Kada
govorimo o zajednicama u kojima se služi tradicionalna latinska
Misa, neki katolici drže da je razlika između Svećeničkoga
bratstva sv. Pija X. (FSSPX) i Svećeničkoga bratstva sv. Petra
(FSSP; kao i drugih zajednica koje su u istome položaju) samo u tome
da je ovo drugo od crkvenih vlasti priznato, dok prvo nije. Bratstvo
sv. Petra nastalo je nakon biskupskih ređenja 1988. kada skupina
svećenika FSSPX-a nije htjela prihvatiti čin ređenja koji je
izvršio nadbiskup Lefebvre te se obratila Rimu s molbom za
priznanjem njihove nove zajednice. Rim je odobrio tu njihovu molbu –
zajednica je kanonski priznata, ali su pritom određeni izvjesni
uvjeti koji će bitno oblikovati život te zajednice u datim
kanonskim okvirima. Ti uvjeti su bili upravo oni koje nadbiskup
Lefebvre nije htio prihvatiti i koje FSSPX do danas ne može
prihvatiti zato što predstavljaju kompromis s katoličkom vjerom. To
je prihvaćanje zakonitosti novoga obreda Mise i reformi proizašlih
iz Drugoga vatikanskoga sabora koje su bitno zaražene modernizom te
zbog toga svaki svjesni katolik ne može u njima sudjelovati, a da ne
izloži svoju vjeru opasnosti. Bratstvo sv. Petra pristalo je na taj
kompromis te se u njemu moderna – reformirana liturgija, teologija,
disciplina, duhovnost – iako se (u pravilu) ne prakticiraju –
doktrinarno promatraju kao da su na istoj razini s tradicionalnom
liturgijom, teologijom, disciplinom i duhovnošću, koje time postaju
stvar osobnoga izbora (preferencije) zbog estetskih, duhovnih ili
kulturalnih razloga. Da je to tako, pokazat će nam jedan očiti
mjerodavni primjer koji donosimo u nastavku.
U
službenom glasniku FSSP-a za njemačko govorno područje
Informationsblatt nedavno je izašao članak svećenika toga
Bratstva p. Svena Lea Conrada koji obrađuje temu ekumenizma. U njemu
nalazimo ogledni primjer kako ta načela dolaze do izražaja. Svaki
iskreni tradicionalni katolik prepoznaje štetnost ekumenizma za samu
bit Crkve i njegovu nespojivost s misijskim poslanjem Crkve.
Ekumenizam promiče lažno jedinstvo u kome doktrinarne razlike
između Katoličke Crkve i nekatoličkih zajednica postaju nebitne te
se potrebno ograničiti samo na ono što je zajedničko. Bitno je
samo ono što je ispravno u nekatoličkim konfesijama, a ono što je
krivo – hereze (odbijanja božanski objavljenoga nauka) koje
nekatolici ispovijedaju – nisu nikakva smetnja i ne predstavljaju
opasnost za spasenje. Upravo po tome načelu oblikovan je cijeli
članak p. Conrada. U njemu nema nijedne reference na tradicionalne
izvore o temi ekumenizma (npr. Mortalium animos pape Pija XI.), nego
se samo poziva na dokumente Drugoga vatikanskoga, kao i pokoncilske
izvore. Nema nikakve naznake o ključnome problemu da su pripadnici
nekatoličkih zajednica zbog krivovjerja koja ispovijedaju odvojeni
od Crkve, nego se o njima govori samo na pozitivan način, kao što
to čini Drugi vatikanski sabor.
Kao
prva teološka referenca navodi se papa Ivan Pavao II. koga se naziva
svetim, što upućuje na neosvještenost o problemu
njegove kanonizacije, koja nije bila dopustiva zbog
brojnih sablazni koje je osobno počinio. Donosi se citat iz njegove
okružnice Ut unum sint, gdje se govori da je Katolička Crkva
sačuvala sva dobra kojima ju je Bog opremio, dok se u drugim
zajednicama nalaze 'elementi posvećenja i istine'. Dalje se citira
izjava Dominus Iesus da djelotvornost tih elemenata proizlazi iz
punine istine i milosti koju ima Katolička Crkva. U svemu tome
upravo susrećemo ključni problem koji je prethodno spomenut: nema
ni riječi o velikoj opasnosti krivovjerja u kojima su nekatoličke
zajednice. Govori se samo o pozitivnim elementima, kao da je samo to
bitno, a da je to što npr. protestanti odbacuju sakramente, što
nemaju sv. Misu ni svećeništvo, što odbacuju Kristovu stvarnu
prisutnost, sasvim sporedno. Za tu svrhu rabi se kobno dvoznačan i
pogrešan izraz 'punina istine'. Ona je po tome jako vrijedna, ali je
dobra i ona 'djelomična istina' i nije ni u čemu bitno defektna. No
pravo stanje stvari jest da je u toj djelomičnoj istini zapravo
drugi dio laž i krivovjerje koje može voditi samo u propast.
U
nastavku se ponovno citira uputa Dominus Iesus, ovaj puta kao
utemeljenje za ozbiljnu zabludu da su mjesne nekatoličke zajednice u
kojima su očuvani sakrament euharistije i apostolsko nasljeđe, prave
mjesne Crkve. Dapače, u ovoj tvrdnji se izravno insinuira hereza
da takve zajednice jednako i bez bitne razlike pripadaju biću
Katoličke Crkve kao i mjesne Crkve (biskupije i njima pravno
izjednačene ustanove) koje su stvarno dio Katoličke Crkve. Po tome
uopće nije bitno što, primjerice, pravoslavci ne priznaju papinski
primat ni nezabludivost, što odbacuju dogmu o bezgrješnom začeću
Marijinu i o čistilištu i da to nipošto ne uzrokuje da su
isključeni iz Katoličke Crkve. Još dalje se tvrdi da zajedništvo
u sakramentima s protestantima koji ne priznaju pravi nauk o
Euharistiji doduše nije moguće, ali da djelomično zajedništvo s
pravoslavcima jest, kao što to govori novi Zakonik kanonskoga prava
koji omogućava katolicima da prime svetu Pričest i Ispovijed u
pravoslavnim crkvama kada nemaju dostupnu katoličku crkvu, kao i
obrnuto (kan. 844). Da se ovako nešto može pročitati u tiskovini
jedne neokonzervativne zajednice koja služi novu Misu, mogli bismo
razumjeti. No da takve navode nalazimo u službenom glasniku jedne
zajednice koja služi tradicionalni rimski obred, ostavlja čovjeka u
nevjerici.
Na
samome kraju teksta autor navodi kako bi se konkretno nauk o
ekumenizmu trebao ostvarivati u praksi. Spominje četiri vrste ili
područja ekumenizma: teološki dijalog, molitva, svjedočanstvo
života i mučeništvo. Kao uspjeh teološkoga dijaloga autor
spominje zajedničke izjave s istočnim crkvama (nestorijancima i
monofizitima) o kristološkim pitanjima. To bismo mogli prihvatiti,
ali autor s druge strane zaboravlja i sramotne, relativističke
izjave (koje su izravna posljedica pokoncilskoga ekumenizma) poput
Balamantske izjave po kojoj bismo se mi kao katolici trebali odreći
toga da privodimo pravoslavce u jedinstvo s Crkvom,
zaključaka zajedničke
Katoličko-anglikanske komisije u kojima se donose
relativizirajuće izjave o sakramentima, ili zajedničke
Katoličko-luteranske izjave koja je također veoma sporna. Što se
pak tiče molitve, katolički nauk je tu također jasan: javnih
molitava između katolika i nekatolika ne može biti zbog očite
opasnosti indiferentizma. Sličnu razliku treba prepoznati u pojmu
mučeništva. Pravo je mučeništvo samo ono koje je učinjeno za
katoličku vjeru. Moguće je da netko od nekatolika podnese
mučeništvo jer se očituje kao kršćanin i da pritom subjektivno
ne snosi krivnju za krivovjerje u kojemu se nalazila njegova
zajednica. Ali se, ipak, treba čuvati olakoga govora o nekatolicima
kao pravim mučenicima i u tom smislu povlačiti zajedničku crtu s
katoličkim mučenicima.
Svih
tih jasnih pojmova, koji su bitni dio katoličkoga nauka, u ovome
članku nema te se posve preuzima pokoncilska, modernistička
terminologija, pokušavajući ipak te pojmove primjenjivati na
konzervativni način. No to, ipak, autoru ne uspijeva jer oni sami u
sebi sadrže štetne, modernističke konotacije koje se ne mogu
izbjeći. Autor ne prikazuje uopće vjerno stvarnost ekumenizma, nego
stvara iluzorni pojam koji u stvarnosti ne postoji te je nelogičan.
Svatko tko je imalo svjestan današnje crkvene situacije, zna na koji
se način posvuda provodi pokoncilski ekumenizam: po relativističkim
i sinkretističkim principima. I zato autor, koliko god on htio, tome
pojmu ne može dati drukčije značenje, nego što ga on ima u
stvarnosti. A ako želimo promicati pravi ekumenizam, on ne može
imati drukčije značenje nego težnju za povratkom izgubljenih ovaca
– svih onih koji se nalaze izvan Katoličke Crkve, u njezino krilo.
Sve drugo je samo jedna velika obmana i zabluda.
Sljedeći
mjerodavni pokazatelj koji nam svjedoči da FSSP prihvaća Drugi
vatikanski sabor kao dobar i prihvatljiv nalazimo u intervjuu
p. Bernharda Gerstlea koji je 24. travnja 2017. objavljen na
stranicama Njemačke biskupske konferencije. Najprije primijetimo da
ne bi bilo zamislivo da bi ikoji svećenik FSSPX-a mogao dati
intervju za stranicu Njemačke biskupske konferencije koja je jedan
od kolovođa modernizma u pokoncilskoj Crkvi. Ne zato što svećenici
FSSPX-a to ne bi htjeli, nego zato što im njemački biskupi takvu
prigodu ne bi dali jer se Bratstvo neumorno bori protiv revolucije
koju oni provode. Takvu priliku oni mogu dati samo svećeniku koji u
bitnome prihvaća Drugi vatikanski sabor i pokoncilske reforme. Da je
to doista tako, nalazimo u tekstu u sljedećoj izjavi:
,,Bratstvo
sv. Petra upustilo se u bespridržajni studij koncilskih tekstova te
je došlo do uvjerenja da nema prekida s prijašnjim učiteljskim
izjavama. Ipak su neki tekstovi tako formulirani da daju povod za
nesporazume.“
To
je doista vjerni odraz pozicija FSSP-a – koncil i njegove reforme
su dobri i prihvatljivi, problem je samo u njihovu tumačenju.
Općenito se te reforme tumači i primjenjuje na liberalni način,
ali ih je moguće shvatiti u tradicionalnome duhu. Da to, ipak, nije
točno, dobro smo se uvjerili u gornjoj raščlambi problema
ekumenizma koji je prema koncilskim i pokoncilskim tekstovima bitno
obilježen duhom indiferentizma. Sljedeći očiti primjer je pitanje
vjerske slobode, o čemu možete pročitati u članku: Kardinal
Bozanić o vjerskoj slobodi, gdje su predočeni pretkoncilski
tekstovi o obvezama svake države te je učinjena usporedba s
tekstovima deklaracije Dignitatis humanae. Iz te usporedbe je očito
da se pretkoncilski i koncilski nauk ne mogu uskladiti te da je svaki
katolik dužan odbaciti krivi nauk o vjerskoj slobodi (kao što to
čini Bratstvo sv. Pija X. – što mu p. Gerstle predbacuje u
članku) – da svatko ima pravo prakticirati religiju u skladu sa
svojom savješću i da ga nitko ne može u tome sprječavati.
Neokonzervativci i drugi branitelji koncila – u koje spada i
Bratstvo sv. Petra – stvorili su različite pokušaje opravdavanja
vjerske slobode, ali nijedan od njih ne drži vodu, kao što pokazuje
p. Schmidberger u svom tekstu: Pokušaji
opravdanja vjerske slobode.
Sljedeće
zanimljivo pitanje je stajalište FSSP-a prema novoj Misi. I tu nam
p. Gerstle daje jasan odgovor:
,,Pitanje:
Odbacujete li novu liturgiju?
Gerstle: Priznajemo
novu liturgiju kao valjanu i zakonitu (op. ur.). Ali ne zatvaramo
oči pred time da se s liturgijskom reformom kao samorazumljiv
nametnuo određeni razvoj stvari koje odvode od onoga što Misa jest
prema nauku Crkve. Nerijetko se žrtveni karakter stavlja u pozadinu
ili nedostaje strahopoštovanje pred Presvetim. Jako smo zahvalni što
je papa Benedikt XVI. svrnuo pozornost na taj negativni razvoj.
Recimo, usmjerenje služenja „ad orientem“ te pričest na jezik i
klečeći se danas jedva igdje prakticiraju.“
Nadbiskup
Lefebvre i FSSPX nisu nikada dovodili u pitanje načelnu valjanost
nove Mise, služenu po rubrikama i u latinskome izvorniku (ili prema
točnome prijevodu na narodni jezik) te s ispravnom nakanom. Ali ono
što svaki istinski tradicionalist treba postaviti u pitanje je
zakonitost nove Mise. Je li NO u
skladu s božanskim naukom da u Crkvi mogu biti dopušteni samo
tradicionalni obredi koji izražavaju katoličku vjeru? Ako
iskreno priznamo činjenicu da je NO stvoren po ekumenskome načelu
prilagođavanja protestantskim obredima (kao što to priznaje mons.
Bugnini) te da ne želi izražavati katoličku vjeru i da se u njemu
uklanja sve ono što specifično određuje sv. Misu (kao što to
ističu kardinali Ottaviani i Bacci u svome kritičkome
pregledu), onda je jasno da taj obred ne možemo smatrati
zakonitim. Jer ako je zakonit, onda je dobar te smo dužni u njemu
sudjelovati. Za FSSP je opet – kao u pitanju koncila – problem
samo u tumačenju, a ne u biti stvari. NO je za njih, dakle, u redu i
prihvatljiv ako se služi sa što više tradicionalnih elemenata
(kao što se to navodi u odgovoru). To onda tradicionalni obred
stavlja de facto u poziciju odabira zbog preferencije – estetskih
ili kulturnih razloga, a ne prvenstveno doktrinarnih razloga.
Razlike
između ovih dvaju bratstva su više nego očite. FSSPX je za
apsolutno opredjeljenje za Tradiciju te smatra (po)koncilske reforme
neprihvatljivima, dok je za FSSP to samo stvar odabira, a reforme
načelno prihvatljive – problem je samo u krivome tumačenju. Zato
će i naše osobno stajalište utjecati na to koga ćemo podržati:
zajednicu ili pokret koji se bori isključivo za Tradiciju i za koji
progresivističke reforme nemaju pravo postojanja, ili za pokret kome
je tradicionalna liturgija dobra ako je ima, a da se inače možemo
zadovoljiti i novom jer je i ona u svojoj biti također dobra i
prihvatljiva. Odluka je na nama.
Primjedbe
Objavi komentar