Nakon
izbijanja modernističke revolucije u Crkvi usred i nakon Drugoga
vatikanskoga sabora, veći je dio Crkve postao zahvaćen saborskim
reformama koje je jedan dio katolika zdušno prihvatio i radio na
njihovoj provedbi, dok ih je drugi (veći) dio katolika prihvatio
samo pasivno. Jedan je pak – doduše manji – dio katolika
prepoznao objektivno stanje da se ova revolucija suprotstavlja
vjekovnome, božanski objavljenome katoličkome nauku te je u tom
smislu ne možemo slijediti i da smo dužni držati se katoličkoga
nauka i bogoslužja kako je to bilo sve do nastupa koncilskih
reformi. Tako se razvio tradicionalni pokret čiji je cilj obnova i
očuvanja te iste Tradicije koja je do koncila bila isključivo na
snazi i koje smo se kao katolici dužni držati.
Ipak
ta obnova nije tekla u svakoj zemlji na isti način. U nekim se
zemljama ta obnova razvila odmah i uzela veliki zamah, u drugima se
to dogodilo malo kasnije. Konkretni razvoj Tradicije bio je uvjetovan
različitim faktorima koji također nisu svugdje na isti način bili
relevantni, a u ovome članku pokušat ćemo analizirati kako se to
dogodilo u našoj domovini Hrvatskoj i pokušati dati osvrt na
trenutnu situaciju kao i na perspektive za budućnost.
U
Hrvatskoj, kao i u drugim bivšim komunističkim zemljama, nije bilo
tradicionalnoga pokreta sve do pada komunizma početkom devedesetih.
No ni tada – za razliku od nekih drugih zemalja – on nije odmah
pokrenut, nego je za to trebalo čekati više godina. Kao mogući
razlog možemo navesti povijesno-društveni katolički identitet naše
zemlje u kome modernistička revolucija nije dosegla razmjere kao u
zapadnim zemljama. U našoj domovini bila je u izvjesnoj mjeri još
uvijek prisutna konzervativna klima. Ipak, upravo nakon pada
komunizma kada je Crkva stekla punu slobodu djelovanja, taj je
revolucionarni proces prebačen u višu razinu. Počele su se
intenzivnije uvoditi modernističke novotarije u nauku i bogoslužju,
kolegijalistički mentalitet u župama i biskupijama, graditi užasne
modernističke crkve, kler i redovništvo posvjetovnjačivati te su
si katolici počeli postavljati određena pitanja. Pored inicijativa
pojedinih svećenika koji su kratkotrajno uspjeli javno služiti
tradicionalni obred, za uspostavu prve stalne javne tradicionalne
latinske Mise u Hrvatskoj trebalo je čekati nešto više od 20
godina nakon pada komunizma, odnosno oko 40 godina od uvođenja
novoga obreda Mise. Tada je (2011. god.) nadbiskup Josip
Bozanić na molbu jedne skupine vjernika providio redovito služenje
tradicionalnoga obreda na temelju motuproprija Summorum pontificum (u
nastavku: SP) u zagrebačkoj crkvi sv. Martina u Vlaškoj
ulici. To je bio svakako po sebi veliki događaj na planu obnove
Tradicije u Hrvatskoj, no pokušat ćemo ovdje malo zastati i
prebaciti naše izlaganje na višu razinu.
Prije
nego krenemo dalje, moramo si postaviti jedno načelno pitanje, a to
je: na koji način se treba ostvarivati obnova Tradicije u Crkvi?
Odgovor glasi: na isti način kako je ta ista Tradicija živjela u
Crkvi sve do nastupa zlosretnih reformi kojima je ona potisnuta. A da
bismo vidjeli njezina obilježja, moramo poći od onoga što čini
definiciju svakoga katolika. Krist je kao veliki svećenik, prorok i
kralj dao svojoj Crkvi, odnosno apostolima na čelu sa svojim
namjesnikom sv. Petrom, vlast i službu posvećivanja, naučavanja i
upravljanja Božjim narodom. Iz toga proizlaze tri veze jedinstva
Crkve: jedinstvo u vjeri, sakramentima (bogoslužju) i vodstvu
zakonitih pastira. To je ono što čini definiciju i povezuje svakoga
katolika: ispovijedanje iste, božanski objavljene katoličke vjere,
jedinstvo u sakramentima te podložnost i poslušnost zakonitim
pastirima u svemu zakonitome. Zato je prava obnova moguća samo putem
cjelovite obnove svih triju veza jedinstva i bila bi velika zabluda
ograničiti tu obnovu samo na neke od ovih veza ili samo na njihove
određene segmente.
U
spektru katolika koji prepoznaju važnost obnove tradicionalne
latinske Mise i sakramenta, ipak su prisutna različita stajališta u
pogledu doktrinarnih pitanja, jedinstva i podložnosti pastirima, pa
i pojma položaja i uloge tradicionalnih obreda. Iz toga istovremeno
proizlaze različiti pokušaji rješenja na trenutnu krizu. S jedne
strane je tu sedevakantizam koji iako se drži isključivo
tradicionalnoga obreda, odbacuje valjanost postkoncilskih papa kao i
cjelokupne hijerarhije. Iz toga proizlazi da je de facto nemoguće
izabrati budućega papu i da više nema vidljive hijerarhije te je
Crkva izgubila bitno obilježje apostolskoga nasljeđa i svoje
vidljivosti. Slična stajališta zastupa tzv. 'Otpor' –
nepovezani skup svećenika koji su napustili Svećeničko bratstvo
sv. Pija X. koji iako nominalno priznaju valjanost postkoncilskih
papa i hijerarhije, ipak odbacuju svaki kontakt s njima te u praksi
djeluju identično sedevakantistima, na nepovezani i anarhičan način
i bez ikakvoga pastirskoga autoriteta. S druge strane imamo ideju
tzv. neokonzervativizma čija je glavna zasada slijepa
poslušnost svim odredbama postkoncilskih papa i biskupa i teoretsko
isključivanje mogućnosti da ih se preispita pa se tako sve
postkoncilske reforme proglašavaju neupitnim i dobrima, a vrijednost
tradicionalne Mise i sakramenata vidi se samo u okviru u kojemu ih
postkoncilski autoriteti izričito dopuste. Iz iste zasade proizlazi
i pristup tzv. indultizma ili Ecclesia Dei (naziv povjerenstva
koje je ustanovljeno radi brige za zajednice privržene
tradicionalnoj liturgiji, u nastavku: ED) - skupina koje drže poput
neokonzervativaca da se ne smije poduzimati ništa što ne bi bilo
dopušteno od postkoncilskih autoriteta. Tako se priznaje valjanost i
zakonitost postkoncilskih reformi, a za tradicionalno bogoslužje se
izražava opredjeljenje (za razliku od neokonzervativaca koji su
prvenstveno opredijeljeni za reformirani obred) samo na razini
estetskih, duhovnih, kulturalnih motiva ili osjećaja, a nikako
doktrinarnih razloga koji bi stavljali u pitanje postkoncilske
reforme.
Stajalište
Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. je pak dosljedna i
beskompromisna primjena svih triju veza jedinstva Crkve i elemenata
katoličkoga identiteta. To je isključivo opredjeljenje za
tradicionalni katolički nauk, bogoslužje, duhovnost, disciplinu uz
priznavanje postkoncilskih autoriteta te prihvaćanje njihovih
odredbi i poslušnost u svemu zakonitome. Uz to dolazi i istinski
pastirski autoritet koji posjeduju i provode svećenici i poglavari
za vjernike koji im se utječu, a koji nedostaje i u
sedevakantističkim skupinama, i u tzv. 'Otporu', a i kod ED-skupina.
U prve dvije vrste skupina taj autoritet nedostaje zbog
nerazlikovanja doktrinarnih od praktičnih pitanja i pretpostavljanja
vlastitoga suda u svim pitanjima, bila ona relevantna ili ne. Kod
ED-skupina je to posljedica okolnosti u kojima laici izražavaju
zanimanje i želju za tradicionalnim obredom, ali pod vlastitim
pretpostavkama i organizaciji u kojoj svećenik dolazi kao ispunjenje
tih želja i zanimanja. Inicijativa tako polazi odozdo umjesto odozgo
te se svećenikova služba često ograničava samo na podjeljivanje
sakramenata. To biva uvjetovano i sa strane modernističkih
vlastodržaca čiji se autoritet bezuvjetno priznaje i u onim
stvarima koje su objektivno protivne božanskome zakonu pa se tako
pristaje na njihovo pravo da se tradicionalni obred zabranjuje, a
prihvaća se samo ono što se izričito dopusti, a to bude u
ograničenim okvirima.
Vratimo
se sada iz ove teoretske digresije u izlaganje o daljnjem razvoju
tradicionalnoga pokreta u Hrvatskoj. Kao što smo rekli, odredba
nadbiskupa Bozanića da dopusti služenje tradicionalne latinske Mise
u crkvi sv. Martina u Zagrebu 2011. godine bila je kao prva javno
služena Misa svakako veliki korak za razvoj Tradicije u Hrvatskoj.
No tu moramo kao iskreni katolici primijeniti i sva gore navedena
načela da bismo došli do cjelovite prosudbe. Nadbiskupova odredba
temeljila se na uvjetima motuproprija SP koji stavlja tradicionalni i
novi obred na istu doktrinarnu razinu. Kako je objašnjeno u ovome
tekstu,
jasno je da je svakome iskrenom katoliku takva izjava neprihvatljiva.
Kao što pišu kardinali Ottaviani i Bacci u svome Kratkome
kritičkome pregledu: ,,Novus
Ordo Missae...
predstavlja kako u cjelini, tako i u pojedinostima, zapanjujuće
udaljavanje od katoličke teologije o svetoj Misi“ i ne može se stavljati znak doktrinarne jednakosti s tradicionalnim obredom. Ako se takva tradicionalna
Misa služi uz druge prihvatljive uvjete – ispravno propovijedanje
i bez kompromisa s novim obredom, u konkretnim uvjetima kada nema
druge mogućnosti ona može biti prihvatljiva. Međutim, to još nije
ono čime bi se katolik mogao definitivno zadovoljiti jer trebamo
težiti cjelovitoj obnovi Tradicije, a ona je moguća samo iz
beskompromisnih pozicija kakve zastupa Bratstvo sv. Pija X. i s njime
povezane zajednice i svećenici.
Svećeničko
bratstvo sv. Pija X. zbog nedostatnih uvjeta nije moglo razviti svoj
apostolat sve do prije nekoliko godina. U travnju 2012. ono je prvi
puta pohodilo našu domovinu i moglo odslužiti sv. Misu u Zagrebu.
Isto je tako ono upriličilo sv. Misu sljedeće, 2013. godine.
2014.-2016. moglo je ono povremeno održavati sv. Mise, a od jeseni
2016. pokrenulo je redoviti
apostolat u Zagrebu, Splitu i Rijeci. To znači da su tada svim
vjernicima učinjena dostupna sredstva za cjelovitu obnovu i život u
katoličkoj Tradiciji. Neki su vjernici to prepoznali te zdušno
prihvatili. Ipak, unatoč tome se inicijativa oko tradicionalne
latinske Mise pod ED-pretpostavkama i dalje nastavila te su se (nakon
smrti preč. Vitkovića, svećenika koji je bio službeno zadužen za
tu inicijativu, 2014. god.) organizirale tradicionalne Mise neovisno
i bez ikakvog obzira na apostolat Bratstva sv. Pija X. Tako su u ovoj
inicijativi u potpunosti došle do izražaja indultističke pretpostavke, a one glase da se može ići samo na tradicionalnu Misu
koja se služila u crkvi sv. Martina i da sv. Mise koje služi FSSPX
za katolika ne dolaze u obzir. Iz toga nužno proizlazi da je za
katolika prihvatljiv i novi obred Mise kao što je to izraženo u
motupropriju SP, pod čijim uvjetima je i organizirana ova Misa. To
je bio očit i bitan defekt
s doktrinarne strane,
a spomenimo još drugi defekt
sa sakramentalne strane,
a to je činjenica da su se ove Mise cijelo vrijeme služile u crkvi gdje se istvoremeno služio novi obred te su se uzimale hostije posvećene na tim Misama. A tu
postoji izvjesna sumnja o valjanosti, prije svega zbog krivoga
prijevoda riječi posvećenja (koji na hrvatskome još uvijek nije
ispravljen), a zatim i zbog vjere svećenika koja nije uvijek
zajamčena. Treći je defekt
sa strane pastirskoga autoriteta
koji u tim uvjetima praktično ne postoji jer su laici bili ti koji
su dovodili različite svećenike, a njihova je uloga bila samo
odslužiti sv. Misu. O nekom ozbiljnijem pastoralnome djelovanju nije
moglo biti riječi (kao što ga nije bilo ni prije za preč.
Vitkovića) jer je upravo to geto u koji nadbiskupija smješta
tradicionalnu Misu, a oni koji se odlučuju slijediti indultistički
pristup, pristaju i da ih se stavi u taj geto.
Tako
je to bilo sve do vrlo nedavno, kada je izašla vijest da je
Nadbiskupija odredila novu
crkvu i stalnoga celebranta za tradicionalnu Misu koja će se služiti u njezinim
okvirima. Tu se može samo ponoviti sve ono što je prethodno rečeno
za Mise u crkvi sv. Martina, uz neke novosti i dodatke. Mnogi su
razmišljali što će Nadbiskupija u ovome slučaju poduzeti.
Vjerujemo da nitko nije bio u iluziji da ona želi postupati s
pitanjem tradicionalne Mise drukčije nego maćeha s neželjenim
djetetom, no tu je još jedan faktor koji je igrao ulogu, a to je
Bratstvo sv. Pija X. Vrlo je dobro poznato da se strah modernista
pred Bratstvom može usporediti s onim komunističkih vlastodržaca
pred npr. Bugojanskom skupinom. Zbog 19
ljudi podigla se na noge cijela zemlja s općom uzbunom o ustaškoj
invaziji. Slične su reakcije modernističkih autoriteta na dolazak
Bratstva. Iz upućenih izvora poznato je da je o zasad jedinome
hrvatskome svećeniku Bratstva raspravljala
biskupska konferencija, da je kardinal Bozanić već prije tri godine
(kada Bratstvo još nije redovno djelovalo) uputio pismo na sve župe
svoje nadbiskupije (!) s upozorenjem o njegovoj opasnosti i da je to
'prijetnja' koju će Zagrebačka nadbiskupija svakako ozbiljno uzeti
u obzir.
Modernistički
biskupi su dosad na opasnost Bratstva odgovarali na različite
načine: ili otvorenom borbom, odnosnom napadima protiv njega ili
taktikom hladnoga rata. Kako su s vremenom shvatili da ovo prvo nije
razborito jer će Bratstvu dati prostora, a kada ono odgovori na
napade, ljudi bi mogli vidjeti da su ti napadi besmisleni i lažni,
tako se većinom sada odlučuju na političke metode. A jedna od njih
je svakako indultistička
taktika:
dopustit ćemo tradicionalnu Misu pod ograničenim uvjetima da bismo
pokušali ljude odvući od Bratstva i tako ih uvjeriti u
indultističke ili neokonzervativne ideje – da je 'izvanredni oblik
rimskoga obreda' dobar samo kada ga mi dopustimo, uz novu Misu koja
je također dobra kao i sve koncilske reforme. To je upravo učinjeno
ovom odlukom o novome svećeniku i prebacivanju Mise u crkvu Krista
Kralja. Vjerojatno nije slučajno da se to dogodilo upravo kada u
Hrvatsku dolazi mons.
Tissier de Mallerais za
podjelu sakramenta Potvrde,
obred koji će se u Hrvatskoj dogoditi po prvi puta nakon koncila.
Kako bolje zasjeniti taj veliki događaj nego velikom viješću da je
velikodušno dana nova, poznata crkva za služenje tradicionalne
Mise? I ne samo to, nego i izjavom da je to jedino mjesto
gdje se okuplja tradicionalna zajednica u Nadbiskupiji. Naime pri
kraju pismaupućenoga Društvu Benedictus koje stoji u pozadini
organizacije čitamo:
,,Ujedno
obavještavamo da je crkva Krista Kralja na Mirogoju jedina crkva na
području Zagrebačke nadbiskupije u kojoj se okuplja zajednica
vjernika koji Sv. Misu slave po izvanrednom obliku.“
S
jedne strane možemo reći da je ovo točno jer doista nema drugoga
mjesta gdje bi se sv. Misa slavila po 'izvanrednom obliku', što je
izraz za tradicionalne Mise služene pod indultističkim uvjetima. No
s obzirom na svrhu izjave, ovdje se radi o očitoj laži jer u
Zagrebu – kao što su to rukovodeći dobro informirani – itekako
postoji kapela u kojoj se služi tradicionalna Misa, a to
je FSSPX-ova
Kapela sv. Josipa i svećenici koji ondje djeluju imaju
ovlast ispovijedanja koju su dobili od samoga pape te se na njihovim
Misama može
ispuniti nedjeljna obveza (iz čega proizlazi da vrijede i
svi ostali sakramenti). Zato je poruka jasna: ovu smo odredbu
donijeli zato da vas pozovemo da ne idete više u Kapelu sv. Josipa
koju vodi FSSPX, nego da dolazite ovamo. A za to smo imenovali
svećenika koji je u
Nadbiskupiji član povjerenstva za ekumenizam. Vjerujemo da ni tu
dodatni komentar nije potreban. Što možemo očekivati da će
propovijedati svećenik koji organizira
i sudjeluje na ekumenskim skupovima na kojima zajedno mole
katolici i nekatolici – heretici i šizmatici? Hoće li
propovijedati katolički nauk da izvan Crkve nema spasenja i da se
krivovjernici trebaju vratiti u Crkvu radi svoga spasenja? Ili bi
mogao samo propovijedati ono na čemu se temelji ekumenizam – da
nije bitno što se mi razlikujemo, nego samo ono što nas povezuje i
da su po tome sve vjere manje ili više dobre? Što očekivati da
propovijeda svećenik koji prihvaća Drugi vatikanski i sve reforme,
uključujući i novu Misu koju sam redovito služi? Odgovori se
nameću sami po sebi. S jedne strane smo dali novu i veliku crkvu,
ali s druge nismo dali da dođu tradicionalniji svećenici (poput
svećenika FSSP-a koji su dolazili celebrirati u crkvu sv. Martina,
iako i oni prihvaćaju
ekumenizam – kao što smo već dokazali – premda u nekoj
konzervativnoj varijanti), da bismo stvar ipak malo zauzdali.
Zato
ponovimo – veza jedinstva nisu samo sakramenti (sve i kada se oni
ispravno shvaćaju, što ovdje nije slučaj jer je pretpostavka da su
tradicionalni i novi obredi jednako vrijedni), nego i vjera i
podložnost crkvenim pastirima u svemu zakonitome te pastirsko
vodstvo. A u indultističkim / ED uvjetima nijedno od toga nije
ostvareno, ili barem ne u cijelosti i na pravi način. O vjeri i
sakramentima smo već rekli, a podložnost pastirima je
dvostruko defektna jer se s jedne strane servilno prihvaća pravo
biskupima i papi da zabranjuju i organičavaju TLM te se prihvaća
koncil skupa s njegovim reformama, a s druge strane nedostaje pravi
pastoral prvenstveno zbog toga što se radi o inicijativi laika koji
dolaze u središte, a svećenik se daje samo da bi ispunio njihova
traženja i potrebe. Tako nedostaje bilo kakav vjeronauk pa
bi ga po logici djeca trebala slušati
na modernim župama. Nema mogućnosti da se primi npr.
sakrament Potvrde po tradicionalnome obredu pa bi ga se po logici
stvari trebalo primiti po novome itd. S druge strane, Svećeničko
bratstvo sv. Pija X. i s njime povezani svećenici je ono koje se
zalaže za cjelovitu obnovu Tradicije – u nauku, sakramentima te
crkvenome ustroju i pastirskome vodstvu. Ono želi voditi puk Božji
prema spasenju i preuzima vodstvo i odgovornost u cjelokupnome
poslanju koje je Krist povjerio Crkvi.
Neki
će reći: dobro je da bude što više tradicionalnih Misa u
Hrvatskoj. To je točno, međutim je pitanje kakvih tradicionalnih
Misa. Hoćemo li reći da bi i tradicionalna Misa koja bi se služila
pod sedevakantističkim uvjetima bila napredak za Tradiciju?
Sedevakantisti to naravno bi rekli, ali većina katolika sklonih
Tradiciji ipak ne. Tako ni Mise koje se uvode pod indultističkim
pretpostavkama (s izraženom nakanom da se ograniči djelovanje
FSSPX-a) također nisu napredak – iako bi kroz njih neki katolici
mogli pronaći put do Tradicije, kao što bi netko tko
se udaljio od vjere mogao općenito pronaći put do vjere putem
modernih zajednica i pokreta. Bog se može svakim sredstvom
poslužiti da izvede određeni pozitivan učinak. No put za
obnovu Crkve nisu kompromisi s modernizmom, unatoč tome što imamo
Misu. Misa nije jedina, nego je, da ponovimo – put za obnovu Crkve
potpuna vjernost Tradiciji Crkve, u nauku, bogoslužju i pastirskome
vodstvu.
Zaključno,
uskoro dolazi u Hrvatsku biskup Tissier de Mallerais radi podjele
sakramenta sv. Potvrde. Bez njegova biskupskoga ređenja koje je
poduzeo nadbiskup Lefebvre – kao i drugih trojice biskupa FSSPX-a –
ne bi bilo ni motuproprija SP ni Misa koje su plod toga dokumenta. To
si trebamo svi posvijestiti i okaniti se iluzije da će se obnova
dogoditi pod pretpostavkama da prihvaćamo zakonitost
modernističkih postkoncilskih reformi. Samo ćemo
beskompromisnim držanjem cjelovite katoličke vjere i Tradicije
uspjeti pridonijeti obnovi Crkve, a ne zadovoljavanjem s djelomičnim
ustupcima koje će nam dati modernisti preko volje. Imamo pravo
vjerovati, moliti i živjeti kao katolici, pravo koje nam nitko ne
može oduzeti. Zato se borimo za to pravo svim snagama i bez lažnih
obzira, radi obnove Crkve i spasenja duša!
Čestitam na izvanrednom članku!
OdgovoriIzbrišip. Vidko Podržaj