Tradicionalni grkokatolički svećenik o pozadini rata u Ukrajini


Prenosimo izvadak iz intevjua s p. Bogdanom Vitrikušom, svećenikom grkokatoličkoga Bratstva sv. Jozafata koje djeluje u Ukrajini te blisko surađuje sa Svećeničkim bratstvom sv. Pija X. oko promicanja Tradicije – čistog i neokrnjenog navještaja katoličke vjere, posebno oko obraćenja istočnih raskolnika (tzv. pravoslavaca) i njihova povratka u Katoličku Crkvu.


Pitanje: Jeste li pročitali izjavu nadbiskupa Carla Marije Viganòa o ratu u Ukrajini? Slažete li se s njom? On kritizira zapadne globalističke elite da su izazvale rat s Rusijom, postavile liberalnu marionetsku vladu u Ukrajini kako bi proširile novi svjetski poredak, da ovaj rat zapravo datira iz 2014. itd. dok se poziva na prethodne pape koji su pozivali na mir i diplomaciju. On u biti prikazuje kako „duboka država“ i „duboka crkva“ guraju modernističku agendu diljem Europe i istoka.


P. Bogdan Vitrikuš: Prije vašeg pitanja samo sam čuo za stav nadbiskupa Viganòa, ali nisam pročitao članak koji ste spomenuli. Sad sam ga pažljivo pročitao. Sadržaj članka nadbiskupa Viganòa jednostavno je šokantan i za Ukrajince neprihvatljiv. A glavni razlog za to je autorov apsolutno proruski stav. Neki događaji u životu Ukrajine opisani u članku ne odgovaraju stvarnosti, već samo ponavljaju narative ruske propagande. Ne želim suditi o nadbiskupovim namjerama i mislim da je napravio veliku pogrešku: u potrazi za alternativnim izvorom informacija u odnosu na zapadne medije, on je potpuno prihvatio rusko gledište. I čini se da, izbjegavajući jednu krajnost, upada u drugu. Vrlo je čudno da autora ne zanima mišljenje Ukrajinaca kao alternativnog izvora informacija. Na primjer, mogao bi analizirati stajalište katoličkih biskupa Ukrajine. Umjesto toga, on na Ukrajince gleda samo kao na objekt manipulacije zapadnih globalista – a to je za nas uvredljivo. Naša zemlja nije samo bojno polje između Sjedinjenih Država i Rusije, ona je suverena zemlja s oko 40 milijuna stanovnika i jednim od najvećih područja u Europi. I upravo je naša zemlja napadnuta od Rusije i upravo naša vojska vodi rat za slobodu našega naroda.


Članak nadbiskupa  Viganòa obuhvaća oko 20 stranica i ne mogu ga ovdje u potpunosti i primjereno komentirati. Osim toga, nisam političar i ne znam puno detalja o dotičnim temama, ali želim razjasniti nekoliko ključnih točaka glede Nadbiskupovih stajališta.


Ne osporavam da globalisti pokušavaju na različite načine utjecati na ukrajinsku politiku. Ali Rusija čini isto to. Ruska ekspanzionistička politika za nas nije ništa bolja od američkoga globalizma. Ruski mediji šire dezinformacije o životu u Ukrajini, u njihovoj zemlji i u cijelome svijetu.


Ovaj rat započeo je 2014. i započela ga je Rusija koja je zaposjela Krim, zatim izazvala separatističke akcije u pokrajinama Donjeck i Luhansk te ih je svojom vojskom podržavala. Nema nikakvog opravdanja za rusku vojnu intervenciju u našoj zemlji. Ako žele otkloniti opasnost od SAD-a ili NATO-a, zašto su onda napali Ukrajinu, a ne npr. Aljasku?


Rusko-ukrajinski sukob nije započeo tek 2014. Ima jako duhu povijest konflikata kroz stoljeća. Prisjetimo se npr. genocida nad našim narodom između 1932. i 1933. kada su milijuni Ukrajinaca umrli u umjetno stvorenoj gladi. I Ukrajinska Grkokatolička Crkva doživjela je više razdoblja likvidacije i kravavoga progona od strane Ruskoga Carstva i komunističkog režima. Posljednje razdoblje bilo je od 1946. do 1989., kada je naša Crkva mogla postojati samo duboko u podzemlju.



Ima još puno daljnjih takvih očitovanja ruskog šovinizma. Rusija brutalno izjavljuje da ima povijesno pravo na ukrajinsku zemlju, njezina propaganda često širi tezu da su Ukrajinci i Rusi jedan narod, da je ukrajinski jezik dijalekt ruskoga itd.


Zašto nadbiskup Viganò ne spominje Putinovu izjavu u Münchenu 2008., da je raspad Sovjetskoga Saveza najveća svjetska katastrofa 20. stoljeća? Ta izjava znači da on želi ponovno uspostaviti Sovjetski Savez da bi ponovno doveo Ukrajinu pod upravu Rusije. Ovdje želim pokazati samo duboke razloge za rusku agresiju protiv Ukrajine. Nitko ne može reći da se ovdje radi samo o konfrontaciji između Rusije i globalističkog zapada i da je Ukrajina samo bojno polje.


Naveća uvreda za naš narod je optužba za širenje nacizma. Ovdje neću opovrgavati ruske optužbe koje ponavlja nadbiskup Viganò jer to u okviru ovoga intevjua nije moguće. Ali činjenice ovoga rata pokazuju da su se upravo ruske trupe ponašale poput nacista. Nakon oslobađanja od ruske okupacije gradova kao što su Buča, Irpin i Gostomel, pronađeno je stotine civilnih leševa s tragovima mučenja, leševe silovanih i ubijenih žena koje se pokušalo spaliti.


U više prigoda Rusi nisu pustili humanitarnu pomoć  u Mariupolj ili u druge okupirane gradove radi dostave namirnica ili evakuacije civila. Ta vojska koja je došla „da bi spasila rusko govorno stanovništvo“, gotovo je posve uništila Mariupolj, grad s više od 400 tisuća ljudi, koji je većinski ruski govornici.


Još jednom hvala na razgovoru. Bog vas blagoslovio!


Izvor: Kirchliche Umschau, lipanj 2022.

Primjedbe