernista je dakle logika povijesnog razvoja takva da se napredak
događa postupnim procesom hoda prema sve većem prihvaćanju
liberalističkog nauka. Uzmimo sasvim jasan primjer iz područja
morala. Za vrijeme Pavla VI. revolucionari su pokrenuli svoju agendu
za ozakonjenjem kontracepcije. Čini se da u tome na službenoj
razini nisu uspjeli (jer papa ne može svojim autoritetom proglasiti
krivovjerni nauk), ali su na praktičnoj doživjeli puni podvig.
Pomoću kolegijalizma po kojemu su stvoreni
paralelni autoriteti biskupskih konferencija koje se u praksi
pokazuju de facto autonomnima, papinski je autoritet efektivno
paraliziran te si je svaka mjesna ili 'nacionalna Crkva' mogla
krojiti politiku prema svojoj volji. Primjene autoriteta s najviše
razine nije bilo te se posvuda širilo ili toleriralo bezakonje koje
se s vremenom u glavama katolika nametnulo kao nešto samorazumljivo
i neizbježno. Danas ne možemo čuti glasove koji bi ustali protiv
toga i možemo reći da su modernisti uspjeli – iz sukoba
konzervativne i liberalne struje izašao je praktični rezultat da je
za prosječnog katolika kontracepcija postala nešto normalno i
prihvatljivo. No za vrijeme pape Franje krenulo se
korak dalje. Dok je nekad bila glavna bitka oko kontracepcije, sada se
postavlja novo pitanje, a to je razvod i izvanbračne zajednice. Za
vrijeme Pavla VI. bilo je van pameti ikome uopće išta spomenuti o
tome pitanju jer je tu katolički stav bio samorazumljiv, ali sada su
se stvorili uvjeti da se o tome raspravlja i da se može dovesti u
pitanje. Opet imamo borbu između liberala i konzervativaca, a
kompromisni rezultat će otvoriti prostor za neka nova preispitivanja
katoličkog nauka, primjerice o homoseksualnosti, svećeničkom
celibatu, đakonisama i sl. I tako u nedogled u jednom razvidnom
evolucionističkom procesu koji vodi prema sve većem udaljavanju od
katoličke vjere i prihvaćanju liberalizma.
U
svemu tome moramo dobro razmotriti ulogu one konzervativne struje,
koja nakon koncila više definitivno nije jednaka onom zdravom
konzervativizmu koji je u borbi protiv liberalizma bio naprosto
sinonim za katoličanstvo. Iz svega prethodno rečenoga je sasvim
jasno kakav je taj 'novi ili neo- konzervativizam'. To je zapravo
revolucionarni ili modernistički
konzervativizam koji je sastavni
čimbenik evolucionističke revolucije koju vode modernisti prema
načelima koja je
prokazao sv. Pio X. Pokažimo to na očitim primjerima.
1. Novi
red Mise.
Za tradicionalnog katolika (,,starog konzervativca“) novi je red
Mise neprihvatljiv iz razloga što se protivi katoličkom nauku koji
zabranjuje
radikalno mijenjanje obreda
u skladu s nekatoličkim obredima. Za ,,novog konzervativca“ (neki
tradicionalni komentatori nazivaju ih i ,,novokatolicima“) je Novus
ordo prihvatljiv zato što ga je prihvatio papa i svi biskupi i zato
što se služi po cijelome svijetu, a on se zalaže samo za
konzervativno tumačenje tog istog obreda – primjerice
da se svećenik strogo drži rubrika (koje su ipak tako formulirane
da je jasno da proizlaze iz liberalnog duha) i da se drže određeni
tradicionalni elementi poput primanja pričesti na jezik i klečeći,
okrenutosti prema oltaru, promicanje latinskoga itd., dok obred u
sebi nije sporan i treba ga prihvatiti.
2. Drugi
vatikanski sabor.
Ista stvar – za neokonzervatvice sam sabor po sebi nije sporan,
nego su sporna njegova liberalna tumačenja, opet iz razloga što ga
je prihvatio papa, biskupi i većina katolika. Tradicionalni katolik
u njemu uviđa kontradikcije u pojedinim izjavama s tradicionalnim
naukom, dok ih neokonzervativac pokušava na svaki način – umjetno
i usiljeno, uskladiti s tradicionalnim naukom, unatoč očitim
priznanjima onih koji su sami stvarali taj sabor da to nije moguće.
To u konačnici vodi do toga da neokonzervativac prihvaća zablude
koje su izričito sadržane ili insinuirane u koncilskim tekstovima.
Očiti je primjer vjerska sloboda gdje se neokonzervativci jasno
zalažu za nauk
o indiferentističkim državama
iz prozirnih razloga koje su tradicionalni autori već
davno opovrgli.
Isto vrijedi i za ekumenizam gdje iako neokonzervativci ne idu tako
daleko kao izričiti modernisti, opet prihvaćaju nešto 'umjereno'
iz njihovih zabluda, poput primjerice samih molitvenih susreta s
nekatolicima u kojima oni bez pridržaja sudjeluju, pa različitih
drugih ekumenskih inicijativa, a time se polako i prihvaća hereza da
je moguće pronaći spasenje u drugim religijama ako je netko 'dobar
čovjek'. Isto prihvaćanje zabluda vrijedi i za pojam Mise koji
proizlazi iz novoga obreda gdje se Misa više ne definira kao
prvenstveno i isključivo žrtva, nego kao gozba.
3. 'Nova
evangelizacija' s pripadajućim 'pokretima' i 'karizmama'. Ne
treba duljiti da za neokonzervativce generalno karizmatski pokret
nije uopće sporan i da u njemu nemaju problema sudjelovati. Za očiti
dokaz možemo pogledati primjer poznatog neokonzervativnog učilišta
Steubenville gdje se karizmatski susreti održavaju redovito
(usporedno s tradicionalnom latinskom Misom!). Neokonzervativci su
generalno pozitivni i o ukazanjima i porukama karizmatskog i
sentimentalnog tipa poput Međugorja, zatim o raznim očitim
modernističkim pokretima poput neokatekumena, fokolarina, kursilja
itd. Treba doduše reći da pojedinci ili skupine mogu biti kritične
o konkretnom pokretu ili zajednici, ali je opći neokonzervativni
stav da sve ono što se danas u Crkvi prihvaća od strane pape i
biskupa, nije sporno i treba prihvatiti.
Iz svega toga možemo
iščitati glavne zasade ,,novog konzervativizma“. Tradicionalni
katolički nauk (,,stari konzervativizam“) temelji se sasvim jasno
na vjernosti izvorima objave – sv. Pismu, Predaji i Učiteljstvu
koje je od Boga postavljeni, autoritativni tumač i izlagatelj izvora
objave. Neokonzervativizam se pak temelji na nečemu drugome. Za
njega nije prvo mjerilo istine vjernost vjekovnom Učiteljstvu Crkve
(koje obvezuje sve kasnije naraštaje, uključujući i samog vrhovnog
pastira – papu), nego duhu vremena u Crkvi – onim
neobvezujućim izričajima i općem mentalitetu koji u stvarnosti
stoji u suprotnosti s vjekovnim i obvezujućim naukom Crkve. Zato je
glavna postavka neokonzervativizma slijepa poslušnost
– krivi i nekatolički pojam koji poslušnost lišava njezinog
sadržaja i pretvara je u pojam autokratske i totalitarne
podložnosti.
Treba nam biti jasan
katolički nauk o poslušnosti. Bezuvjetnu poslušnost dugujemo samo
Bogu koji je jedini savršen te ne može ni u čemu od nas tražiti
nešto zlo ili nas uvesti u zabludu. Čovjek
je pak, kao što dobro znamo, pogrešiv i može upasti u zabludu. To
vrijedi i za crkvene pastire u onom opsegu u kojemu njihovi iskazi
nisu zaštićeni karizmom nezabludivosti, koja vrijedi samo za
slučajeve kada papa proglašava svojim autoritetom jedan vjerski
nauk kao konačni ili kada to čini opći crkveni sabor, a tu odredbu
potvrdi papa, ili biskupi po svemu svijetu u jedinstvu s papom koji
jednodušno izričito naučavaju katolički nauk kao od Boga
objavljeni. U svim drugim slučajevima papa i biskupi nisu
nezabludivi i mogu usred ljudske slabosti naučavati ili činiti ono
što nije u skladu s Božjim zakonom. U tom slučaju, kada postoji
očita opasnost za vjeru, svaki se vjernik ima
pravo i dužnost suprotstaviti,
upravo iz poslušnosti prema Bogu čiji je autoritet viši i čiji
nas zakon bezuvjetno obvezuje kada bi pastiri govorili ili činili
ono što je njemu protivno.
Tako
neokonzervativci iz ovog shvaćanja opravdavaju sve čine i izjave
postkoncilskih papa i biskupa, iako je manifestno očito da su u
suprotnosti s katoličkim naukom. Kao primjer možemo uzeti bilo koji
ekumenski susret (poput onog najskandaloznijeg
u Asizu)
koji bi svaki pretkoncilski papa promptno osudio, no neokonzervativci
pronalaze kojekakve iracionalne razloge
da ih opravdaju, ili
barem čine to prešutno. Oni opravdavaju pod istim izlikama i novi
red Mise, iako ga je odmah prokazao sam poglavar sv. Oficija, kardinal Ottaviani.
Primjeri idola ili
omiljenih postkoncilskih figura za neokonzervativce su pape Ivan
Pavao II.
i Benedikt
XVI.,
zbog njihove navodne konzervativnosti – jer su doista istupali
protiv progresivista u moralnim pitanjima i branili katolički nauk,
dok se pritom zaboravlja na koji su način iste favorizirali putem
biskupskih ili kardinalskih imenovanja i kako su promicali pogubne
modernističke ideje ekumenizma i vjerske slobode. Primjer
neokonzervativnog ideala su određeni reformni potezi u liturgiji
koje je poduzeo papa Benedikt XVI., poput promicanja celebracije ad
orientem, uporabe latinskoga, primanja pričesti klečeći, dok se
pritom zaboravlja kako to nisu bile obvezujuće odredbe, nego samo
poticaji koji nisu imali nikakvog većeg učinka (i da se npr. sam
papa Benedikt izjasnio da nema ničega
intrinzično problematičnoga u pričesti na ruku).
U novije se vrijeme – također zbog istupa u prilog moralnog nauka,
hvali predstojnika Zbora za nauk vjere, kard.
Müllera,
kao
primjera za obnovu Crkve po neokonzervativnim shvaćanjima,
zaboravljajući pritom kako je prethodno u svojim djelima zastupao
stavove koji spadaju u heretičnu kategoriju.
Od zajednica se pak ne smije propustiti spomenuti najistaknutijeg
neokonzervativnog orijaša
Opus
Dei
koji ne samo
da ne
propušta
promicati apoteozu svih postkoncilskih papa, nego se i efektivno bori
protiv istinskih tradicionalista. Iako se u širem miljeu Opus
doživljava kao prava
konzervativna družba zbog svećenika u reverendi i kolaru i zbog
promicanja što je moguće konzervativnijeg nauka, ta konzervativnost
ima upravo granicu službenog prihvaćanja novotarija od strane papa
i šireg dijela Crkve, koje potom postaju prihvaćene i u Opusu Dei.
U našem medijskom
prostoru je vodeći neokonzervativni portal Bitno.net koji pod svaku
cijenu brani svaki papin skandalozni ispad i promiče cjelovito
neokonzervativnu idejnu matricu. Na istim zasadama djeluju i istaknuti
društveni aktivisti poput udruge U ime obitelji koja se – pored
svega onoga vrijednoga za katoličku stvar, zalaže i za Hrvatsku po
načelima vjerske slobode II. vatikanskog te za liberalnu demokraciju
(u kojoj će narod i dalje birati svoju propast kao što je to učinio
na Veliki petak).
No Hrvatsku neće
obnoviti zasade Drugog vatikanskog koje su efektivno pridonijele
raskatoličavanju Južne Amerike i drugih zemalja, padu broja
svećenika i redovnika i svih drugih relevantnih pokazatelja, nego
samo beskompromisna vjernost tradicionalnom katoličkom nauku, bez
ikakvih 'konzervativnih prilagođavanja' modernističkim zabludama
koje u Crkvi puštaju sve veće korijene.
Primjedbe
Objavi komentar