Sprječavanje
opasnosti vječne propasti
Deseti
razlog zašto moramo trpjeti je ovaj: Bog, čije je znanje o našoj
budućnosti savršeno kao i znanje o našoj prošlosti i sadašnjosti,
predviđa da bi život bez križa sigurno bio uzrok našega vječnoga
prokletstva.
Kada
bismo vidjeli dijete koje odaje jaku sklonost laganju, krađi i
okrutnosti koje nikada ne ispravljaju njegovi previše popustljivi
roditelji, već ga radije tetoše pa čak i ohrabruju njegove zle
sklonosti, mogli bismo predvidjeti s popriličnom sigurnošću da će
to dijete postati kriminalac i na kraju skončati svoj život u
kaznionici ili na vješalima. Istina, ništa nije dalje od djetetova
nauma za takvu mogućnost. Dijete može slaviti svoju slobodu od
zdravog obuzdavanja, ali ako znamo ponešto o ljudskoj naravi i
povijesti zločina, možemo dosta precizno prognozirati karijeru
takvoga djeteta.
A
tako možda Bog vidi da bi dugi život, robusno zdravlje, sjajni
talenti, časti, prosperitet, bogatstvo, uspjeh u poslu, politici ili
društvenom životu bili uzrok našega vječnoga prokletstva. Mi niti
znamo niti sumnjamo da se u našemu karakteru skrivaju razne zle
sklonosti, na sreću još u stanju privremene neaktivnosti. One sada
leže u nama uspavane uglavnom iz razloga što još nedostaju pogodni
uvjeti za njihov razvoj. Kada bi se javili ti pogodni uvjeti, kada
bismo bili smješteni u drugačije okolnosti, te uspavane sklonosti
bi se probudile i narasle u strasti tako jake i tako žestoke da bi
se posve otrgle našoj kontroli. Prije negoli bismo se snašli, našli
bismo se naglavce u počinjanju grijeha i zločina za koje nikada ne
bismo pomislili da smo ih skloni počiniti.
U
svjetlu te istine, nastavit ćemo prikazivati kako su nesreće često
veliki blagoslov, ukoliko sačuvaju čovjeka od nesreće vječne
propasti.
Stanje
siromašnih
Pogledajte
oko sebe i vidite kakva zla često prate posjedovanje bogatstva. Zar
ne poznajemo katolike koji su bili pobožni i revni toliko dugo dok
su bili siromašni ili u umjerenom blagostanju, ali su postali mlaki
u prakticiranju svoje vjere ili je posve napustili čim im se sreća
počela smiješiti i čim su se dokopali bogatstva? Počeli su se
smatrali neovisnima od službe Bogu. Više nisu osjećali potrebu za
molitvom i sakramentima budući da im je novac priskrbio sve za čime
su žudjeli. Sada je svemogući dolar bog kojega štuju i na kojega
se oslanjaju.
Ili
ako ne napuste javno Crkvu i nastave u ispunjavanju svojih
najnužnijih kršćanskih dužnosti, oni to rade na način koji daje
dojam da su oni ti koji rade uslugu Bogu tako što pristaju
pojavljivati se u crkvi i savinuti svoje koljeno pred oltarom.
Njihovo novo stečeno bogatstvo ne troši se na slavu Božju, nego u
sebičnim užicima. Nikada niti ne pomisle da je njihova dužnost
pomagati i olakšati teret potrebitima i siromašnima. Ustvari, samo
preziru siromašne. Postaju oholi u mislima pa čak i izjavama da oni
pripadaju „boljoj klasi katolika“, zaboravljajući da su
siromašni oni koji su privilegiraniji u Kristovoj Crkvi.
Katolička
atmosfera koja je nekoć prevladavala u njihovu domu više se ne
osjeća. Nema više obiteljskih molitava ni poučnih knjiga, ni
vjerskih ukrasa poput raspela, slika svetaca, svete vode. Te stvari
mogle bi uvrijediti njihove nekatoličke prijatelje, a osim toga, to
pomalo djeluje praznovjerno. U isto vrijeme postoji obilje poganskih
i sugestivnih ukrasa, kipova i slika koji stoje kao iskušenje
njihovoj djeci, a tu su i knjige i časopisi u kojima vrvi napadima
na Crkvu i koji smrde od nemoralnosti. Djeca više ne idu u župne
škole jer one više nisu moderne. Moraju pohađati neke bezbožne
sekularne škole. Nema veze ako njihova vjera i čistoća tamo dožive
brodolom!?!
U
svijetu često kako bogatstvo raste, tako vjera blijedi, a vjera se
malo-pomalo stavlja u stranu kao nešto posve beskorisno za
napredovanje u svijetu.
Dakle,
to se vrlo lako može dogoditi i vama ili vašoj djeci kada biste
bili blagoslovljeni – ili da kažem prokleti? – obiljem dobara na
ovome svijetu. Koji bi bio ishod? Nesreća nemjerljivih razmjera –
prokletstvo vaše duše u vatrama pakla. Bog sve vidi i predviđa
savršeno. A budući da vas ljubi s najprivrženijom ljubavi i budući
da vam ne želi ništa više od vječne sreće s Njim na nebu, On vas
je milosrdno sačuvao u siromaštvu ili umjerenosti da vas sačuva od
ozbiljnih opasnosti vječne propasti koje su tako blisko povezane s
posjedovanjem bogatstva.
Bolesti
i nemoć
Možda
imate neki defekt ili dugotrajnu i mučnu bolest od koje se jako
sporo oporavljate, ili za koju su vam rekli da nema oporavka.
Razmislite malo o tome. Može biti da nije bilo te nezgode, te
bolesti, tog ispita duše, da ne biste živjeli u sretnom stanju
milosti i prijateljstva s Bogom, nego biste bili vrlo vjerojatno u
neprijateljstvu s Njime i stoga u stalno prisutnoj opasnosti vječne
paklene vatre? Možda bi, da nije bilo ovog stanja trpljenja, vaša
duša bila posve izobličena gubom duše. Vaši grijesi bi možda
bili brojni kao zrnca pijeska na morskoj obali i crveni poput
grimiza. Sotona stalno traži propast duša. Možda biste skrenuli u
često posjećivana mjesta grijeha i poroka, gdje bi vaša krepost
bila beznadno izgubljena. Možda biste se upetljali u prijateljstva
koja bi imala za posljedicu gubitak neprocjenjivog dragulja nevinosti
i vjere. Umjesto da ste dijete Božje i baštinik Neba i da se
grijete u svjetlu i toplini nježne ljubavi svoga nebeskog Oca, možda
biste se valjali u blatu nečistoće i vodili sramotan život. Tužni
zgoditak tisuća drugih vrlo je lako mogao biti i vaš. Tko zna, ali
možda bi vam takav grješan život već davno donio smrt i bacio vas
u pakao iz kojega nema otkupljenja?
Od
te velike nesreće Bog vas je milosrdno sačuvao vašim nedaćama.
Kada biste to izvagali s vjerom, nije li vaše trpljenje zapravo za
vas skriveni blagoslov?
Smrti
i teški gubitci
Još
jedan slučaj koji mnogi koriste da posumnjaju u Božju ljubav i
dobrotu, a ponekad za svetogrđe protiv Njegove pravde, mora se
pogledati iz sljedećega. Tuga i žalost zbog smrti dragoga i
voljenoga člana obitelji, rođaka, prijatelja ili neke druge osobe
čiji se život smatra nužnim za dobro preživjelih. Možda se radi
o vašem jedinom djetetu, omiljenom djetetu od sedmoro djece, ocu
koji jedini zarađuje u obitelji ili majci većeg broja manje djece
koju je smrt neumoljivo ugrabila iz doma i poslala u hladnu i tihu
grobnicu.
U
tim trenucima, nije rijetko naći osobe – čak i one za koje bi
očekivali da budu modeli katoličke snage i savršenoga prepuštanja
božanskoj volji – da postanu buntovne i prkosno pitaju Boga zašto
se usudio od njih uzeti voljenu osobu ili osobu koja je tako potrebna
obitelji. Neki idu još i dalje i čine takve gubitke izlikom za
odbacivanje svoje vjere.
Dakle,
koje je pravo objašnjenje za tu prividnu okrutnost sa strane Boga?
Odgovor je ponovno: Njegova neizmjerna ljubav prema svojoj djeci i
Njegova velika briga za naše vječno spasenje. Radi pokojnikova
dobra traži tu žrtvu, iako u isto vrijeme ima na umu i dobro
preživjelih. Tko zna, ali možda bi, da nije smrti u taj naizgled
nezgodan čas, voljeni preminuli bio osuđen na vatru pakla? Umirući
u ovom trenutku možda je osvojio za sebe nebesku sreću koja sve
nadilazi.
Ključ
primjerenog rješenja za ovu poteškoću dana nam je u Knjizi
mudrosti gdje sveti autor govori o smrti mlade osobe ovim riječima:
„A
pravednik, ako i umre prijevremeno, naći će mir. Jer duljina danâ
ne čini starost časnom niti se ona mjeri brojem godina. Već
razboritost – to su sjedine ljudske, i krepostan život – zrela
starost. I jer je ugađao Bogu, On ga je zavolio, i jer je živio
među grešnicima, On ga je uzeo k sebi. Uzdignut je da zloća ne bi
izopačila njegov razbor ili da mu himba ne zavede duše. Jer
blještavilo opačine zasjenjuje dobro i vihor požude izopačuje
dobru dušu. Stekavši savršenstvo u malo vremena, dugo je živio; i
jer mu je duša bila draga Gospodu, On ga je hitro izbavio od zloće
oko njega. Svjetina sve to vidi, ali ne shvaća; njima i ne pada na
um da milost i milosrđe pripadaju izabranicima Gospodnjim i
zaštita njegovim svetima. A pravednik koji umire osuđuje žive
bezbožnike i prijevremeno dokončana mladost produženu starost
opakih. Svjetina vidi kraj mudračev, ali ne shvaća što je Gospod s
njim naumio ili zašto ga je uzeo u zaštitu.“
Okretanje
gubitaka u korist
Hajdemo
se sada upitati: Jeste li i Vi
jedan od onih koji čini takav gubitak u priliku za pobunu protiv
Božje svete volje? Ako jeste, onda je to zaista šteta i to iz više
razloga.
Kao
prvo, mora da su Vam
strane unutarnje utjehe koje proistječu iz uvjerenja da sve što Bog
čini
za svoju djecu uvijek proizlazi iz neizmjerne ljubavi i stoga je
usmjereno za njihovo najveće dobro. Drugo, Vi
odbacujete te izvrsne prilike da se obogatite milošću i zaslugama,
koje su uvijek povezane s ispitima koje nam Bog rado šalje. Treće,
osim što smo pretrpjeli taj veliki gubitak, također se
izlažete opasnosti od određene kazne jer se ne možete baviti tim
buntovnim mislima protiv Boga, a da ne počinite grijeh neke vrste. A
četvrto, dok se pretvarate da svojom nekontroliranom tugom
pokazujete veliku ljubav za svoje preminule rođake i prijatelje, Vi
u stvarnosti činite njima nešto jako okrutno. To može zvučati
čudno, ali složit ćete se sa mnom nakon što ovo pročitate.
Ako
je duša Vašega
voljenoga
pokojnika zadržana u čistilištu (a vrlo vjerojatno jest,
osim ako se radi o djeci koja su umrla prije upotrebe razuma i u tom
slučaju bi se trebali radije veseliti s njima jer su ona u sigurnom
posjedovanju svoje vječne sreće), onda postoji samo jedna usluga
koju treba i za koju preklinje, a to je brzo
oslobođenje
od svojih
muka. Imate moć dati joj olakšanje koje tako ubogo moli. Možete
joj otvoriti vrata neba i dopustiti
joj
da brzo uđe u posjedovanje svoje vječne sreće. A tu sreću mogu
joj osigurati Vaše
molitve, dobra djela, Mise i slično. Ali od svih stvari kako joj
možete pomoći i poslati je radosnu u nebo, jedna od najboljih
sastoji se od toga da prinesete Bogu čine
žarke predanosti
s ljubavlju Njegovoj divnoj volji i ponizno prihvaćanje svih žalosti
koje Vam
taj
gubitak nanosi.
Ako
je to tako, nije li jasno da je uskraćivanje pomoći svojim voljenim
članovima obitelji, koja im se
može tako brzo
i često dati
i koja je tako efikasna za njihovo oslobađanje od strašnih patnji,
zaista okrutno? Pretpostavimo da se mrtvi mogu vratiti da osobno
zamole svoje prijatelje što bi htjeli da oni učine. Ne bi li rekli
nešto poput ovoga: „Ako nas zaista volite, prestanite sa svojom
neumjerenom žalosti, sa svojim suzama i naricanjem koji nam ne
donose nikakvo olakšanje! Prestanite s tim cvjetnim aranžmanima i
tim skupim običajima
koji prate sahrane koji su više poganski nego kršćanski i koji nam
ne daju baš nikakvo olakšanje. Pomozite nam molitvama i dobrim
djelima, a prije svega svojim savršenim prepuštanjem divnoj volji
Začetnika
života i smrti. Sve za čime
žudimo je brzo
oslobađanje od naših strašnih muka i što skoriji ulazak u nebo.
Dokažite svoju ljubav tako što ćete nam pridobiti
dragocjeno dobro.
Pravovremenost
smrti svakoga
čovjeka
U
vezi s time
moramo citirati poglavlje iz djela oca na
glasu svetosti
Fabera, koje ne samo da je poučno, nego
je i vrlo utješno. Govoreći o onome što naziva pravovremenošću
smrti svakoga čovjeka, kaže:
„Zadržimo
se malo na jednoj posebnosti Božje providnosti, načinu na koji se
On brine za vrijeme svih stvari. Zamislimo o času smrti, o njegovoj
važnosti koja nadilazi sve druge, o njegovim opasnim rizicima, o
svim onim unutrašnjim procesima o kojima smo već govorili. Dakle,
zar ne možemo zaključiti ili s određenom nadom pomisliti da je čas
smrti za većinu, ako ne i za sve ljude došao u pravo vrijeme?
Oni
umiru kada je za njih najbolje da umru. Postoje neke opasnosti koje
vrebaju koje izbjegavaju tako što umiru. Oni umiru jer su tada u
najboljem stanju za umrijeti. Čak i smrt onih koji su izgubljeni
može biti milosrdno u
pravi čas.
Kada ljudi umiru mladi, možda je to zato što bi se izgubili da su
živjeli do starosti. Kada umiru kasno, možda je to zato da dobiju
na vremenu da odgovore na milosti, da čine pokoru za prošlost ili
da se mogu osloboditi neke zle navike koja bi inače bila njihova
propast, za koju im sama slabost starosti može pomoći da ju ostave.
Kada
ljudi umiru upravo kada su se domogli bogatstva, ili na početku
obećavajuće karijere pohvalne ambicije, možda je to zato što Bog
vidi u njihovu prirođenom karakteru ili u njihovim osobnim
okolnostima neko sjeme budućega
zla i tako ih uzima dok zlo nevino i nerazvijeno počiva u njihovim
dušama.
Tko
može razmišljati o smrti, a sumnjati da Božja mudrost i Njegova
ljubav djeluju neizrecivo blago i po svom načinu i po vremenu?
Kada bi nam Bog udovoljio te
nam to obznanio,
vjerojatno bismo bili zapanjeni velikim brojem uvjerljivih razloga
zašto svaki od nas treba umrijeti u određenom trenutku na određenom
mjestu i na određeni način.
Sam
pogled
na to kako Bog određuje i priprema
taj
jedan
konačni
čin našega
vremenitoga
života
nesumnjivo
ulijeva u duše blaženih u sve časove sjajne potoke zadivljenoga
klanjanja i ekstatične ljubavi.“ (Faber, „Stvoritelj i
stvorenje“, str. 344)
(vlč.
F. J. Remler , C.M., Zašto moram trpjeti? Knjiga svjetla i utjehe,
str. 53-60)
Primjedbe
Objavi komentar