Knjiga
koja već privlači pažnju međunarodnih medija usprkos tome što će
biti objavljena tek za dva mjeseca (na kraju veljače) je buduće
djelo Phila Lawlera, ,,Izgubljeni
pastir. Kako papa Franjo zavodi svoje stado“.
Izgubljeni
pastir
(napomena: Primio sam besplatan primjerak unaprijed da bih
se mogao pripremiti za ovaj osvrt) je još jedna knjiga koja pruža
kritički pogled na papu Franju i njegovu aktualnu vladavinu nad
Katoličkom Crkvom. Prije nje su još dvije knjige zauzele sličan
pristup: prva je Georgea Neumayra ,,Politički
papa, Kako papa Franjo oduševljava lijevicu i napušta
konzervativce“,
i
druga, novija knjiga pisca pod pseudonimom Marcantonio Colonna ,,Papa
diktator“.
(Još jedna knjiga u istom stilu kolumnista New
York Timesa
Rossa
Douthata izaći će u ožujku 2018. ,,Promijeniti
Crkvu: papa Franjo i budućnost katoličanstva“.)
Sandro
Magister, talijanski vatikanist,
nedavno je raspravljao
o
Lawlerovoj
predstojećoj
knjizi.
Kao što on kaže, Lawler je jedan od najmjerodavnijih
i najuravnoteženijih katoličkih pisaca u Sjedinjenim Državama. Bio
je urednik „Catholic
World Reporta”
novinskog časopisa Ignatius Pressa, izdavačke kuće koju je
utemeljio isusovac Joseph Fessio, učenik Josepha Ratzingera. A danas
upravlja ,,Catholic
World Newsom”.
Rođen je i odgojen u Bostonu. Oženjen je i otac sedmero djece.
Prije
negoli detaljnije pogledamo Lawlerovu kritiku pape Franje, trebam
reći da nedvojbeno najvažnije kod njegove knjige nije novost u
pristupu
ili njezinoj originalnosti argumenata, već je ona sama
značajna jer je Lawler istaknuti i cijenjeni katolički
konzervativac – odnosno, katolik koji nije poznat kao utvrđeni
tradicionalist i tako, nije očigledan papin kritičar kojega
će lako odbaciti. Lawler jasno pokazuje u knjizi da se identificira
s učenjima prethodnih dva pape, pape Ivana Pavla II. i pape
Benedikta XVI. i da još uvijek smatra da oni služe kao zaštita od
nekih zastranjujućih
i varljivih događaja naših vremena. Na primjer, Lawlerovo je
stajalište da trebamo pristupiti Drugom vatikanskom
saboru
kroz Benediktovu „hermeneutiku kontinuiteta“, koja podrazumijeva
da se svi dokumenti s koncila
od 1962.-1965. mogu i trebaju nekako pomiriti s dvotisućljetnim
tradicionalnim naukom Katoličke Crkve.
Takva
perspektiva treba stajati kao protuargumenat protiv onih koji tvrde
da otpor prema „reformama“ pape Franje poglavito proizlazi od
,,lefebrovaca”
ili ,,tradicionalista”. Andrea Tornielli, papin povjerenik i novinar
za La
Stampa’s Vatican Insider,
je nedavno to ovako opisao:
,,Filozof
Rocco Buttiglione je rekao ovo, komentirajući ,,correctio filialis”
koji optužuje papu Franju da propagira krivovjerni nauk: ,,kod
porijekla mnogih doktrinarnih kritika protiv sadašnjeg Prvosvećenika
postoji i suprotstavljenost njegovim prethodnicima i konačno
koncilu“.
A
sada to zapažanje nalazi daljnju potvrdu u knjizi koju je potpisao
Enrico Maria Radaelli, koji kritizira teološku misao Josepha
Ratzingera i njegovo temeljno djelo „Uvod u kršćanstvo“ i koju
odobrava teolog Antonio Livi, bivši profesor u Lateranu i potpisnik
,,correctio”. Ne znam sve ostale potpisnike correctio – rekao je
Buttiglione prošloga listopada – One
koje poznajem, neki su lefebrovci.
Oni su protiv koncila,
protiv Pavla VI., protiv Ivana Pavla II., protiv Benedikta XVI. i
sada su protiv pape Franje.“
A
kao suprotnost tome, ono što bi mogla postati najistaknutija knjiga
koja daje kritički pogled na papu Franju, sada nju piše
netradicionalistički katolik! Moj muž, dr. Robert Hickson, sjeća
se kada je prvi puta
susreo g. Lawlera i s njime
raspravljao 1985. kada je ovaj
došao
na Christendom College da bi održao
pohvalni
govor o papi Ivanu Pavlu II. i
Relatio
Finalis izvanredne
biskupske
sinode
iz 1985. (20
godina nakon II. vatikanskog), koji
je (Relatio,
op. pprev.)
bio
pohvala samom Drugom vatikanskom
saboru
kao i onome što se dogodilo u tih dvadeset godina poslije. (Značajno
je da je taj dokument sastavio
današnji
kardinal Godfried Danneels.) Moj muž – tada profesor i voditelj
odjela za književnost na Christendom Collegeu
– izazvao je g. Lawlera
(kao i profesora filozofije s Koledža Russella Hittingera) – a
time i koncil
– u vezi nekih njegovih problematičnih aspekata. Zatim je upitao
želi li Koledž „štititi revoluciju Drugoga
vatikanskoga
sabora“
i dodao je da on vjeruje da se
neki
dijelovi
koncilskoga
nauka
ne mogu pomiriti
s crkvenom
predajom, posebno oni o vjerskoj slobodi, sinkretizmu i
indiferentizmu, ali
i o milosti, iskrenoj, ali pogrešnoj savjesti i samoj naravi Crkve
(de
Ecclesia).
Nadamo
se da će se ta rasprava s g. Lawlerom jednom nastaviti u dobroj
vjeri u budućnosti. Zauzimajući suprotne strane u toj ranijoj
raspravi, sada ga želimo počastiti zbog njegove hrabrosti što je
zauzeo ovakav stav u sadašnjoj krizi u Crkvi.
Za
mnoge čitatelje OnePeterFive-a, Lawlerova knjiga služit će najviše
kao pregled onoga što smo i mi redovito izvještavali u toku ovoga
papinstva, a razvija se korak po korak. Lawlerova knjiga organizirana
je kronološki – započinje s izborom pape Franje i njegovim prvim
programskim djelom —Evangelii
Gaudium —
a zatim opisuje dvije biskupske Sinode o obitelji i postsinodalnu
pobudnicu Amoris
Laetitia.
Također se bavi i različitim problematičnim temama ovoga
papinstva, poput papine reforme Kurije, njegovim izjavama o
kontracepciji, rodnoj ideologiji (poznatoj izjavi ,,ona koja je
on”!), islamu,
zaštiti okoliša i još puno toga. Završava knjigu raspravom može
li papa biti u krivu i kakav sada treba biti odgovor klera i laika.
Nećemo
rekapitulirati Lawlerove – na mnogo načina bolne – opise papinih
koraka revolucionarnim putem, već ćemo se koncentrirati na procjene
i kritike koje
g. Lawler predstavlja uz njih. Kao što kaže na početku svoje
knjige:
,,Davao
sam sve od sebe da razuvjerim – svoje čitatelje, a ponekad i sebe
– da, unatoč nekim uznemirujućim pokazateljima, Franjo nije
radikal, da ne odvodi Crkvu od drevnog izvora vjere. Ali postepeno,
protiv svoje volje, došao sam do zaključka da jest.
[….] Shvatio sam da se više ne mogu pretvarati da Franjo samo daje
svježe tumačenje katoličkog nauka. Ne, bilo je to više od toga.
On
je bio uključen u smišljena nastojanja da se promijeni ono što
Crkva naučava.”
Kao
što su mnogi od nas tada izvještavali,
Franjin vlastiti teološki savjetnik, nadbiskup Victor Fernández,
razjasnio je već 2015. da papa cilja na „neopozivu reformu“.
Ovako je Lawler to komentirao. Nakon što je razgovarao s vjernim
katolicima, koji su nastojali sačuvati svoju vjeru, koji su pod
predhodnim papama „podržavali Vatikan“, kaže:
,,Ne
više. Franjo je ponovno otvorio raspravu o kontinuitetu katoličkog
nauka. Njegovi podupiratelji vide ga kao osloboditelja duha II.
Vatikanskog, koji će donijeti trajnu promjenu Crkvi, dok njegovi
kritičari protestiraju da Crkva ne može promijeniti svoj temeljni
nauk.”
I
malo dalje:
,,Papini
najbliži savjetnici izjavili su više puta da Franjo namjerava ne
samo promijeniti Crkvu, nego
i zaključati te promjene. Nadbiskup Victor Fernández, njegov kolega
Argentinac koji je pomogao poglavaru izraditi njegovu prvu encikliku,
primjetio je 2015.: “Morate shvatiti da on cilja na reformu koja je
neopoziva”.”
Lawler
komentira:
,,Za
katolike koji su odoljeli dvije generacije u zbunjenosti i sukobu,
pridržavajući se uvjerenja koja su smatrali dragocjenima, mogućnost
„nepovratne promjene“ u skladu s onim što je sugerirao Fernández je zastrašujuća.”
U
premještaju kardinala Gerharda Müllera s njegove pozicije
predstojnika Zbora za
nauk vjere u srpnju
2017. – koji daje kao primjer što papa radi s onima koji stanu na
put njegove namjeravane „neopozive reforme“ – Lawler vidi
„upadljivu zamjenu uloga“. Kaže: ,,Nije to bio neumoljivi
njemački „glavni inkvizitor“, već nasmijani argentinski papa –
navodno utjelovljenje milosrđa i suosjećanja – koji je zahtjevao
bespogovorno podvrgavanje njegovu autoritetu“. Te riječi jasno
nam pokazuju da je Phil Lawler prestao pokušavati ublažiti ili
umanjiti riječi. Vraća se na papin stil rješavanja kritičara
unutar Vatikana kada kaže:
,,Od
početka njegova pontifikata, Franjo je pokazao da nema strpljenja
sa službenicima Rimske Kurije koji su preispitivali njegovu
politiku. Kako je napetost rasta, moral je naglo padao unutar
Vatikanskih ureda. Kružile su vijesti u talijanskim medijima –
previše da bi ih
se moglo ignorirati – o tome kako su članovi osoblja pozivani pred
papu radi prijekora zbog slobodnih komentara u privatnim razgovorima.
Papa je zahtjevao trenutačni otkaz trojice klerika iz osoblja Zbora
za nauk vjere, ljutito
odbijajući dati objašnjenje i inzistirajući da on ima autoritet da
inzistira na poslušnosti.
Što
se tiče nekih bliskih papinih savjetnika, g. Lawler također ne
štedi teških riječi. Izvještaj o novom predsjedniku
Papinske akademije za
život, nadbiskupu
Vincenzu Paglii, je „zabrinjavajući“.
On je odgovoran za „šokantni vodič
za spolni odgoj koji pokazuje eksplicitne slike, instruira djecu o
seksualnim tehnikama i potiče raspravu o seksualnosti bez
spominjanja
crkvenoga
moralnoga
nauka“.
Drugi savjetnik, kardinal Oscar Maradiaga iz Hondurasa ,,nije bio
doma naročito
uspješan svjećenik“. Dok je broj katolika u njegovoj biskupiji
naglo opadao, Maradiaga je bio „oličenje 'aerodromskih biskupa'
koje Franjo javno optužuje, leteći oko svijeta da bi držao govore
umjesto da se brine za svoje stado“. Njemački kardinal Reinhard
Marx je ,,poput Maradiage, predsjedao nad urušavanjem Crkve u svojoj
biskupiji“. Papa Franjo, kaže Lawler, ,,čezne za Crkvom koja je
siromašna, za siromašne“. Ali: „On ne bi mogao naći takvu
Crkvu u Njemačkoj“. Lawler nastavlja ukazivati na nevjerojatno
bogatstvo njemačke
Katoličke Crkve – bogatstvo zgrnuto usred „masovnog egzodusa iz
crkvenih redova“.
Lawler
piše i o papinu neprestanom ocrnjivanju
vjernih katolika. To je izgleda jedan aspekt ovog papinstva koji je
najuvredljiviji za Lawlera. Kao što kaže na početku svoje knjige:
„Svaki dan molim za papu Franju. A svaki dan (pretjerujem, ali samo
malo) papa objavljuje još jedan podsjetnik da on ne odobrava
katolike poput mene“. Lawler opisuje jedan papin govor ovako:
,,Čak
i površno čitanje papinih dnevnih propovijedi
otkriva uvredljiv govor, oštre i bolne zamjerke i ljutito
optuživanje kakvo nismo čuli od rimskog poglavara naraštajima.“
Osim
toga, Lawler se dotiče teme “Sankt
Gallen mafije”
(to je podnaslov jednog poglavlja u njegovoj knjizi), iako ne
dolazi do jasnog zaključka je li ona nepropisno utjecala na izbor
pape Franje ili ne. Kao što autor kaže:
,,Možda
nije bilo aktivne zavjere ili nedopuštene kampanje za odabir
Bergoglija. Možda su tri različita kardinala - Danneels,
Murphy-O’Connor i McCarrick – preuveličali svoje vlastite uloge
u tom procesu radi dobre priče. Ali nema puno sumnje da je grupa
liberalnih prelata
vidjela argentinskog kardinala kao svoju najbolju nadu za promjene u
Crkvi.“
Lawler
pokazuje da je postojao određeni nedostatak ozbiljnosti kod pape
kada je upitao kardinala Christopha Schönborna nakon
proglašenja
postsinodalne pobudnice Amoris
Laetitia je
li ona „pravovjerna“ i da se činio „utješen“ nakon
pozitivnog odgovora austrijskog kardinala. Lawler komentira:
,,Za
očekivati je da će se Franjo konzultirati sa Schönbornom,
jednim od svojih bliskih savjetnika i cijenjenih teologa. Ali je
on
očito tražio jamstvo da je njegov rad pravovjeran nakon što
je dokument objavljen. Traženje
mišljenja o njegovoj doktrinarnoj pouzdanosti nakon objavljivanja
dokumenta govori o opasno nonšalantnom pristupu cjelovitosti
vjere.“
Konačno,
dotaknimo se Lawlerove temeljnije rasprave o „ograničenjima
papinskog autoriteta“, što je jedan od podnaslova kasnijih
poglavlja. Lawler razjašnjava da „kada papa govori o pitanjima
vjere i morala, da postoje stvari koje papa ne smije [ne može]
reći”. Autor daje primjer:
,,Papa
ne može reći da je 2+2=5.
Niti može suzbiti zakone logike. Tako da ako papa daje
dvije kontradiktorne izjave, ne mogu obje
biti točne. A budući da svaki papa uživa isti naučiteljski
autoritet, ako jedan papa proturječi drugome, nešto nije u redu.“
Primijenjujući
taj princip nemogućeg proturiječja, Lawler sam zaključuje
sljedeće:
,,Tako
ako Amoris
Laetitia proturječi
Veritatis
Splendor i Casti
Connubii –
ranijim papinim enciklikama, koje nose veći stupanj naučiteljskog
autoriteta, vjernici
nisu obvezni prihvatiti proturječje.“
U
kontekstu nekih izjava koje je dao Rocco Buttiglione, katolički
filozof i branitelj Amoris
Laetitia,
Lawler jasno koristi taj princip nemogućeg proturječja kada kaže:
,,Tako
Buttiglione smatra da par treba ostati zajedno, čak i u nedopuštenom
braku, radi djece. Ali ta drskost proturječi razumijevanju braka
kako je to postavio prethodni papa. Pio XI., u svojoj enciklici iz
1930. Casti
Connubii,
citirajući svetog Augustina, piše da je bračna veza tako sveta da
se „muž ili žena, ako se rastave, ne smiju vezati s drugim pa čak
niti radi svoga
potomstva“.“
Nadamo
se da će odlomci koje smo ovdje predstavili dati našim čitateljima
dovoljan dojam da vide da Katolička Crkva ima u Philu
Lawleru
vjernog i moralno revnog katolika laika koji je spreman zauzeti
priseban stav u suočavanju sa posve nemarnim (a često i naglim)
papom da je „izgubljeni pastir“ i da „obmanjuje svoje ovce“.
Neka Lawlerova
knjiga pomogne mnogim dobronamjernim katolicima otvoriti oči ako još
imaju iluzije u vezi ovoga pape, radi njihova
spasenja i spasenja njihove djece.
Izvor: https://onepeterfive.com/book-review-phil-lawler-pope-lost-shepherd/
Primjedbe
Objavi komentar