Gdje
su katolička djeca...
U
danima prije promjena
nitko nije rabio riječi poput liturgije, Euharistije
ili Pomirenja.
Govorilo se o Misi, svetoj Pričesti
i Ispovijedi.
Koristile su se jednostavne, jasne riječi. Svatko je znao što su
one značile. Nismo govorili o rubrikama, a većina laika nije ništa
znala o ambonima, škropionicama i kadionicama. To je bio svećenikov
posao. On je poput liječnika imao svoj profesionalni rječnik i to
nije bila naša briga. Samo smo ga slijedili, uvjereni da nas vodi u
Nebo.
A
mi smo razgovarali o Nebu i čistilištu, što učiniti da stignemo u
Nebo i kako da skratimo svoj boravak u čistilištu. Grozili smo se
pri pomisli na pakao tako da nismo puno o njemu pričali. Samo smo
radili na svome spasenju sa strahom i drhtanjem, kao što nam je
sveti Pavao rekao da činimo. Sve iz ljubavi prema Isusu, na slavu
Božju i spasenje duša, običavali smo govoriti.
Ali
danas jedva da ikada čujemo
nešto o spasenju. O toj se temi jednostavno ne govori. Pitate li se
zašto? Jesu li katolici tako uvjereni da će doći u
Nebo ili se radi o nečemu drugom?
Mislim
da se radi o nečemu drugome.
Postoji u njima duboko ukorijenjeno opiranje otvaranju te teme. Nešto
ih sprječava. Ne radi se o tome da oni ne razgovaraju. Govore i
previše o nekim dosadnim temama. Ali ako se pokušate probiti kroz
te isprazne riječi i pogledate ispod površine besmislica koje
prolaze kao teologija, naići ćete na prepreku.
Radi
se o trostrukom zidu mentalnih blokada.
Kao
prvo, ljudi više ne znaju što je Nebo. Drugo, oni ne znaju što je
grijeh, a što nije grijeh. A treće, oni ne znaju kako se postaviti
prema onoj problematičnoj doktrini „extra Ecclesiam
nulla salus“ („izvan Crkve nema spasenja“). Te tri stvari čine
razgovor o spasenju gotovo nemogućim.
Razmislite
o prvom zidu, prvoj blokadi. Previše godina agnostičkih svećenika
i profesora koji su nam govorili da mi zapravo ništa ne znamo o
Nebu, oslabile su našu nadnaravnu vjeru i ufanje. Više ništa nije
jasno. Na pitanja se ne odgovara, a sumnje se ne rastjeruju. Duhovne
obnove,
predavanja, vjerske poduke i razredne rasprave često zvuče ovako
nekako:
„Je
li Nebo mjesto?“, pita učenik.
Nadležni
nadrinaučnik vrti glavom, ali ne govori ništa. Gladi svoju bradu i
spušta kapke, razmišljajući o pitanju. Svi iščekuju odgovor.
„Ono
je stanje bivanja“, napokon odgovara, pažljivo, kao da otkriva
duboku istinu.
Ali
učenik inzistira: „Ali što to znači?“
„Nismo
sigurni.“
Učenik
uzdiše. Okreće svoju glavu, gleda kroz prozor i više ne postavlja
takva pitanja.
Čula
sam o takvim situacijama previše puta. Čim su izgovorene, riječi
isparavaju poput dima. Um se ne može uloviti ni
za što,
ništa ne prodire u dušu.
Dosta
je takvih besmislica. Naravno da je Nebo mjesto, a autoriteti to
moraju reći, jasno i glasno. Kakvo je to nadnaravno mjesto nadilazi
našu
maštu,
ali to ne znači da nije stvarno. Ono je iznad naravnoga,
neiskvarivo
i njegovo postojanje traje vječno.
Mislim,
dajte molim vas, ako Nebo nije mjesto, gdje je onda naš Gospodin?
Što On gleda svojim
divnim
očima
i što dodiruje svojim
ranjenim rukama? A gdje je Gospa, Bezgrješno Začeće, koja je
uznesena
tijelom
i dušom
na Nebo?
Oni
ne lebde na nekoj eteričnoj izmaglici. Ovdje govorimo o fizičkoj
prisutnosti. Jednoga dana, kada ćemo gledati našega
Kralja i Kraljicu kako slavno kraljuju na Nebu, vidjet ćemo njihova
prava lica i čuti njihove prave glasove.
Poricanje
suštinske stvarnosti Neba slama jednu doktrinu za drugom. Ako Nebo
nije mjesto, što je s uskrsnućem tijela? Zar ne bismo trebali
dobiti nazad svoja tijela na Sudnji dan? Svoju krv i kosti? Svoje
prste? To je ono što Crkva naučava. U to vjerujemo. Ali gdje onda
ta slavna tijela idu?
Ah,
znači ni to nije sigurno.
Utjelovljenje,
uzašašće, drugi dolazak stavljaju se u pitanje. Ostaje nam neko
ezoterično lupetanje o sljedećem životu. Govore nam da moramo
imati vjere da se život nastavlja nakon smrti, samo ne znaju kako.
Možda je to duhovna besmrtnost, neopterećena tijelom. Tko zna?
...gdje
su časne sestre?
Drugi
zid, odnosno druga blokada za otvorenu raspravu o spasenju je problem
grijeha i njegovih posljedica. Krist je umro za naše grijehe. Svi
ponavljaju tu formulu, no razumiju li njeno značenje? Shvaća li
itko zašto je Krist umro za naše grijehe?
Da
bi nas spasio od pakla. Zato. To je spasenje. Spasiti nas od
prokletstva. Ako nismo spašeni, onda smo prokleti. To je tako
jednostavno.
Bojim
se da se ljudi više ne boje pakla. Oni odbacuju cijelu tu ideju. To
je jednostavno apsurdno i smiješno za moderni um; on to ne može
prihvatiti. Vatra i tama i smrad sumpora – tko u to više vjeruje?
Ali
pakao postoji. On je stvaran. I on je vječan.
Zamislite
najgoru moguću bol, najgori jad, najgore žaljenje koje ste ikada
iskusili. Ponovno proživite bol, ogorčenost, najgoru usamljenost
koja razdire dušu koju ste ikada osjetili. To je samo tračak onoga
što je pakao, a grijeh ljude tamo
predaje.
Pa
opet, mi ne smijemo pričati o grijehu. Ne smijemo osuđivati. A da
ne govorimo o zapovijedima.
Kao da grijeh ne postoji. Pomislili bi da su svi svećenici postali
Rogersovi humanistički psiholozi. Prakticirajući bezuvjetno
pozitivan stav, negativnost se rasplinja, a divan cvijet raste iz
dubine savršenog ljudskoga
srca, nešto poput moderne verzije Rousseauovog plemenitog
divljaka. Nema na njemu mrlje istočnog grijeha. Sve je divno i
krasno.
A
koji je rezultat poricanja zla? Rezultat je propast.
Razmislite
o svim stvarima koje danas ljudi prihvaćaju. Stvari koje smo
običavali nazivati smrtnim grijesima – smrtnima,
jer bi nas oni
ubili.
Crkva nas je prije upozoravala na njih, tako da ne bismo bili
izgubljeni, ali sada je uglavnom muk.
Jedna
od najvećih tih stvari je umjetna kontracepcija. Nikada neću
zaboraviti što se dogodilo u nedjelju nakon što je objavljena
Humanae vitae.
Enciklika je bila na naslovnici mjesnih
novina. Dugačak tekst citirao je čitavo mnoštvo teologa koji su
izjavljivali s prividnim autoritetom da taj nauk nije nezabludiv.
Ljudi sami mogu odlučiti o tome. Oni su, napokon, odgovorni odrasli
ljudi.
Zanimljivo,
mislila sam dok sam išla na Misu, očekujući čuti pravi nauk
Crkve. Ali svećenik nije čak niti spomenuo encikliku, kao ni
sljedeći tjedan... Kasnije smo naučili da su encikliku čak i
biskupi odbacili, a Rim nije ništa poduzeo. Neslaganje se nastavilo.
Nitko o tome nije pričao. Planiranje obitelji bilo je, napokon,
privatna stvar. Što su svećenici u celibatu znali o braku –
komentirali su
ljudi.
Tako
su se ljudi činili ispravni u svojim očima. Nije bilo posljedica.
Svih tih godina nisam nikada čula svećenika da kaže da žena ne
može primiti Pričest ako uzima kontracepcijsku pilulu ili čula
svećenika da govori o zlu sterilizacije, smrtnom udarcu tijelu,
poznatom unakažavanju tijela.
...katoličke
škole?
Nerado
govore o nastranosti homoseksualnosti, pa čak i usprkos svim
skandalima. Ne govore o preljubu ili bludu ili lakomosti ili krađi.
O laganju? Ni riječi.
Rijetko
pričaju o ljepoti Neba, o patnji u čistilištu ili gorućim mukama
pakla. Zamislite to. Nitko ne spominje da nećemo svi završiti na
istome mjestu. Nema upozorenja. Pretpostavljam da onda nema razloga
za brigu.
Jesu
li svi spašeni? Zar nitko nije izgubljen?
Nadrinaučnik
opet progovara: „Isus je tako milosrdan“, govori dok maše rukom.
„On
ne bi podnio poslati nekoga u pakao.“
„Ali
zar ne moraš ništa napraviti da bi došao u Nebo?“, pita nedužni
učenik. „Ne moraš li biti vrijedan Neba?“
Nadrinaučnik
okreće svojim očima.
Dječak
je uporan. „Ali moraš biti kršten, zar ne? Moraš biti katolik.“
Ubacuje
se drugi učenik. „Budući da je Crkva Kristovo otajstveno tijelo,
zar nas sakramenti ne mijenjaju? Ne čine li nas oni vrijednima
Neba?“
Nadrinaučnik
podiže svoju bradu. Njegove sive oči gledaju u daljinu, kao da vidi
izvan učionice, gleda nešto što drugi ne mogu vidjeti. Duboko
udiše kroz nos.
„Ne
smijemo unositi podjele“, govori, a zatim dugo govori o novom
razumijevanju, o mogućnosti univerzalnog spasenja. Napokon,
postoji
nesavladivo
neznanje i čitava ideja o nesvjesnom kršćaninu. A zatim su tu ta
iskustva ljudi blizu smrti koja ukazuju na ugodan život poslije za
sve. On zaključuje da stoga nema smisla o tome govoriti.
Ali
ja kažem da moramo o tome govoriti.
Zašto
Učiteljstvo ne raščisti maglu? Zašto svećenici i biskupi
jednostavno ne kažu: izvan
Katoličke crkve nema spasenja. Plaše li se? Plaše li se uvrijediti
nevjernike? Ili još gore, jesu li izgubili vjeru?
Bez
obzira na razlog, nauk je istinit.
Dopustite
mi da vam kažem što je taj nauk za mene značio kada sam bila samo
malena djevojčica. On nije bio ništa manje do pozivnice s Neba.
...katolički
identitet?
Ja
nisam rođena u katoličkoj obitelji iako to nisam posve razumjela.
Napokon, znala sam Nicejsko vjerovanje iz srca i poslušno ga
recitirala u Kristovoj episkopalnoj crkvi, ponosno svjedočeći svoju
vjeru u jednu svetu katoličku i apostolsku Crkvu. Nisam zasigurno
bila protestant. Ali bili su potrebni moji katolički prijatelji iz
četvrtog razreda da me čvrsto postave na put spasenja.
Običavali
smo stajati u krugu za vrijeme odmora u Southwestern School, nadajući
se da nas učiteljica neće primijetiti i natjerati da se
igramo
graničara ili neku drugu dosadnu igru. Morali smo raspravljati o
važnim stvarima. Bilo nas je petero – Dolores, Mary Kay, Anne,
Barbara, i ja.
Ponekad
je bilo zaista hladno. Sa snijegom na cipelama, zbile bi se na hrpu,
stiščući svoje kapute i drščući kao lude. Ali ja bih to jedva
primijetila. Te djevojčice govorile su mi najčudesnije stvari.
Stvari koje nikada prije nisam čula. Stvari o drugome svijetu. Mogla
sam neprestano slušati o tome. Koristile su neobične riječi poput
čistilišta, limba i oprosta. Istinski su vjerovale u pakao.
Govorile su da je đavao stvaran.
Moje
su prijateljice znale svakakve stvari o Nebu. To je bilo predivno.
Kao da su dijelile neko tajno znanje. U njihovim glavama nije bilo
mjesta sumnji u to je li Nebo mjesto, a govorile su o njemu kao da su
bile tamo. Vikala sam da želim znati više.
Gledale
su jedna drugu, vrtile svojim glavama, a zatim me tužno pogledale.
„Ali
ti ne možeš ići na Nebo“, rekle su.
„Zašto
ne?“
„Zato
što nisi katolkinja.“
„A
što trebam napraviti da bih bila katolkinja?“
„Moraš
ići na vjeronauk i učiti katekizam.“
Te
su se riječi urezale u moje srce poput strijele. Iako nisam mogla
'ići na vjeronauk' do fakulteta, ja sam tada u sebi odlučila - bit
ću katolkinja. Prava, ne samo ona koja govori Nicejsko vjerovanje u
vapnom obojenoj episkopalnoj crkvi, pitajući kako mogu vjerovati u
jednu svetu katoličku Crkvu i ne biti u njoj.
Te
devetogodišnjakinje su posjedovale Istinu i nisu oklijevale
podijeliti je sa mnom. Rekle su mi što je nužno za spasenje jer sam
bila njihova prijateljica. Nisu razvodnjavale nauk. Nisam trebala
znati o iznimkama. Samo sam trebala biti katolkinja.
Molim
vas, poštedite me nijansi. One postoje, ja to razumijem. Na Nebu su
neki ljudi za koje ne bi pomislili da će biti tamo. To je dobro.
Nemam pojma o tome kako Gospodin spašava u posljednjem trenutku
ljude koji nisu ušli u Crkvu dok su bili živi. Ne pretvaram se da
znam kako milost sagori nevjeru u njihovim umovima prije negoli
njihove duše napuste ovaj svijet, ali ja to niti ne trebam znati. To
je Božje djelo.
Sve
što znam je da svaki čovjek na ovome planetu treba biti spašen od
pakla. Gospodin je umro da bi osigurao mjesto za nas u Nebu. On je
utemeljio Crkvu, jedinu pravu Crkvu koja je nužna za spasenje duša.
Ako
to nije tako, onda je sve što radimo gubitak vremena. Zašto bi se
tako teško trebali boriti? Zašto bi se tako čvrsto trebali držati
Tradicije?
Zašto bi se borili protiv poplave nemorala i očaja koji gutaju
svijet? Zašto je to važno? U čemu je poanta? Ako postoji spasenje
izvan Katoličke Crkve,
onda mi ništa ne trebamo činiti. Samo uskočite nazad u more
neznanja.
Što
se mene tiče, ja ću radije biti poput svojih starih prijatelja, tih
hrabrih djevojčica koje su mi prve rekle što trebam učiniti da bi
spasila svoju dušu.
Susan
Potts
Primjedbe
Objavi komentar