Drugi vatikanski sabor
zajedno s pomutnjom koju je unio u nauk, potaknuo je njezinu
realizaciju u praktičnim inicijativama – zajednicama, pokretima i
'karizmama'. Svima je njima zajednička točka preuzimanje izvjesnih
nekatoličkih – protestantskih i modernističkih - ideja i pokušaj
'preoblikovanja' i 'novog pristupa' vjeri, koji se zapravo događaju
spajanjem katoličkih ideja koje su zadržane i zabluda koje su
uvedene kao ta 'novost'. Jedna od najpoznatijih takvih zajednica je
Neokatekumenski put, dobro poznat i gotovo posvuda rasprostranjen u
našoj domovini. Da se ovdje radi o jednom uistinu modernističkom
pokretu koji utjelovljuje očite zablude protestantizma, pa čak i
izvjesne židovske ideje, poznato je svima koji su u katoličkome
duhu upućeni u materiju. Jedan od najistaknutijih dokaza za to pruža
nam talijanski teolog Enrico Zoffoli koji je temeljitu studiju o
Neokatekumenskome putu pružio u svoja dva djela: ,,Usporedba papinog
učiteljstva i Kikove kateheze“ te ,,Istina o Neokatekumenskom
putu“. Na hrvatskome je priređena zbirka najvažnijih dijelova iz
tih dvaju knjiga pod naslovom ,,Osvrt na Neokatekumenski put“
(izdavač UPT, Đakovo, 2006.) u kojoj se daje sustavni osvrt na
pojedine nauke osnivača ove zajednice (Kika Argüella) i pokazuje u
kojoj mjeri je on suprotstavljen tradicionalnome katoličkome nauku.
Želimo u više nastavaka donijeti najznačajnije izvatke iz ove
knjige da bismo čitatelje upoznali s pravim licem ovoga pokreta i
upozorili na njegovu opasnost, a za potpuniji uvid u temu svakako
preporučamo nabaviti spomenuto djelo.
Napomena:
odlomci označeni crvenim slovima označuju Kikove citate, a oni
smeđim slovima komentare autora knjige. U zagradama su navedena
točna mjesta u Kikovim djelima.
1.
Katolička Crkva (str. 16-17)
Kada
je riječ o naravi, zadaći i sudbini Crkve Kiko ne ulazi u detalje.
Ali ono što kaže dovoljno je da ga proglasimo heretikom.
,,Možda
je zadatak Crkve da sve ljude koji su izvan nje uvede u Crkvu... Kad
bi to bila istina, mogli bismo reći da je Isus Krist nakon 2000
godina promašio cilj, jer danas je vrlo malo onih koji su doista u
Crkvi. Ako je zadatak Crkve da u nju svi uđu, kako to da je Bog
dopustio da je toliko premalo onih koji su u Crkvi?“
(Smjernice za skupinu katehista za fazu obraćenja – bilješke
govora koje su Kiko i Carmen održali u Madridu u veljači 1972.,
Neokatekumenski centar 'Sluga Jahvin' u San Salvatoreu, Piazza S.
Salvatore in Campo, ožujak 1981., str. 78)
,,Zadatak
Crkve nije da postigne to da juridički svi postanu njezin dio, nego
da Crkva sve ljude prosvijetli i da svi dođu do Boga.“
(Isto, str. 81)
,,Izvan
Crkve nema spasenja (...) Pravno gledano, ova rečenica odražava
mentalitet ljudi kojima je upućena. Na njoj se zasniva naše
mišljenje o Crkvi: otuda pretjerana pomazanja bolesnika, ispovijedi
u zadnji čas, krštenja tek rođene djece itd. Jer ako je Crkva
jedino mjesto spasenja, tada se onaj koji joj pravno ne pripada
osuđuje; i onda tako valja postupiti“ (Isto, str. 82)
,,Prva
Crkva nikad se nije smatrala jedinim mjestom spasenja, već poslanjem
u povijesti“ (Isto, str. 81)
,,Mi
tako zamišljamo Crkvu: bez trijumfalizama i prozelitizama, bez želje
da Isusa Krista dovedemo ne znam kamo te bez želje da svi uđu u
Crkvu“ (Isto, str. 86)
2. Božja Riječ i crkveno
Učiteljstvo (str. 18-19)
,,S
Tridentskim saborom i u razdoblju između 16. i 20. stoljeća sve je
zaustavljeno“
(Isto, str. 174)
,,S
Tridentskim saborom u 16. se stoljeću sve čvrsto odredilo i tako
radikalno nametnulo rimski obred... Ta postojanost trajala je tako
dugo da nas je prva promjena liturgije sablaznila jer smo misu
smatrali nepromjenjivom. To je pogreška“ (Isto, str. 325)
Kikovo
oštro kritiziranje Tridentskoga sabora u skladu je pak s
hvalospjevima II. vatikanskom zahvaljujući kojemu smo
,,izašli iz gotovo potpune nepokretnosti“
(Isto, str. 73)
Teologe,
poznate i nepoznate – uključujući i sv. Tomu – zaslužne za
pripremanje, razvijanje i obranu službenog Učiteljstva Crkve i ne
spominje; dapače, prema svima se odnosi s nepovjerenjem i
prijezirom... Kiko ironizira njihove 'debate' o euharistijskoj dogmi,
ali i njihove rasprave općenito (usp. Isto, str. 327, 332,
334-335, 348-351).
Kiko nam
drži predavanje iz pravovjernosti, ali često proturječi sam sebi
jer su neka njegova tumačenja Božje Riječi u suprotnosti s
tumačenjima Učiteljstva. Tako je njegovo tumačenje prodaje dobara
(Mt 19, 16-19; Lk 18, 18. 30) i zajedničkog vlasništva dobara (Dj
5, 1-4) potpuno osobno i proizvoljno. Tu ne ubrajamo odgovarajuće
odlomke iz Biblije koji su dijametralno suprotni kikijanskim
tumačenjima otkupljenja te žrtvenog posredovanja Isusa Krista,
žrtve za grijehe ovoga svijeta...
Katehist
Puta nažalost svakoga tko se ne slaže s njegovom riječju koju
nameće kao neprijepornu, smatra 'opsjednutim demonom'.
3. Hijerarhijska struktura
Crkve (str. 20-21)
,,Crkva
nije pravna stvar, nego sakramentalna“ (Isto, str. 167).
Kiko
odbacuje pravnu viziju Crkve. Gdje je onda Crkva? Ondje gdje je Duh
Sveti, životvorni duh uskrsloga Isusa Krista, ondje gdje je novi
čovjek propovijedi na gori. ,,Gdje je
sve to, ondje je Crkva.“ (Isto, str. 88). Dakle
nehijerarhijska
Crkva… Biskupi, svećenici i đakoni nemaju ulogu bitnih elemenata
u Crkvi koja poučava, posvećuje, upravlja…
Nešto
prije Kiko tvrdi da župa, župnik i pomoćni ne čine Crkvu… Crkva
se po njegovu mišljenju sastoji od nečega drugog, točnije od
vjernika koji nadahnuti Duhom Svetim žive u božanskoj milosti, u
duhu i prema riječima ,,govora na gori“ zbog čega ne tvore
vidljivu zajednicu u kojoj su i grešnici…
Kiko se
stoga nekoliko puta poziva na tvrdnje koje je Učiteljstvo osudilo.
Dovoljno je spomenuti Montanovo stajalište koje su u Srednjem vijeku
slijedili beguardi, fratičeli, a zatim i J. Wyclif, J. Hus, Luther,
P. Quesnel i jansenisti sa sinode u Pistoji.
4. Ministerijalno
svećeništvo i opće svećeništvo svih vjernika (str. 23-25)
,,Nemamo
ni svećenika kao osobe koje razlikujemo od svih drugih jer u naše
ime stupaju u kontakt s Bogom. Jer naš svećenik koji moli za nas je
Isus Krist. A budući da smo mi njegovo tijelo, svi smo svećenici.
Cijela je Crkva svećenička jer moli za svijet.
Istina je da svećeništvo postaje vidljivo u služenju te je
nekolicina braće u svećeničkoj službi, poslužitelji su
svećeništva. U Novom zavjetu riječ 'svećenik' rabi se jedino kada
se govori o Kristu, inače se spominju služitelji i prezbiteri.“
(Isto, str. 56)
Nažalost,
pouzdana svjedočanstva pojedinaca potvrđuju da u neokatekumenskim
zajednicama nema 'svećenika', nego su u tim zajednicama 'katehisti
(= laici) oni koji su na čelu zajednice na način da je potiču i
osnažuju, da se za sve brinu i da svima zapovijedaju.
Neokatekumeni
imaju svoje 'kateheze' koje koncipiraju i organiziraju na svoj način,
ne prateći ni upute biskupa ni teme koje određuju. Svećenik je u
neokatekumenskim zajednicama samo obredni i sakramentalni
predsjedavatelj; njegovo predsjedanje ne donosi mu učiteljsku vlast.
Zajednicu predvodi odgovorna osoba,
laik: ,,Velika opasnost za
zajednicu je da svećenici ubijaju, a da to i ne žele. Na ovom putu
zajednica će imati na čelu laika“ (Isto, str. 371).
Dakle te zajednice će ići tim putem same,
onako kako to žele.
,,Te ćemo zajednice u biskupovo ime
predvoditi mi. Naš je zadatak da vas dovedemo do zrele vjere, do
krštenja. Stoga nema neokatekumenata bez poslušnosti autoritetu
katehista“. Iz toga proizlazi da
se župnik mora ograničiti na predsjedanje 'mjesnoj crkvi' (Isto,
str. 370), što se itekako razlikuje od zajednice.
Onoga
koga izaberu za 'katehista' mora znati da ga to ispunjava Duhom
Svetim te da su od tog trenutka njegovi napuci i rečenice
neprijeporne i nepogrešive… Ta osoba ,,ima
karizmu da razlikuje duhove“ (Isto, str. 188).
,,Zapravo, bez poslušnosti katehistu nema
puta“ (Isto, str. 353).
No ni
biskup ni župnik ne biraju katehista. Njima je samo povjeren zadatak
da na svečanom obredu 'dodijele mandat'. Taj obred određen je
ritualom što ga je osmislio Put, a to je polaganje ruku na
katehiste… Iz toga nastaje crkvena struktura služenja koja je
paralelna s onom strukturom koja je utemeljena na svetom redu.
Nažalost,
katehist si u neokatekumenskoj zajednici prisvaja vlast koja nadilazi
njegov status… Mnogobrojne su i česte pritužbe te prosvjedi
vjernika koji su upali u njihovu mrežu.
Koje bedastoće. Crkve su bile prazne ...sa par baba koje su molile krunicu. Za 50godina puta , Neokatekumeni su izgradili 110 semeništa u celom svjetu.. tisuće svećenika, redovnica,obitelji sa desetoro i vise djece..Svaki skup koji organizuje Papa ,da nije Neokatekumena , bio bi poluprazan .I to sve o njihovom novcu Crkvi samo daju . Trećinu svojih kolekta daju biskupijama .Imaju manu .Nisu šovinisti.To Vas i muci.
OdgovoriIzbrišiDa, i pentekostalci se slično množe, ali što to znači kada šire hereze koje vode duše u propast.
Izbriši