Svakome
svjesnome katoliku neizbježna je spoznaja da se danas nalazimo u
stanju nezapamćene vjerske krize, kada se u Crkvi promiču stvari
koje ugrožavaju vjeru prosječnoga katolika. A ipak, postoje
različite raščlambe i zaključci koji se odatle izvlače. Jedan od
njih je onaj sedevakantistički – da su pape (i biskupi) koji su
sudjelovali ili sudjeluju u reformama Drugoga vatikanskoga sabora
izgubili svoju službu i da Crkva nema papu već pola stoljeća. U
osvrtu na to mišljenje nećemo se toliko baviti samom naravi spornih
izjava Drugoga vatikanskoga ili naravi nove Mise, nego jednom od
temeljnih sedevakantističkih postavki – a to je da Crkva kao
Kristova Zaručnica koja je bez ljage ne može svojoj djeci dati
kamenje umjesto kruha i da oni koji su to učinili, ne mogu biti
članovi Crkve – katolici.
Doista,
Crkva je nezabludiva u definiranju vjerskih istina konačnim činom –
bilo sa strane papinskog učiteljstva, bilo sa strane crkvenih
sabora, a također i u svome redovnom i općem Učiteljstvu. Krist je
Crkvi dao karizmu i vlast da autoritativno naučava vjeru – izlaže
Božju objavu i ona to čini na prethodno spomenute načine. No način
izvršavanja učiteljske službe ili – šire gledano –
učiteljskoga poslanja, nije ograničen na definiranje ili ponovno
izlaganje već definiranih vjerskih istina, nego ta služba sadrži i
druge načine ili (prema snazi obvezatnosti) niže stupnjeve svoga
izvršavanja. U tu kategoriju spada svaki redoviti način naučavanja
– koji nema oznaku općenitosti (tj. ne obuhvaća sveopćost Crkve
u prostoru i vremenu) ni nakanu da se neka istina naučava kao da je
od Boga objavljena i nezabludiva. Kada papa i biskupi redovito vrše
svoju pastirsku službu – u propovijedanju, obraćanju javnosti
bilo usmenim bilo pisanim putem (poslanicama i okružnim pismima),
takva vrsta naučavanja – razumije se – nije zaštićena oznakom
nezabludivosti. Za nju svakako i neupitno vrijedi obveza poslušnosti
i spremnoga prihvaćanja izloženoga nauka. Pa ipak, u iznimnim
situacijama može se dogoditi da se u takav nauk potkrade zabluda ili
čak nauk koji je suprotan nekoj od objavljenih istina. To nam
potvrđuje snažna teološka predaja, u što se možemo uvjeriti u
sljedećem tekstu: (Ne)zabludivost autoriteta Crkve i pravo na otpor.
U
sve navedene vrste naučavanja koje nisu zaštićene oznakom
nezabludivosti možemo i trebamo dodati i naučavanje crkvenih
sabora. Oni su izvanredna vrsta Učiteljstva Crkve (jer se sazivaju
prema potrebi u posebnim, odnosno izvanrednim situacijama – da bi
se osudila krivovjerja ili razriješila važna doktrinarna pitanja)
po kojima se redovito donose i dogmatske, nezabludive odluke. No u
odlukama crkvenih sabora ima i puno odluka koje nemaju oznaku
nezabludivosti i za njih po samoj logici pojma vrijedi da se u njih –
u iznimnim slučajevima – mogu uvući izjave koje odstupaju od
katoličkog nauka. Isto to što vrijedi za crkvene sabore, odnosi se
i na druge vrste izvršavanja učiteljske službe (često povezana sa
službom upravljanja). Tu spadaju zakoni koji se donose s nejasnim
predmetom ili određenjem snage obvezatnosti, koji se mogu odnositi
na bogoslužje ili disciplinu. To su zakoni koji su po sebi
promjenjivi te ne mogu imati obilježje savršenosti.
Time
smo se osvrnuli na glavne argumente koje sedevakantisti iznose u
prilog svojih teza. Njihova je tvrdnja da Drugi vatikanski sabor,
papinske okružnice, novi obred Mise, kao i određeni disciplinski
zakoni sadržani u novome Zakoniku kanonskoga prava sadrže stvari
koje su protivne katoličkome nauku, štetne i opasne za spasenje
duša i kao takve ne mogu biti djelo Crkve. Odnosno, njih ne mogu
donijeti službenici Crkve, nego samo oni koji su otpali od Crkve i
zato pokoncilski pape ne mogu biti valjani pape, a isto tako ni
biskupi ne mogu biti pravi biskupi. No stvarnost nam govori da
zapravo nijedna koncilska reforma nema snagu obvezatnosti
nezabludivoga Učiteljstva i zakonodavne vlasti. Za Drugi vatikanski
sabor možemo ustanoviti da se sam odrekao nezabludivoga naučavanja.
To je razvidno iz izjave
tajnika koncila mons. Periclea Felicija koja u sebi nosi znatni
autoritet:
,,Trebamo
razlikovati ovisno o shemama i poglavljima koja su već bila predmet
dogmatskih definicija u prošlosti, a u vezi izjava koje sadrže
oznaku noviteta, trebamo izraziti svoj pridržaj“.
Sam
papa Ivan XXIII. izrazio je u svojoj izjavi
prigodom otvaranja Drugoga vatikanskoga na koji je način
zamislio da bude njegova prava narav: ,,Bit
drevnoga nauka pologa vjere je jedna stvar, a način kako ga se
predstavlja je druga. A ovome drugome treba posvetiti veliku pažnju
s nužnim strpljenjem, sve prema mjeri u oblicima i stupnjevima
Učiteljstva koje je po svome značaju pretežito pastoralno“.
Isto
to izriče također i kardinal Ratzinger u svojoj poznatoj izjavi
iz 1988.:
,,Istina je da ovaj sabor nije definirao nijednu dogmu i da je
namjerno odlučio ostati na nižoj razini, kao čisto pastoralni
sabor“.
I
ako bismo mogli raspravljati o određenim pojedinostima kako točno
kvalificirati doktrinarnu snagu koncila, jedno je nedvojbeno: ona
isključuje oznaku nezabludivosti. I to je dovoljno da se odbaci
sedevakantistički argument: Drugi vatikanski sabor nije imao namjeru
doktrinarno obvezivati katolike, nego se zadržati samo na
pastoralnoj razini. To je svakako bio modernistički manevar da bi se
na mala vrata, putem prakse, provukle nekatoličke ideje, ali na
strogo doktrinarnoj razini ne može biti govora da su službenici
Crkve htjeli pod oznakom nezabludivosti nametnuti heretične nauke,
što bi automatski povuklo da su oni isključeni iz Crkve.
Isto
ćemo moći ustanoviti i za novi obred Mise. Krenemo li od posljednje
relevantne odluke – motuproprija pape Benedikta XVI. koji govori da
tradicionalni obred nije ukinut i da ga svaki svećenik može služiti
– ustanovljujemo da novi obred nije obrogirao (prešutno zabranio i
ukinuo) tradicionalni obred, nego da je usporednim putem, putem
prakse, uveden kao alternativa tradicionalnome obredu. A ako je on na
načelnoj razini alternativa, to znači da o njemu (opet na načelnoj
razini) ne možemo govoriti kao o općem liturgijskom zakonu koji bi
u sebi imao oznaku nezabludivosti. Novi obred se svakako u praksi,
putem zlouporabe autoriteta, nametao kao službeni katolički obred,
ali to ipak nije u načelu. I to je opet odraz odricanja od
autoriteta što je sastavni i bitni dio svih modernističkih reformi.
Modernisti zasigurno ne vjeruju u nezabludivost općih disciplinskih
odredbi i zato se njome nisu ni htjeli poslužiti, nego su sve
reforme nametnuli na čisto praktičnoj razini, bez stroge
obvezatnosti. To je razvidno i iz same apostolske konstitucije
Missale Romanum kojom je papa Pavao VI. novi obred Mise uveo u
praksu. Pogledamo li samo formulaciju kojom je sastavljena ova uredba
(i usporedimo li je s Quo primum Pija V.), neizbježno ćemo uočiti
da u njoj nema preciznih odredbi o obvezama koje proizlaze iz objave
ovoga misala – koga, u čemu i u kojem opsegu on obvezuje. A te
odredbe su sastavne odrednice jednoga zakona. S druge strane,
pogledamo li bulu Quo primum, odmah ćemo uočiti sasvim jasne i
točno formulirane odredbe o obvezatnosti ovoga misala koji zato
uistinu jest sveopći disciplinski – liturgijski zakon, dok novi
obred Mise to nije i ne može biti zbog liberalnoga duha kojim je
prožet i koji mu sam po sebi oduzima to svojstvo.
To
isto vrijedi i za disciplinske odredbe sadržane u Zakoniku
kanonskoga prava. Uzmemo li, primjerice, jedan od najrelevantijih
kanona koji je odraz ekumenskoga duha – kanon 844 koji u iznimnim
situacijama dopušta katolicima primanje sakramenata od raskolničkih
svećenika (kao i obrnuto) - jasno ćemo uvidjeti da se ne radi o
strogome propisu, nego samo o prijedlogu i mogućnosti na koju se
ipak nikoga ne obvezuje. Zasigurno da se kroz tu praksu šire zablude
i zavode duše na krivi put, ali ona ipak nema snagu kodificiranoga
zakona koji bi u sebi sadržavao oznaku nezabludivosti kao što to
sadrže papinske apostolske konstitucije koje definiraju određenu
praksu ili običaj kao izraz objavljenoga katoličkoga nauka.
Sve
rečeno možemo sažeti u zaključak kojim se može označiti
sedevakantističko shvaćanje pojma Crkve. Ono je u svojoj biti
banalizirajuće i monofizitsko. Banalizirajuće utoliko
što ne pravi nikakve distinkcije u pojmu Učiteljstva.
Sedevakantisti promiču takvo shvaćanje Učiteljstva Crkve kao da je
svaki njegov čin zaštićen oznakom nezabludivosti. Nerijetko se
uzima Gospodinova usporedba iz evanđelja o kamenju i kruhu, ribi i
zmiji (Mt 7, 9-10) na sasvim općenit, ateološki, banalni način.
Zapostavlja se temeljna istina o biti zemaljske Crkve – da ona nije
sastavljena od savršenih, bezgrješnih i nepogrešivih ljudi, nego
od grešnika u kojima djeluje požuda i koji su skloni zabludama.
Tako se promiče ekleziološki monofizitizam – da Crkva nema
ljudsku, nego samo božansku narav. Kristološki monofizitizam je
hereza koja je naučavala da se Kristova božanska narav tako
pomiješala s njegovom ljudskom naravi da ju je u sebe upila te je
ljudska narav ostala pasivna ili je nestala. Sedevakantisti zastupaju
ekleziološki ili crkveni monofizitizam gdje – prešutno ili
izričito – zastupaju tezu da ljudskoga elementa u Crkvi nema ili
da ga je onaj božanski tako u sebe upio da je on ostao samo prazan
pojam. A to nije katolički nauk, nego rigoristička zabluda kojom se
na neuravnoteženi način odgovara na današnju strašnu crkvenu
krizu. Te krize moramo biti dobro svjesni i ne smijemo na nju
zatvarati oči (kao što to čine neokonzervativci), ali joj s druge
strane opet ne smijemo pristupati neuravnoteženo i rigoristički, s
nekatoličkim pojmom crkvenoga Učiteljstva i vlasti, kao da je on u
svemu nezabludiv i savršen. To je zapravo isti ultramontanistički i
papolatristički pojam kakav zastupaju i neokonzervativci. I oni i
sedevakantisti polaze od iste premise, samo što odatle izvlače
suprotne zaključke. Neokonzervativci se odbijaju suočiti sa
stvarnošću, stavljaju povez preko očiju i zaključuju da zato svi
čini crkvenih pastira nakon Drugoga vatikanskoga moraju biti
savršeni i da ih moramo bezuvjetno i poslušno slijediti. Dok se
sedevakantisti suočavaju sa stvarnošću – uočavaju da postoje
zablude i ugroze za vjeru – i kako je to nespojivo s njihovim
pojmom nezabludivoga i savršenoga autoriteta, zaključuju da papa ne
može biti papa i da biskupi ne mogu biti biskupi, nego da su svi oni
isključeni iz Crkve i izgubili svoju službu.
No
naš, katolički odgovor, ne smije biti 'ili-ili', koji je specifičan
za protestantski mentalitet, nego je katolički pristup 'i-i' – i
božanski, i ljudski element u Crkvi, i nezabludivost Crkve u
njezinim poglasima koji ispunjavaju te kriterije, i podložnost
zabludi kod njezinih službenika kada ne ispunjavaju kriterije za
nezabludivost. To je prava narav Kristove Crkve i pravo rješenje na
ovu nezapamćenu crkvenu krizu, dok kriva shvaćanja Crkve nisu i ne
mogu biti prava rješenja, nego mogu voditi samo još većoj
pomutnji.
Baš mi je drago da sam naletio na ovaj članak. Hvala.
OdgovoriIzbrišiOblačan