Crkva naučava da samo oni koji umru u stanju Božje milosti mogu završiti u raju. Raj je mjesto u kojem prebiva Bog i svatko tko tamo uđe mora biti svet kao što je On svet. Kao što ništa nesveto ne može ući u svetište crkve jer bi se dogodilo svetogrđe, isto tako ništa nesveto ne može biti u presvetoj prisutnosti Božjoj. Nakon smrti svima postaje savršeno jasno da je neophodno biti potpuno čist kada stojimo u Božjoj prisutnosti. Duše u raju posjeduju neposredno intuitivno znanje o božanskoj biti. U prvoj poslanici Korinćanima sveti Pavao govori: „Doista, sada gledamo kroza zrcalo, u zagonetki, a tada - licem u lice! Sada spoznajem djelomično, a tada ću spoznati savršeno, kao što sam i spoznat!“
Blaženo
gledanje
Neposredno
intuitivno znanje o božanskoj biti znači da Boga možemo vidjeti
kroz intelektualno gledanje.
Sveti Ivan kaže: „Znamo, da kad se pokaže, bit ćemo mu
slični, jer ćemo ga vidjeti, kao što jest.“ (1 Iv 3,2)
To se odnosi na intelektualno gledanje. Kada uđemo u raj, Bog se
ujedinjuje s našim razumom.
Među nama neće biti posrednika. Kada ćemo gledati Boga licem u
lice, gledat ćemo Ga neposredno kroz naš razum. Zato se za one u
raju kaže da znaju sve stvari .
Budući da će Bog biti spojen s našim umom, znat ćemo da je Bog
uzrok svih stvari. Gledajući
Boga, moći ćemo vidjeti sve što je On uzrokovao. Vidjet ćemo Boga
koji je vječan, vidjet ćemo beskonačnu ljubav, beskonačnu pravdu,
beskonačno milosrđe, beskrajnu bit, beskrajnoga u svakom
savršenstvu.
Gledanje
Boga licem u lice je definicija savršenog blaženstva
i sreće za čovjeka. Postoje dvije vrste blaženstva: savršeno i
nesavršeno. Nesavršeno dosežemo kreposnim životom u
kontemplaciji, koliko god možemo i na taj način dosežemo određeni
stupanj sreće. Savršena sreća javit će se tek onda kada ćemo
gledati Boga licem u lice. Ona može postojati samo u raju. U ovom
životu ju ne možemo doseći; možemo samo do određene mjere ako se
molimo, poštujemo Božje zapovijedi i radimo na tome da postanemo
sveti i kreposni. U raju je razum usavršen i njegova žeđ za
znanjem u potpunosti je zadovoljena. U ovom životu stalno nešto
želimo znati, o drugim ljudima i stvarima. Kada ćemo vidjeti Boga,
znat ćemo sve što se može znati.
Sveti
Toma Akvinski definira mudrost kao razmatranje najvećih uzroka
(počela) stvari.
Gledanje Boga licem u lice, odnosno razmatranje najvećeg uzroka
predstavlja najviši oblik mudrosti i najviši oblik znanja. Postoje
razne vrste znanja i razni načini usavršavanja intelekta. Prvo
vidimo same sebe u Bogu. Sveti Pavao kaže: „Sada spoznajem
djelomično, a tada ću spoznati savršeno, kao što sam i spoznat.“
Naše će znanje tada biti veće od svakog mogućeg pojma ovoga
života. Što
to znači? To znači da u ovom životu nemamo baš tako puno spoznaje
o sebi samima. Imamo neke predodžbe o našim problemima, znamo koje
su naše dobre strane, ali zapravo ne razumijemo sebe. No kada ćemo
gledati Boga, vidjet ćemo Njegov uzrok u
sebi. I kao rezultat, vidjet ćemo sebe onako kako nas Bog vidi. Što
znači da ćemo se vidjeti savršeno. Tada ćemo spoznati i sve druge
onakvima kakvi jesu. To će biti kraj procesa Posljednjeg suda kada
će sve stvari biti otkrivene.
Što
će znati duše u raju?
Ponekad
je za ljude zbunjujuće kako to da ako će gledati Boga koji je uzrok
svemu, pa tako i kraju svijeta, zašto neće vidjeti pojedinosti oko
kraja svijeta. Budući da je Bog izvan vremena, On već vidi cijelu
povijest svijeta, kao i ono što ćemo raditi cijelu vječnost. Ali
zašto nećemo moći vidjeti baš sve kada ćemo gledati Boga? Ono
što Bog čini jest da nam ne daje mogućnost da saznamo baš sve do
Posljednjeg suda. To možemo usporediti sa situacijom kada tražimo
svoje ključeve, a oni su ispred nas na stolu, i mi ih gledamo, ali
ih ne vidimo. Vidimo ih materijalno ili fizički, ali ne i formalno
jer ih ne prepoznajemo. Tako je i u raju. Kada ćemo gledati Boga
licem u lice, materijalno ćemo vidjeti kraj svijeta, ali formalno ga
nećemo moći prepoznati.
Tako da, ustvari, oni u raju ne znaju kada će biti kraj svijeta.
Isto
tako oni ne vide neke aspekte našeg unutarnjeg života i neće ih
vidjeti do trenutka uskrsnuća. Tada, za vrijeme Posljednjeg suda,
oni koji imaju blaženo gledanje moći će vidjeti unutar ljudske
duše, njene grijehe, kreposti te osobe, itd. Proklete duše će sve
moći čuti i vidjet će određene stvari, ali neće moći vidjeti
što je u ljudskoj duši, kao što će to moći oni u raju. Dušama u
raju ništa neće biti skriveno. Mi bismo bili savršeno sretni kada
bismo imali pristup potpunom znanju o Bogu i svemu što je On stvorio
i čemu je bio uzrok. Kada smo u raju i vidimo Boga koji je uzrok i
počelo svega, znamo sve što se može znati o cijeloj povijesti
svijeta. Znamo bit svih stvorenih stvari i vidimo ih u Bogu. U ovom
životu ne znamo toliko o biti samih stvari, nego više o tome kako
one funkcioniraju i kako reagiraju. Nije nam u tolikoj mjeri poznata
sama narav stvari. Ali u raju ćemo moći spoznati samu bit svih
stvorenih stvari. Spoznat ćemo Božansku Providnost i poredak
svijeta.
Poznavat
ćemo zvijezde i moći ćemo putovati do njih ako ćemo htjeti.
Nećemo morati ići do njih fizički, bit će dovoljno gledati ih
intelektualno i vidjeti ih gledajući u Boga. U raju duše žive u
potpunom intelektualnom zadovoljstvu. Ponekad kad nešto saznamo i
naučimo, sretni smo jer smo upravo to tražili i osjećamo određeno
intelektualno zadovoljstvo. Ako završimo u raju, imat ćemo
neprekidno iskustvo toga kroz cijelu vječnost.
Dakle,
u raju spoznajemo Boga, gledamo Boga, no ne spoznajemo Ga savršeno.
Ne možemo Ga poznavati savršeno u smislu u kojem Bog poznaje samoga
sebe. Mi Ga tada vidimo, ali to nije potpuno shvaćanje. To je tako
zato što je naš intelekt ograničen, a Bog je beskonačan, tako da
mi ne možemo u potpunosti spoznati nešto što je beskonačno. No, u
biti, vječno blaženstvo se i sastoji u tome da ćemo kroz cijelu
vječnost gledati različite aspekte jednoga Boga. Dakle, u vječnosti
raja postoje stalne radosti izazvane spoznajom nečega novoga.
Sveti
Toma Akvinski kaže da u raju ne postoji ni vjera ni ufanje. Evo
zašto on to kaže: vjera je znanje o stvarima koje ne vidimo. No
kada vidimo Boga, vjera nam više nije potrebna jer tada znamo.
Ufanje je ono što čekamo, ono što nam je obećano, kao npr.
blaženo gledanje. No jednom kada to dobijete, više ne čekamo na
to. Dakle, u raju više nema vjere ni nade, samo milosrđe.
Život
u raju nadilazi okvire našeg trenutnog shvaćanja. Sveti Pavao u
prvoj poslanici Korinćanima kaže: „Što oko nije vidjelo,
ni uho nije čulo, ni u srce čovječje nije unišlo, to je pripravio
Bog onima koji ga ljube.“ To znači da u ovom životu ne
možemo spoznati što raj zapravo jest. Istinska radost, istinska
sreća, blaženo gledanje. U raju ćemo imati nešto što se zove
lumen gloriae, odnosno svjetlo slave. Riječ svjetlo
možemo upotrijebiti u raznim značenjima. U skolastičkoj filozofiji
postoji pojam ''naravno svjetlo razuma'' ,
što znači da razum ima sposobnost spoznati stvari. U teologiji se
pojam svjetlo upotrebljava za tri različite stvari. Prva se odnosi
na naravno svjetlo razuma, tj. naravnu mogućnost osobe da
razumije stvari. Druga se odnosi na svjetlo vjere. Ono
podrazumijeva mogućnost pojedinca da pristane uz nauk Crkve. Za
neke ljude istinski nauk Crkve je tako jasan da kada heterodoksni
ljudi kažu nešto suprotno vjeri, u njihovom razumijevanju se odmah
javlja određena nekoherentnost, nepovezanost i to što su čuli im
se čini neinteligentno, čak glupo. Svjetlo vjere nam pomaže da
shvatimo nauk Crkve i da shvatimo da je on istinit. Ljudi koji
nemaju vjere ne mogu pristati uz nauk Crkve i zato problemi u Crkvi
proizlaze iz nedostatka vjere među njezinim članovima. Sveti
Augustin je znao govoriti: „Čovjeku vjere nikakvo
objašnjenje nije potrebno.“ Čovjeku bez vjere nijedno
objašnjenje nije dovoljno. Onaj koji nema svjetlo vjere ne može
vidjeti istinu u crkvenom nauku. To je jedan od načina kako znamo da
imamo vjeru. Kad čujemo što Crkva naučava, shvaćamo to i
prepoznajemo kao istinu. To je znak da imamo vjeru. Sveti Toma kaže
da i najmanja hereza može uzrokovati otpad od vjere. Ako
ne pristanemo uz samo jednu od tih stvari, to je znak da smo izgubili
vjeru. Posljednja vrsta svjetla je lumen gloriae, svjetlo slave.
Naš je intelekt tako slab da sam ne može doseći razinu blaženog
gledanja, toliko je slab da Bog mora u njega ugraditi svjetlo uz
pomoć kojega Ga osoba može gledati licem u lice. Bez toga nitko ne
bi bio u stanju gledati Boga. Jednom kada Bog ugradi u naš intelekt
svjetlo slave, On se utiskuje u naš razum
i na taj način mi posjedujemo blaženo gledanje.
Znači, to je nešto neophodno. To je zapravo sama bit raja. Ljudi
često govore o drugim aspektima raja kao da su važniji ili
zanimljiviji. No Bog je stvorio čovjeka da promatra Njegovo Sveto
Lice cijelu vječnost. Zato
se čovjekova potpuna sreća sastoji samo u blaženom gledanju.
Ništa se na zemlji ne može s time usporediti. Nekima se može
činiti takva verzija raja dosadnom. No zaboravljaju da Bog koji je
apsolutno savršenstvo i dobrota ispunjava sve naše želje i sreću.
Stvari ovoga života postaju dosadne jer mogu ispuniti samo jedan dio
nas. S vremenom se zasićujemo i te nam stvari ne mogu donijeti
istinsku sreću. No blaženo gledanje ispunjava svaki aspekt našeg
bića.
Kod
različitih ljudi je lumen gloriae, svjetlo slave, prisutno u
različitim količinama. To znači da neki ljudi razumiju Boga bolje
od drugih. To ovisi o nekoliko stvari. Prvo, količina lumen gloriae
koju Bog ulijeva u čovjeka prije nego ga vidi prvenstveno ovisi o
količini posvetne
milosti koju ima u duši. Stoga se posvećena savršenost (koja je
bit svetosti) sastoji u izvrsnosti u milosti (imati puno posvetne
milosti) i svim krepostima koje krase dušu. Kreposti stječemo
vršeći zaslužna djela što povećava našu milost. Postoji
određena proporcionalnost između naših kreposti i naše milosti.
Ne potpuna, ali u određenoj mjeri.
Druga stvar na kojoj se temelji lumen gloriae su zasluge patnji i
dobrih djela počinjene u ovome životu. Budući
da je svjetlo slave stupnjevito, i sreća je stupnjevita. Zbog toga
sveti Toma Akvinski kaže da količina lumen gloriae koju posjedujemo
određuje koliko smo sretni, no još kaže i da količina
intelektualne kreposti koju
imamo određuje razinu naše sreće. Intelektualna krepost je kao
svaka druga navika; ako su naše navike ili uzorci razmišljanja u
skladu s istinom, to se naziva krepošću, a ako je u skladu s
laži,
dakle ako živimo u grijehu i uvijek promatramo stvari sa stajališta
grijeha, radi se o intelektualnoj mani. Dakle, bit raja sastoji se
u gledanju Boga licem u lice.
Ljudi
me često pitaju je li raj mjesto ili stanje. Ja im obično
odgovaram pitanjem: sada ili u budućnosti? Sada je stanje, u smislu
da svi u raju nisu na mjestu, čak i naša Gospa i Gospodin. Sveti
Toma kaže da tijelo naše Gospe i našeg Gospodina ne postoji na
određenom mjestu u pravom smislu. Oni postoje, da se poslužim
pojmom na latinskom, quasi substantialiter, kao bit, odnosno oni žive
kao anđeli, u smislu da nisu na određenom mjestu, iako imaju svoja
tijela. To je za nas misterij jer mi možemo razumjeti materiju samo
kada postoji na određenom mjestu. No kada se oni vrate, njihova će
tijela biti na određenom mjestu. I nakon što ljudi dobiju natrag
svoja tijela nakon uskrsnuća, onda će raj također biti mjesto. Ali
do tada je stanje, stanje u kojem oni koji su u raju gledaju Boga
licem u lice. To je bit raja.
Savršeno
ispravno usmjerenje volje
Ali
što još postoji u raju osim toga? Posljedice koje proizlaze iz
blaženog gledanja prostiru se na sve druge aspekte naše duše.
Jeste li ikada primijetili da ako počnete o nečemu razmišljati, da
možete sami sebe razljutiti? Sveti Toma kaže da ono što se događa
intelektualno je smješteno u našoj mašti koja budi naše strasti.
Znači da naša razmišljanja mogu utjecati na naš emocionalni
život. Zato kažem ljudima da ako im se ne sviđa njihov emocionalni
život, znači da moraju preuzeti kontrolu nad svojim umom. Morate
izbaciti iz svog uma ono što vam stvara problem i zatim će strasti
umrijeti same od sebe. No u raju kada gledate blaženim gledanjem, to
se prostire na vašu maštu i na sve druge aspekte
duše. Zapravo, prvo se prostire na vašu volju. Dakle, prvo imamo
prizor kojeg vidimo našim intelektom nakon čega shvaćamo da je Bog
apsolutno dobar. Sveti Toma kaže da nakon što jednom vidimo Boga
licem u lice, više nismo slobodni izabrati Ga ili odbaciti. Kada
vidimo Boga, shvatit ćemo da je On apsolutno dobar, u svakom mogućem
aspektu, da Ga volja ne može ne voljeti i ne htjeti u potpunosti.
Bog je dobar u svakom aspektu i stoga je vrijedan naše potpune
ljubavi. Sve
drugo čini se nesavršeno u usporedbi s Bogom. Svako razmatranje u
ovom životu nam ne može dati tu vrstu radosti kao što će nam ju
dati gledanje Boga. Naša će volja, videći Boga, iskusiti savršeno
zadovoljstvo i ushićenje. Ona će u toj ljubavi prema Bogu znati da
ne želi i da nikada neće željeti ništa drugo. Kako kaže sveti
Augustin: „Za
sebe si nas,
Gospodine stvorio, i nemirno je srce
naše,
dok se ne smiri u Tebi.“
Sve
drugo osim Boga voljet ćemo u tolikoj mjeri u kolikoj se ono
odražava u Bogu, onoliko koliko to vidimo i volimo u Bogu. Zato je
ključno za ljude u ovom životu shvatiti prirodu milosrđa.
Milosrđe NIJE ljubav prema Bogu i ljubav prema bližnjemu.
Milosrđe je ljubav prema Bogu i ljubav prema bližnjemu RADI Boga.
Zato je moguće voljeti svoje neprijatelje jer ih promatramo s
točke gledišta Boga. Stvar je u tome da u ovom životu trebamo
usmjeriti svoju volju prema Bogu kroz ljubav prema bližnjemu zbog
samoga Boga i kroz ljubav prema samome Bogu. Zato sveti Toma kaže
da nije moguće imati blaženo gledanje bez savršeno pravilnog
usmjerenja volje.
To znači da volja mora biti savršeno usmjerena prema dobrome i
istinitome jer samo će tada ono što je u volji odgovarati onome
što ćemo vidjeti u Bogu. U protivnom će se javiti određeno
nesuglasje, ako je volja imala loše navike i nekakva loša nagnuća
koja ne odgovaraju istini i dobru koje ćemo vidjeti u Bogu, ona će
na kraju uzrokovati našoj volji bol. Sveti Ivan od Križa govorio je
da je u prvim fazama mističnih viđenja to za dušu bolno. Ne zbog
Boga, već zato što je to naš problem. Nama je teško ostati u
Božjoj blizini jer je On tako savršen i dobar. Ponekad to vidimo u
slučaju kada smo blizu ljudi koji su sveti i savršeni. Postaje nam
bolno biti u njihovoj blizini. Tako je i s Bogom, i zato oni u raju
moraju imati savršeno usmjerenu volju i kada vide Boga, predaju mu
se u potpunosti, nakon što su na zemlji to već učinili
intelektualno, ali ne potpuno.
U
vječnosti ćemo živjeti u savršenoj sreći i radosti u zajedništvu
s Bogom. U raju ljubav slijedi poredak milosrđa.
Sveti Toma kaže da je poredak milosrđa dvostruk.
Jedan je u skladu s duhovnim poretkom, a drugi s prirodnim. Duhovni
poredak nam nalaže da moramo voljeti one koji su najsličniji
Bogu.
Npr. Gospa zaslužuje više ljubavi nego mi sami, naši bližnji,
itd. No mi također zbog svoje naravi volimo i one koji su nam blizu.
No može biti da, iako imamo ljubav prema nekim svecima, da svoga
supružnika/suprugu volimo više. To nije nužno neuredno, no kako
osoba postaje savršenija, postaje sve manje navezana, pa i na svoga
supružnika/suprugu koje onda vole samo radi Boga. Znači da vole tu
osobu proporcionalno njezinoj vrijednosti. To se događa kada osoba
postaje savršenija, no u stanju nesavršenosti naravni poredak
prevladava. U raju ćemo imati savršenu slobodu. Crkva naučava da
sloboda dolazi od znanja i djelovanja same volje. Do potpune slobode
dolazimo tek kad su svi ostali aspekti naše duše ispravno
usmjereni. Npr., kada smo ljuti, ljutnja nas intelektualno ''sveže''
i teško vidimo kako bismo zapravo trebali postupiti. Ponekad ono što
ljudi čine u stanju ljutnje nije potpuno slobodno. No u raju su svi
aspekti duše pravilno usmjereni i stoga nema nikakvih nereda u našoj
volji, intelektu i imamo savršenu slobodu. Drugo, zato što vidimo
Boga koji je počelo svega, naše je znanje savršenije. I stoga
možemo pristati voljom na ono što spoznajemo. Ljudi koji podržavaju
pravo na izbor (pravo žene na pobačaj) kažu da je najvažnije dati
ženama taj izbor, no uporno opstruiraju svaki pokušaj da se ženama
da znanje o tome što je pobačaj, što se tu zapravo događa.
Slobodni odabir može se dogoditi samo ako osoba zna što radi. U
raju je naše znanje o svemu toliko usavršeno, pa je i naša sloboda
znatno veća, dok je u paklu potpuno suprotno.
Važnost
molitve
Ljudi
me često pitaju: „Hoće li u raju biti i moj pas Švrćo?“
Ja im obično odgovorim da će biti, ali neće postojati u raju. No
kada ćemo gledati Boga licem u lice, vidjet ćemo cijeli Švrćin
život. U tom će smislu on biti tamo. Moći ćemo ga vidjeti kad god
budemo o njemu razmišljali i ta će vizija biti puno stvarnija nego
da ga gledamo fizički. Nećemo imati potrebu za njegovom fizičkom
prisutnošću. U raju će napokon sve naše težnje biti utišane.
Nakon pada naših praroditelja, osjećamo težnje koji se javljaju
prije nego i pomislimo na nešto ili suprotno od onoga o čemu smo
razmišljali. Mi se ne želimo tako osjećati, ali ipak se osjećamo.
U raju su težnje pod nadzorom razuma i ne javljaju se dok razum ne
odluči je li nešto dobro ili loše. U ovom životu veliki konflikti
u emocionalnom životu i emocije bez kontrole su znak da ti ljudi
nemaju kreposti. U raju nema nikakvih želja za tjelesnim stvarima
jer su sve naše težnje smirene u Bogu. Sveti Ivan od Križa govorio
je da prije nego uđe u mističnu kontemplaciju, ,,njegova kuća
postaje tiha“. Time želi reći da je njegova duša postajala
pravilno usmjerena. Kako se
uzdižemo prema visinama kreposti i prevladavamo naše nesavršenosti,
duša nam postaje pravilnije usmjerena i manje konfliktna. Kada
molimo, postajemo više usredotočeni na određenu stvar i možemo
mirovati u toj jednoj
stvari. Sveti Ivan od Križa imao je u vidu svoju dušu koja mora
mirovati, svi njeni aspekti moraju se utišati. Smatrao je da je to
nužno jer tek onda Bog može istinski djelovati.
U ovom životu se uzdižemo u visine molitve.
Ljudi često misle da je mistična kontemplacija rezervirana samo
za svece, no to je pogrešno. Stvar je u tome da kada ljudi
postaju savršeniji, iskorjenjuju svoje nesavršenosti i postaju
kreposni, imaju dosljedan molitveni život i s vremenom njihova
molitva postaje manje diskurzivna, a više usredotočena na jednu
stvar. Time se približavamo stanju blaženog gledanja kada sve
miruje u Bogu zbog čega se javlja osjećaj sreće. Ljudi često
smatraju da je vokalna molitva najbolja vrsta molitve, no to nije
točno. Istina je da ona može biti djelotvornija kada iza nje stoji
Crkva. No, najviši oblik molitve, preobražujuće jedinstvo, sastoji
se samo u intelektualnom gledanju, bez izgovaranja riječi.
Molitva
predstavlja ljestve do Neba, to je proces
kojim se približavamo do stanja kakvo će biti u raju. Bez
dosljednog molitvenog života jednostavno nećemo biti sretni, ni u
ovom životu.
U
društvu svetaca
U
raju je također naša Gospa, općinstvo svetih i anđeli. Opis
radosti vidioca koju je izazvao Gospin prizor može nas iznenaditi
jer oni opisuju ushićenje koje nije od ovoga svijeta. Ushićenje
izazvano samo gledanjem Gospe. U raju ćemo cijelu vječnost moći
gledati Nju, koja je savršena slika Božja.
Milost koja je u Njenoj duši probudit će u nama istinsku radost. Tu
posvetnu milost uistinu ćemo vidjeti, kao i u dušama drugih, i na
taj način ćemo u njihovim dušama vidjeti Boga. Zato uvijek
treba nastojati vidjeti Krista u svima. Zapamtimo, pripremamo se za
Nebo. Sve milosti drugih neće u nama pobuditi onoliku radost
koliku će pobuditi gledanje u presvetu dušu Gospe, koja je puna
milosti i blagoslova. Što
je s anđelima? Njih ćemo vidjeti u njihovih devet veličanstvenih
zborova. U čudu ćemo gledati njihov veličanstveni poredak i
savršenstvo. Naš život s njima donijet će nam beskrajnu radost
jer ćemo s njima neprekidno štovati Boga. Vidjet ćemo svece
zaogrnute sjajem svojih kreposti i savršenstva, kao i svojim slavnim
postignućima i pobjedama u kojima su ponizili neprijatelje Božje. U
svim ćemo tim prizorima uživati ponajviše jer oni odražavaju
veličanstvo, slavu, savršenstvo, dobrotu i svaki drugi aspekt
našeg najsvetijeg Boga.
U raju ćemo stvarno moći vidjeti milosti u dušama, točnu količinu
milosti i kreposti, u svojoj duši i u dušama drugih. Kreposti su
kao dragulji u duši koje ćemo vidjeti kao male izvore svjetlosti.
Stoga se mučeništvo često naziva krunom. Jer mučeništvo je
savršenstvo kreposti jakosti i duševne snage. Zato će duše
mučenika krasiti posebna kruna koju ćemo moći vidjeti.
Moći
ćemo prisno hodati i razgovarati sa Isusom, našim Gospodinom, i
Marijom, našom Majkom i Kraljicom, kao i sa svim svecima i zajedno s
njima ćemo slaviti Boga. Anđeli i sveci bit će u mogućnosti
prosvijetliti naše umove kako bismo bolje shvatili otajstvo Boga i
stvorenog poretka. Drugim riječima, oni će nam pomoći da budemo
sretniji. To je suprotno od onoga u paklu, gdje će demoni prokletim
dušama zagorčavati postojanje. Anđeli i sveci će nas hvaliti zbog
slave Božje koja se ogleda u našim životima i krepostima naše
duše.
Duše
u raju vidjet će Božju pravdu, pa čak i ako je netko od njihovih
bližnjih, čak otac ili majka, umro u stanju smrtnoga grijeha i
završio u paklu, oni će razumjeti da je to Božja pravda i da su
oni to zaslužili. Prijestupi i grijesi naših bližnjih protiv Boga
i drugih koje ćemo vidjeti na Posljednjem sudu u nama će izazvati
ljutnju i gnjev.
Uskrsnuće
tijela spašenih duša
Materija
uskrsnulih tijela se mijenja. Stoga ćemo imati četiri atributa
uskrsnulih tijela. Prvi atribut je agilnost, što znači da će
naša tijela u trenu moći mijenjati lokacije. Drugi atribut je
profinjenost, što podrazumijeva sposobnost hodanja kroz
zidove. To smo vidjeli u Evanđelju kada Krist prođe kroz zaključana
vrata i stvori se među učenicima (Iv 20,19). Ova dva atributa
tijela znače da je tijelo u raju u potpunosti podređeno volji. U
ovom životu naša tijela ne mogu biti potpuno podređena našoj
volji jer bismo tada radili još gore stvari nego što ovako radimo.
To nam je Bog u ovom životu ograničio, no u sljedećem, budući da
imamo savršeno pravilno usmjerenu volju, Bog nam daje tijelo kojim
naša volja može upravljati. Dalje, naše će tijelo biti netrpno
što znači da nećemo osjećati patnju. I imat ćemo jasnoću koja
se ponekad naziva sjaj.
Tijela će imati svojevrsnu radijaciju, ona će odražavati određenu
svjetlost. To je zato što je tijelo kvalitativno promijenjeno, no i
blaženo gledanje daje tijelu određeni sjaj. Ono isijava iz tijela i
može ga se vidjeti. Krist je morao po božanskoj odredbi spriječiti
takvu vrstu isijavanja iz svoga tijela kada je bio na zemlji. On
je u ovom životu imao blaženo gledanje, i djelomično je pokazao
kako će uskrsnuće izgledati tijekom svoje preobrazbe („Tada se
preobrazi pred njima: Lice se njegovo zasja kao sunce, a haljine se
njegove zasvijetliše kao svjetlo.“ Mt 17,2). No htio je
vidjeti imaju li ljudi vjere u Njega, htio je iskušati njihovu vjeru
i stoga im nije dopustio da stalno vide to isijavanje.
Ljudi
u raju neće imati nikakve tjelesne probleme jer će njihova tijela
biti usavršena. I također će biti
jako lijepi. To je dobra vijest za neke ljude. Ljepota koju ćemo
imati u sljedećem životu neće biti samo proporcionalna našoj
fizičkoj ljepoti u ovom životu, već i našim krepostima. Kada
ljudi imaju puno kreposti, čak i ako nisu tako lijepi, neka posebna
ljepota isijava iz njih. Na kraju će to više privlačiti ljude nego
fizička ljepota. Zbog naše pale naravi skloni smo tražiti fizičku
ljepotu prije ljepote kreposti.
Što
o raju ne znamo?
Dosada
smo govorili o stvarima povezanima uz raj za koje smo sigurni. No za
neke stvari nismo sigurni. Npr. ne znamo hoće li biti zgrada u raju
nakon uskrsnuća. One nam neće biti potrebne, no opet, Bog bi ih
mogao iskoristiti da pokaže što je čovjek, uz Božju pomoć,
sposoban napraviti. Razni sveci i teolozi imaju razna mišljenja o
ovoj temi, no u vezi toga nismo sigurni. Kao što nismo sigurni hoće
li u raju biti biljke i životinje. Sveti Toma je smatrao da njihova
prisutnost neće biti nužna jer nam one više neće biti potrebne.
No sveti Anzelmo i sveti Augustin kažu da će u raju biti životinje,
kao i biljke, jer one pokazuju Božje savršenstvo kao i potpunost
hijerarhije živih bića. Bog je stvorio hijerarhiju od najvišeg
anđela do najnižeg kamena, i to ćemo u raju moći vidjeti. A što
je s brojem odabranih duša? Ne znamo koliko će ih biti u raju. Neki
sveci kažu da će ih biti mnogo. Znamo da se u Otkrivenju spominje
brojka od 144 000, 12 tisuća iz svakog plemena sinova Izraelovih.
Zatim se spominje nebrojeno mnoštvo. No neki sveci kažu da će u
raju biti vrlo malo ljudi. Mi to ne znamo, no znamo da će Bog imati
određeni broj ljudi u raju kako bi popunio mjesta palih anđela.
Trećina anđela je pala. Znamo da su milijarde
anđela pali. Ako uzmemo u obzir da je svakom ljudskom biću koje je
živjelo dodijeljen anđeo čuvar, a oni su najniži u hijerarhiji
anđela, možemo pretpostaviti koliki broj predstavlja trećinu
palih anđela i o praznini koju treba popuniti. Iz toga možemo
zaključiti da će vjerojatno biti puno ljudi u raju, no to ne znači
da je lako tamo dospjeti.
Čega
u raju nema? Nema mentalnih bolesti, zle volje ni
bilo kakvih nesavršenosti. U raju nema bračnih odnosa. Krist
je rekao da ćemo biti kao anđeli. U raju nećemo stalno tražiti
zadovoljenje naših težnji kao tu na Zemlji jer je bit raja u
blaženom gledanju Boga.
Ako
vas je u ovom osvrtu samo spomen nekih radosti raja dotaknuo ili
potaknuo na razmišljanje, zamislite kakav je tek sam raj! Kako kaže
sveti Pavao: „Što oko nije vidjelo, ni uho nije čulo, ni u
srce čovječje nije unišlo, to je pripravio Bog onima koji ga
ljube.“ Ako je raj sve to i još više, onda ne možemo ni
zamisliti kakva ludost tjera čovjeka da to sve odbaci zbog prolaznih
dobara zemaljskog života...
p.
Chad Ripperger
Moja vjera, moje kreposti i moje vrline, u odnosu na moju grešnost i nesavršenosti mi se čine kao mrvica prašine naspram planine. Zato te molim Bože koji si savršeno dobro, koji si sama ljubav, uzmi me k sebi ne poradi mene ovakvog bijednog kakav jesam nego poradi prevelikog milosrđa Svoga. I za istu milost Te molim za moje bližnje i sve duše za koje se molim. Amen.
OdgovoriIzbrišiAmen
Izbriši