Elvis
Duspara poznata je osobnost unutar katoličkoga, odnosno vjerskoga
medijskoga prostora u Hrvatskoj. Sa svojim časopisom Nacija koji je
nekada izdavao te člancima na istoimenoj stranici, zatim objavama na
svojoj Facebook stranici kao i videozapisima koje redovito objavljuje
i koji privlače određenu pozornost, stekao je izvjesnu reputaciju.
To pokazuju i neke reakcije, kao što je rasprava s poznatim vjerskim portalom Bitno.net, što zaslužuje da se s tradicionalne katoličke
perspektive napravi osvrt na njegove objave i djelovanje.
Na
početku moramo svakako istaknuti da je Duspara prije nekoga vremena,
kada je još izlazio časopis Nacija, dao prostora temi tradicionalne
latinske Mise, te prema njoj izrazio čak i određene simpatije. Tako
je primjerice
u Naciji izašao
članak
Luke Popova o nadbiskupu Lefebvreu i Bratstvu sv. Pija X., a
Duspara je čak napravio intervju
s p. Marko Tilošancom, svećenikom Bratstva, te je u istoimenom
časopisu objavljeno nekoliko
njegovih članaka. Također je Duspara napisao jedan članak
sa svojim iskustvima sudjelovanja na tradicionalnoj latinskoj Misi
koji može dobiti samo visoku ocjenu. Sve je to bio doprinos
u prilog razvoja tradicionalnoga pokreta u Hrvatskoj koji
nedvojbeno zaslužuje svaku pohvalu.
Međutim,
Dusparin načelni teološki i duhovni razvoj u razdoblju nakon toga
poprimio je vidno zabrinjavajući smjer. Iako su se tragovi toga
razvoja mogli uočiti već i prije toga – u određenim idejama i
načinu razmišljanja koji nije odgovarao zdravoj katoličkoj
Tradiciji, ono što je s vremenom uslijedilo prelazilo je sve više u
ponekad suptilno, a ponekad otvoreno osporavanje ili suprotstavljanje
katoličkome nauku i zdravim katoličkim običajima. Obim ove
problematike je s Dusparinom sve većom produkcijom članaka i
videozapisa postajao sve opsežniji tako da će trebati više
prostora da bi se ona adekvatno analizirala. To želimo započeti
ovim člankom, u kome ćemo se osvrnuti na jedan od posljednjih
Dusparinih video objava, a to je ona u kojoj tumači zašto,
pozivajući se na sv. Pismo, on ne jede svinjsko meso i druga jela
koja su bila zabranjena starozavjetnim Zakonom.
Zašto
katoliku treba smetati Dusparin judeo-protestantski
pseudokatolicizam?
Nakon
uvodnih riječi u kome smo istaknuli Dusparin pozitivni doprinos
općoj klimi za prihvaćanje Tradicije u Hrvatskoj – a mogli bismo
tome pridodati i druge vrijedne priloge koje je objavio s analizom
društvene, političke, pa i vjerske situacije u Hrvatskoj – mogli
bismo se upitati ne zvuče li gornji naslov i podnaslov možda
pregrubo? Je li Duspara doista toliko zaglibio da je pravedno
'prekrižiti' sve njegove pozitivne priloge? Na to treba reći da
doista ne želimo prosuđivati Elvisa Dusparu po njegovim nakanama
ili osjećajima. Nemamo razloga sumnjati i možemo vjerovati da on
ima najbolje nakane, no to se isto može reći za bilo kojega
zabludjeloga katolika ili pak krivovjernika kroz povijest. Crkva je
uvijek prosuđivala nečije objektivne postupke te se ovdje želimo
voditi samo tim načelom. Želimo jednostavno analizirati Dusparine
izjave i vidjeti što one objektivno znače i koji imaju učinak.
Pritom kao kriterij prosudbe ne smijemo zaboraviti ono temeljno
načelo na koje nas obvezuje katolička vjera – da je dobro uvijek
cjelovito, a da zlo proizlazi iz defekta od te cjelovitosti dobra.
Drugim riječima, vjeru smo dužni čuvati i ispovijedati cijelu i
neokrnjenu i već malo odstupanje od vjere vodi do sudbonosnih,
tragičnih posljedica. To vrijedi i u onim manjim, naoko nedogmatskim
i nedefiniranim stvarima, koje ipak bitno spadaju u katoličku
Tradiciju, a kamoli više za vjerske istine koje su izričito
definirane i čije odbacivanje ili pak uporno osporavanje predstavlja
otpad od katoličke vjere.
S
tim u vidu morat ćemo ustanoviti da je Elvis Duspara nažalost u
više točaka prešutno ili izričito odstupio od tih načela te se
time udaljio od katoličke vjere i pristao uz svjetonazor koji ima
gotovo sva bitna obilježja protestantizma te se uz to nadovezuje na
jednu nekatoličku, heterodoksnu judeofiliju prema židovstvu kao
lažnoj religiji nastaloj nakon Krista.
Do
tih zaključaka možemo prilično lako doći ako pogledamo već ovaj
prvi video na koji se želimo osvrnuti. U njemu Duspara naime iznosi
stav da on iz svojih kršćanskih uvjerenja ne jede svinjetinu i
druga jela koja su bila kultno zabranjena u Starome zavjetu. Svakome
katoliku koji je zadržao zdrav duh vjere ovakva bi izjava doista
trebala zazvoniti u ušima. Nema, naravno, ništa spornoga u tome da
se netko zbog nutricionističkih razloga uzdržava od određene vrste
hrane jer nam Crkva u tom pitanju ne donosi određene propise kojih
bismo se trebali držati. Ona je doista uvela pokorničke dane u
kojim smo obvezni držati post (općenito uzdržavanje od hrane tako
da se smije uzeti samo jedan puni obrok i dva manja) i nemrs
(uzdržavanje od konzumacije mesa) kao disciplinske propise radi
našega posvećenja. Ona a priori ne osuđuje bilo koju vrstu hrane,
no po osobnoj prosudbi slobodno nam je držati određenu vrstu posta
te se uzdržavati od neke vrste hrane. Tako primjerice stroži redovi
općenito ne jedu meso kao jednu vrstu pokorničke prakse.
No
Duspara ovdje tvrdi nešto sasvim drugo. On tvrdi da je on došao do
spoznaje da zapravo još uvijek postoje jela koja su kultno
zabranjena kao u Starome zavjetu i da bi se 'prosvjetljeni kršćanin'
trebao od njih uzdržavati. Kao što svatko imalo poučen o
katoličkoj vjeri zna, takav je stav posve protivan katoličkome
nauku. Crkva naime uči da je Kristovim dolaskom ceremonijalni, tj.
kultni zakon Staroga zavjeta ukinut i nadomješten novim, evanđeoskim
zakonom. I to iz razloga što je taj kultni zakon bio sjena buduće
stvarnosti (Heb 10,1), on je upućivao na Krista koji ga je svojim
dolaskom ispunio. Dakle svi kultni obredi SZ-a bili su znak za Krista
koji ih je svojim dolaskom ostvario tako da su tim trenutkom oni
prestali postojati. To je pravo tumačenje Isusovih riječi da je
došao ,,ispuniti Zakon, a ne ukinuti“
(Mt 5,17), a ne ono koje Duspara sugerira – da bi to značilo da su
kršćani dužni držati propise SZ-a. Naprotiv, kao što nam govori
sv. Pavao (Gal 3,13), Krist je sam ispunio Zakon koji je upućivao na
njega, koji je u SZ-u označivao čovjekovu nemogućnost da sam
postigne pravednost i zato bi svatko tko bi dalje držao da
starozavjetni zakon obvezuje kršćane, griješio i izražavao svoju
nevjeru u Krista. Tako nam to na autoritativan način tumači
Firentinski sabor u buli 'Cantate Domino' iz 1441. god.:
,,Presveta Rimska crkva (...) čvrsto
vjeruje, ispovijeda i uči, da propisano u Starom zavjetu, ili
Mojsijev zakon, koji se dijeli u obrede, svete žrtve, sakramente,
jer je to ustanovljeno da označi nešto buduće, što je odgovaralo
božanskom kultu onog vremena, ali kad je došao Gospodin naš Isus
Krist, koji je time bio označen, to je prestalo i počeli su
sakramenti Novog zavjeta. Dakle, smrtno bi griješio tkogod bi
poslije muke (Kristove) stavljao nadu u zakon, te bi se tome podlagao
kao nečem potrebnom za spasenje, kao da vjera u Krista ne bi mogla
spasiti bez toga. A ipak ne niječe da se od Kristovog trpljenja do
proglašenja Evanđelja to moglo obdržavati, ali se niti najmanje
nije smjelo vjerovati da je to potrebno za spasenje, ali tvrdi da se
poslije proglašenja Evanđelja to ne može obdržavati bez gubitka
vječnog spasenja. Objavljuje dakle, da su svi poslije tog vremena
koji bi obdržavali obrezanje, subote i ostale zakonske (propise)
daleko od Kristove vjere, i nikako ne mogu biti dionici vječnog
spasenja, osim ako se nekada odreknu tih svojih zabluda. Svima dakle,
koji se diče kršćanskim imenom, strogo naređuje da odustanu od
obrezivanja u bilo koje vrijeme, bilo prije, bilo nakon krštenja;
stavljao netko nadu u to, ili ne, to se nipošto ne može činiti bez
gubitka vječnog spasenja.“
(DH
1348)
Primijetimo
dobro što ovdje govori Firentinski sabor, koji ovom doktrinarnom
izjavom u savjesti obvezuje svakoga katolika kao izraz vjekovnoga
Učiteljstva – onoga što se uvijek i posvuda prakticiralo,
vjerovalo i naučavalo kao sasvim neupitna stvar vjere – te u ovom
pitanju zasigurno ima oznaku nezabludivosti. Ova izjava jasno
obuhvaća cjelokupni ceremonijalni, odnosno kultni zakon:
,,obrezanje, subote i ostale zakonske (propise)“,
među koje naravno spada i pitanje čistih i nečistih jela. Sabor
,,strogo naređuje“ kršćanima da ne smiju prakticirati
te običaje jer su oni dokinuti te nadomješteni
sakramentima i kultnim obredima Novoga zakona koji izražava našu
vjeru u Krista koji je došao na svijet i otkupio nas svojom Žrtvom
na Križu. Sabor ne samo da osuđuje kao teški grijeh i nevjeru u
Krista ako bi netko stavljao nadu u te obrede kao da su potrebni za
spasenje, nego kao što čitamo – osuđuje
obdržavanje ceremonijalnih propisa SZ-a uopće –
također iz ,,pobožnosti“,
odnosno uvjerenja da ti propisi i dalje obvezuju ako ,,težimo za
kršćanskim savršenstvom“.
A upravo to je ono što Duspara zastupa! Dakle ponovimo još jednom
autoritativno tumačenje sv. Pisma koje obvezuje svakoga kršćanina:
,,Da
su svi poslije tog vremena koji bi obdržavali obrezanje, subote i
ostale zakonske (propise) daleko od Kristove vjere, i nikako ne mogu
biti dionici vječnog spasenja, osim ako se nekada odreknu tih svojih
zabluda... stavljao netko nadu u to, ili ne, to se nipošto ne može
činiti bez gubitka vječnog spasenja.“
Mogli
bismo tome nadodati
da valja razlikovati moralni i ceremonijalni zakon – moralna načela
koja su odraz vječnoga božanskoga zakona i upisana u ljudsku narav
doista su vječna i ne mogu se dokinuti te
u mjeri u kojoj su bila izražena u SZ-u, ona naravno vrijede i u
novome jer ih je sam Krist afirmirao. Ceremonijalni zakon je pak imao
svrhu priprave za Krista te je prestao Kristovim dolaskom, kada je
bio ispunjen. To nam tumači sv. Toma Akvinski u svojoj Teološkoj
sumi (IaIIa,
p. 103, čl. 3)
odgovarajući na prigovor da se u SZ-u govori da je njegov zakon
vječan – argumentu na koji se očito i Duspara poziva:
,,Odg.
1. Za Stari zakon rečeno je da je 'zauvijek' jednostavno i apsolutno
u pogledu njegovih moralnih zapovijedi, ali u pogledu ceremonijalnih
zapovijedi, on traje u onoj mjeri koliko se odnosi na stvarnost koju
su te ceremonije predoznačivale.“
Kao
posljedica ove zablude, zapazimo u koje se apsurde ovdje Duspara
zapliće. On se uhvatio ideje da postoje kultno zabranjena jela, no
nije uzeo u obzir nebrojene druge stvari koje su bile propisane u
Starome zavjetu (i koje se navode u dekretu Firentinskoga sabora).
Što je primjerice s obrezanjem? Vrijedi li ono za Dusparu ili ne?
Hoće li si postaviti to pitanje i doći do zaključka da se on kao
'savršeni kršćanin' nasuprot onima 'neprosvjetljenima' treba dati
obrezati zato što je i to bilo zapovjeđeno u SZ-u? Isto je s
obdržavanjem subote. Nadamo se da neće otići stopama
'prosvjetljenih' adventista koji su, vodeći se istom logikom, došli
do zaključka da je svetkovanje nedjelje 'ljudski običaj' i da se
treba držati onoga što je bilo zapovjeđeno u SZ-u. Po svemu
sudeći, s obzirom na druge devijantne Dusparine ideje, takav ishod
nije nimalo nezamisliv. Ili što je s kaznama koje su se
primjenjivale u SZ-u? Hoće li se on početi zalagati za njihovo
primjenjivanje na sebi i drugima? Mogli bismo ići dalje, no problem
koji stoji ovdje u pozadini posve je očit: radi se o samovoljnom
tumačenju sv. Pisma, koje je Duspara – kao i bezbroj drugih
nekatolika – izveo iz svoga vlastitoga, ljudskoga shvaćanja te se
time suprotstavio katoličkome nauku.
Uputstvo
za uporabu sv. Pisma
Da
bi opravdao načelo 'samostalnoga tumačenja sv. Pisma', Duspara u
videu navodi primjer (oko 15.
minute) 'uputstva za uporabu' koje je po njemu utvrđeno i
sigurno kada govorimo o pristupu sv. Pismu. Kao što proizvođač
automobila proizvede motor koji ide na sasvim određeno gorivo pa ne
možemo u benzinac točiti lož ulje ili dizel jer motor neće moći
razgraditi drugu vrstu goriva te će ubrzo zakazati, tako bi bilo i
sa sv. Pismom. Po Duspari je svatko ovlašten sam uzeti u ruke sv.
Pismo i tumačiti ga samostalnim i pažljivim čitanjem, tako da će
pročitati cijeli odlomak i prema potrebi međusobno usporediti
pojedine odlomke sv. Pisma da bi došao do pravoga shvaćanja.
No
drži li ova usporedba vodu? Trebamo reći da Dusparin primjer nije
loš, samo što uputstvo nije onakvo kakvim ga on predstavlja. Bog
nam je doista dao 'uputstvo' kako se služiti sv. Pismom, ali u njemu
ne stoji da ga je svatko ovlašten sam tumačiti, nego čitamo nešto
drugo:
,,Zaista,
kažem vam: 'Štogod svežete na zemlji, bit će svezano na nebu, i
štogod razriješite na zemlji, bit će razriješeno i na nebu'.“
(Mt 18, 18)
Te
su riječi naravno upućene apostolima kao predstojnicima kršćanskih
zajednica, a ne svakome kršćaninu – apostolima je Krist dao vlast
da u Njegovo ime tumače božanski nauk, kao što čitamo:
,,Tko
vas sluša, mene sluša; tko vas prezire, mene prezire; a tko prezire
mene, prezire onoga koji je mene poslao.“ (Lk 10, 16)
,,Tako
neka nas smatra čovjek kao sluge Kristove i upravitelje tajna
Božjih.“
(1 Kor 4,1)
Jer
ne tumači svatko sebi nauk, nego su tu vlast dobili predstojnici
Crkve na čelu sa sv. Petrom, Kristovim namjesnikom i poglavarom
sveopće Crkve i upravo Crkva je ta koja nam tumači sv. Pismo, a ne
bilo koji pojedinac:
,,Tada
pristupi Isus k njima i reče im: 'Dana mi je sva vlast na nebu i na
zemlji. Zato idite i učinite sebi sve narode učenicima krštavajući
ih u ime Oca i Sina i Duha Svetoga. I učeći ih da drže sve, što
sam vam zapovjedio. Evo, ja sam s vama u sve dane do svršetka
svijeta.' Amen.“
(Mt 28, 18-20)
,,Ako
li se zadržim, da znaš, kako ti se treba vladati u kući Božjoj,
koja je crkva Boga živoga, stup i tvrđa istine.“
(1 Tim 3,15)
,,To
govori, zapovijedaj, karaj sa svom vlašću. Nitko neka te ne
prezire.“
(Tit 2,15)
,,Zato
vam pišem ovo nenazočan, da nazočan ne moradnem postupati strogo
po vlasti, koju mi je dao Gospodin, da gradim, a ne da rušim.’’
(2 Kor 13,10)
Da
je potreban taj autoritet, sasvim je razumljivo jer su pojedinci
skloni zabludi i mogu lako pogrešno protumačiti sv. Pismo, što nam
stvarnost itekako dobro potvrđuje:
,,I
dugotrpnost Gospodina našega držite za spasenje, kao što vam je i
ljubljeni naš brat Pavao po danoj mu mudrosti pisao; kao što i u
svim poslanicama kada u njima govori o tom. U njima su neke stvari
teško razumljive, koje neuki i nestalni iskrivljuju, kao i ostala
Pisma na svoju vlastitu propast.’’
(2
Pt 3, 14-15)
U
stvarnosti postoje tisuće nekatoličkih – protestantskih sljedbi,
gdje se svaka poziva na sv. Pismo i tvrdi da ga tumači ispravno,
iako su njihova vjerovanja raznolika i međusobno oprečna.
Konkretnoga primjera kako se praktično ostvaruje taj autoritet
dotaknuo se Duspara u svom videu, samo što mu je to kao 'autentičnom
tumaču Pisma' ipak promaklo. Radi se naime o Jeruzalemskom saboru
koji nam zorno pokazuje kako funkcionira poredak koji je Krist
uspostavio u Crkvi. Kada su se u prvim kršćanskim zajednicama
počele širiti zablude da je za spasenje potrebno obdržavanje
Mojsijeva Zakona, nije se održao demokratski referendum na kome bi
svi glasovali
što je ispravno i nije si svatko imao pravo određivati koji je
ispravan smisao Kristova Evanđelja, nego su se upravo apostoli
skupili na općemu saboru na kome će potvrditi evanđeoski nauk i
donijeti praktične odredbe. Tu su oni, na čelu sa sv. Petrom (koji
je prvi progovorio i iznio pravi nauk) donijeli prvu dogmu –
vjersku definiciju koja je potom obvezivala sve kršćane. A ta dogma
je bila sadržajno ona ista koju je ponovio Firentinski sabor – da
ceremonijalni propisi SZ-a više nisu na snazi i da ih kršćani nisu
obvezni obdržavati.
Zato
Dusparu s pravom trebamo svrstati među one 'neuke i nestalne'
koji iskrivljuju Pisma, o kojima govori sv. Petar u svojoj poslanici.
Pogledajmo
zato na koji je način Duspara iz relevantnih odlomaka Djela
apostolskih izveo krivo tumačenje. Osvrnimo se ponajprije na odlomak
iz 10.
poglavlja (r.
9-16)
gdje se opisuje vizija koju je Bog dao Petru:
,,Sutradan,
kad su oni putovali i približili se gradu, uziđe Petar na krov, da
se pomoli oko šeste ure. I ogladnje, i htjede da jede. I dok su mu
pripravljali, zanese se, i vidje nebo otvoreno i posudu nekakvu gdje
silazi kao veliko platno, što se na četiri ugla spušta na zemlju.
I u njoj su bile svakovrsne četveronožne životinje i gmazovi
zemaljski i ptice nebeske. I dođe glas k njemu: 'Ustani, Petre,
pokolji i jedi!' A Petar reče: 'Nipošto, Gospodine, jer nikada ne
jedoh što okaljano i nečisto.' I glas opet k njemu po drugi put:
'Što je Bog očistio, ti ne zovi nečistim!' I ovo bi triput, i
odmah se posuda opet uze na nebo.’’
Ovdje
je prvo i doslovno značenje jasno – Bog je Petru pokazao nečista
jela koja su židovskim zakonom bila zabranjena i
pozvao ga da jede. Petar to odbija sa sviješću da su ta jela
zabranjena, na što Bog odgovara da on sada ta jela proglašava
čistima. To je prvo i doslovno značenje, dok će se ono drugotno
otkriti u
Petrovom susretu sa satnikom Kornelijem
– da su pogani pozvani biti dionici Novoga saveza, u kome je
ceremonijalni zakon SZ-a dokinut te više nema podjele na čista i
nečista jela.
Veoma
je zanimljivo kako se Duspara u nekim drugim pitanjima – tekstovima
gdje je očito da se upotrebljavaju stilski literarni izrazi te ih se
treba shvatiti u prenesenome smislu – strogo drži doslovnoga
tumačenja, iako ono očito ne odgovara smislu teksta, dok ga ovdje
ignorira. Time slijedi tendencije protestanata koji čine isto –
inzistiraju na doslovnom tumačenju u stvarima gdje Crkva to ne
nalaže,
dok odbacuju doslovno shvaćanje u onim dijelovima gdje je ono nužno.
Dobar primjer za to je shvaćanje Isusovih riječi o Njegovoj
stvarnoj prisutnosti u sakramentu Euharistije – da je Krist u tom
sakramentu doslovno prisutan svojim Tijelom i Krvlju. Protestanti to
odbacuju i tumače da se radi samo o simboličnoj ili duhovnoj
prisutnosti i time odbacuju jednu od bitnih ustanova Novoga zavjeta.
Možda nam to bolje osvjetljava njihovu
lažnu judeofiliju – simpatije prema religiji Židova koji su
odbacili Krista, prema
kojima Duspara pokazuju svoju veliku naklonost – dok s druge strane
odbacuju bitne ustanove Novoga zavjeta koje su izraz neizmjerne
Kristove ljubavi prema nama grešnicima. Time samo svjedoče o težini
zlodjela svojih krivovjerja – da ono znači odbacivanje samoga
Krista kojega su nevjerni Židovi odbacili na Veliki petak kada su ga
dali razapeti. Nadamo se samo da Duspara neće povući sve
konsekvence ovih pogubnih tendencija u koje je duboko zaglibio, iako
nas to ne bi čudilo. Jer
u
neku ruku bi možda i bilo bolje da se izričito otkriju pogubne
posljedice toga stanja jer bi se tako barem nekima koji su zavedeni
njegovim zabludama lakše otvorile oči.
Ispravno
tumačenje koje smo izložili može se bez poteškoća pronaći u
odobrenim katoličkim komentarima sv. Pisma. Tako nadbiskup Ivan Ev.
Šarić u svom prijevodu sv. Pisma donosi sljedeće
pojašnjenje:
,,Ovim
viđenjem htio je Bog poučiti Petra da više nema razlike između
čistih i nečistih jela, da odsada prestaje židovsko razlikovanje
čistih i nečistih ljudi, tj. Židova i neznabožaca. Sada su i
neznabošci pozvani na put vječnoga spasenja.’’
Što
se pak tiče Dusparine ideje kako treba uzeti disciplinsku odredbu
Jeruzalemskoga sabora oko obveza koje se nameću kršćanima
pridošlima iz poganstva (Dj 15, 28-29), evo nam jedinoga razumnoga
tumačenja koje donosi klasični engleski
prijevod sv. Pisma Douay-Rheims:
,,Uporaba
tih stvari, koja iako po svojoj naravi indiferentna, bila je ovdje
zabranjena da bi se Židove lakše moglo pripustiti zajedništvu s
poganima i da bi se ovi drugi mogli vježbati u poniznosti. No ta
zabrana bila je privremena te je već davno prestala obvezivati,
posebno u zapadnim Crkvama.’’
Time
smo ujedno razotkrili koje je to 'nadahnuće' došlo Duspari kada se
jednoga jutra probudio i osjetio gađenje prema hrani koja u novom,
Kristovom, evanđeoskom zakonu više nije zabranjena, nego očišćena
Kristovom smrću na križu – da je to duh onih istih judeizanata
koji su bili osuđeni na Jeruzalemskome saboru te u osudi koju je
kasnije u Kristovo ime ponovio Firentinski sabor. A kao što znamo,
to nije duh Božji, nego Božjega protivnika koji je osuđen. Kako se
taj protivnik zove, moći će si nesumnjivo sam Duspara ispravno
protumačiti.
Prilično dobar komentar. Pročitao sam ga na brzinu. Preko 80% ovoga komentara je ok, o drugih 20% bi se dalo razgovarati (apostolsko naslijeđe, papizam, klerikalno svećeništvo, crkveno učiteljstvo, doslovno i figurativno shvaćanje pisanog teksta Sv. pisma, sakramentalna teologija ...).
OdgovoriIzbrišiKolega Duspara je vruć kršćanin, očito mu smeta KBF iz Zagreba, nedosljednost r.katolickog nauka, iskrivljivanja onoga što je jasno, mariologija i posrednici pored jedinoga Posrednika, Isusa iz Nazareta itd. Istina je da sliči na neke protestante, ali on želi ostati u Rimkoj crkvi i "obnoviti" je. Ja sam mu osobno rekao: dragi brate Elvisa, ili će te ovi oko biskupa zgužvati i ušutkatil, ohladiti,ili ćeš mozda prijeći možda u baptističke krugove ili pentekostalne. Rimska crkva je poput neke mašinerije, sve lomi ispred sebe kad joj se suprotstavi. Mozfaz je Elvis neki moderni Luther, onaj Nijemac ne King? Ali evo imam ja jedno pitanje za vas r.katolicke teologe: zašto ste uveli celibat kad je Sv. pismo jasno: ako netko želi biti biskup neka bude jednom oženjen, a ne kako vi učite: niti jednom!? Dakle, što je jasno vi činite nejasnim. Što je katolički ispravno vi činite da tekst se tumači na nekatolički način. Sv. pismo, opet jasno uči da je samo Jedan posrednik, Isus, sin Marijin i Sin Božji, a vi izmišljate tisuće d4ugih posrednika, koju i nisu posrednici već uljezi. Šteta, što takvi "posrednici" i ne znaju za tu datost da ste je umetnuli između Krista i iskrenih vjernika-kršćana. Oprostite na duljini moga komentara.
Srdačan pozdrav.
Mir i dobro.
Teolog Mario Bošnjak
Katolička Crkva ima svoj definirani nauk koji ne treba 'ispravljati' i on je u svemu teološki razjašnjen - problem je samo što ljudi poput Duspare ne žele produbljivati svoju vjeru iz katoličkih izvora pa umjesto da pročitaju tradicionalni katekizam koji daje odgovore na sva pitanje, čitaju protestantske napade na katolički nauk i slijepo u njima ustraju. Pitanja koja ste Vi postavili su upravo takvi napadi na koje je već davno dan odgovor. Kao što je ovdje objašnjeno, celibat nije 'uveden', nego je kao pravilo prakticiran od samoga početka, s time da su se u kler uzimali uglavnom prethodno oženjeni muškarci (jer nije bilo dovoljno neoženjenih kandidata):
OdgovoriIzbrišihttp://www.katolik.hr/krscanstvomnu/sakramentimnu/622-kleriki-celibat-biblijsko-i-tradicijsko-utemeljenje/
Zato kao što je objašnjeno, izraz 'jedne žene muž' ne znači da biskup mora biti obavezno oženjen i da po tome neoženjeni ne bi smio postati biskup, kako Vi tumačite, jer je takvo shvaćanje apsurdno, nego znači upravo to ograničenje - SAMO jedne žene muž (da se nije više puta ženio) i da treba kod ulaska u klerički stalež prestati s prakticiranjem ženidbe, tj. rastaviti se od žene. O tome svjedoče svi ranocrkveni izvori, kako je u članku navedeno (i tu je bit Tradicije da ona tumači Pismo, a ne da ga shvaćamo kao da nam je ono sada u 21. st. palo na stol).
Što se tiče posredništva, treba razlikovati o kakvoj vrsti govorimo - Krist je jedini posrednik u primarnom smislu, jer nam je zaslužio sve milosti potrebne za spasenje, dok se u smislu onog drugotnog posredništva - primjene tih milosti, Bog služi svojim stvorovima da bi pojedinca doveo prihvaćanju svoje milosti. Tako svaki kršćanin koji drugoga privede vjeri može biti posrednik, a može to i po svojoj molitvi tako da drugome isprosi određenu milosti. A moliti za nas mogu svi članovi općinstva svetih - oni na zemlji, duše u čistilištu i sveci na nebu. O tome više u ovome tekstu:
http://www.katolik.hr/krscanstvomnu/spasenjemnu/266-isus-krist-jedini-posrednik/
Čini se da je u takvim pitanjima glavni problem nedostatak racionalnog temelja vjere - gdje se ne razlikuju određeni pojmovi te se zapada u određeni fideizam. U Elvisovom primjeru je to razvidno.
Zanima me vaše mišljenje o Elvisovoj knjizi Krug Zemaljski gdje tvrdi da je Zemlja ravna i nepomična kao što to potvrđuje sveto pismo
IzbrišiOprostite, ja nisam rekao da netko tko želi biti biskup mora biti jednom oženjen, već sam citirao Sv. pismo, samo. Ali vi, odn. Rimska crkva uvodi zakon koji nema biblijski osnov: kandidat-biskup MORA biti neoženjen. Tu je problem koji Rimska crkva, ubuduće (RC), ne vidi ili ne želi vidjeti. Vaši prethodnici, dakle, govorim iz vremena patristike, npr. Jeronim Dalmatinac, je toliko uzdigao celibat da mu je sve smrdilo kad bi se spomenuo brak ili spolni zakoniti čin između oženjenih. On i slični njemu, vi koji se nadovezujete na njih, ste uveli kao obvezni zakon, da bi netko bio u kleru RC, celibat oslanjajući se na tekst Ap. Pavla gdje on spominje da bi volio da svi budu slični njemu, neoženjeni i tako budu više slobodni za Krista. Ali to je samo Pavlova želja, nikakav zakon sličan vašemu: obvezno neženjstvo. Dakle, svatko bi trebao znati: može bez žene živjeti svoj poziv ili ne može, a ne uvoditi nebiblijski zakon, kao što ste vi uradili. Zbog toga imademo u vašim redovima, kleru i to u visokom položaju (kardinale i biskupe) spolne nastranosti, grijehe i slično (pedofiliju, gay praksu među vašim visokim klericima ...). Od toga se ne može pobjeći niti to zlo skrivati. Da se držalo Sv. pisma ne bi bio toliki skandal i rane koje su vaši klerici ostavili na javnoj dječici. Još nešto, tâ vaš šef - papa, zaboravio sam mu ime, piše u jednoj od Buli, kako oštro osuđuje izlijevanje sjemena, dakle, spolni čin po bedrima drugog muškarca. Te podatke sam našao u podebeloj knjizi Denzinger H. i P. Hunermann. Oprostite, nisam vam ja Elvis Duspara koji nije teološki obrazovan, tj. nema diplomu teologa i slično. Između ostaloga, ja sam vam sestrić pokojnoga franjevcabi svećenika Bogdana Ćubele, vikara mostarskoga biskupa, rodom iz Grabove Drage, općina Široki Brijeg. Ovo samo podatak, da znate s kime razgovarate. U Rimskoj crkvi nije sve crno, kao što nije ni u ostalim crkvama, bilo protestantskim ili pravoslavnim, iii anglikanskom, ali reći da je "samo punina u Rimskoj crkvi" je potpuno pogrešno, oholo, nedopušteno. Katolicitet se nalazi u svim crkvama koji vjeruju u Uskrsloga, ali ne u punini. Svim crkvama nešto fali. Reći da su ostale crkve samo "crkvene zajednice", a samo je Rimska prava crkva je isto oholo i nedopušteno. Nu, o tomu drugom prigodom.
OdgovoriIzbrišiU mom teološkom sazrijevanju su mi dosta pomogli,recimo Celestin Tomić, pokojni,ali su me razočarali neki poput Fra Bonaventure Dude, koji me je štoviše jednom i uvrijedio: tâ taj je još uvijek bzaljubljen u Gospu, samo se pitam koju, da i te začaranosti ne vidi Isusa Krista u pravom svjetlu.
Srdačan pozdrav iz Švicarske.
Mario Bošnjak Ćubela Mirkov
��
Poštovani, od primjedbi na katolički nauk koje ste naveli valja reći da u krivom kontekstu citirate 1 Kor, 7. pogl. jer ondje sv. Pavao ne govori izravno o kleričkom staležu, nego raspravlja o djevičanstvu i ženidbi općenito, neovisno o kleričkom staležu, ali se iz njegova izlaganja ipak može izvesti argument za beženstvo jer on uzvisuje djevičanstvo iznad ženidbe (što izvodi iz riječi samoga Gospodina), što znači da je za klerički stalež - koji je po dostojanstvu i odgovornosti viši od laičkoga, prikladnije ono uzvišenije stanje, a to je djevičanstvo. Zato Vaš stav ni po čemu nije u skladu sa sv. Pismom, nego je on dapače s Pismom u oštroj suprotnosti budući da ste odbacili samo svećeništvo i sakrament Euharistije kao takve. Zato naravno da nema nikakve zapreke da oženjeni čovjek predsjeda skupu koji je samo obična spomen-gozba, dok je svećenik alter Christus koji u njegovoj osobi prikazuje nekrvnu Žrtvu Novoga saveza i zato je prikladno da bude Kristu što tješnje suobličen, a to se ostvaruje i ustanovom celibata, tj. djevičanstvom.
IzbrišiSkandali u Crkvi nisu posljedica toga što bi celibat vodio do poremećaja jer kao što je rečeno, takva tvrdnja bila bi hula protiv Gospodinovih riječi koji je djevičanstvo uzdigao iznad ženidbe, nego su posljedica upravo protestantizacije i liberalizacije koja se dogodila nakon II. vatikanskoga sabora kada su se iskrivili u praksi i nauk i moral i disciplina, što naravno otvara brane za svaku vrstu izopačenosti. Zlostavljanja i homoseksualizma ima itekako u protestantskim zajednicama (mjestimice čak u većoj mjeri nego u modernim strukturama Katoličke Crkve), samo što Vi možda s time niste upoznati i ne dolazi u toj mjeri do izražaja budući da su protestanti rascjepkani na desetine tisuća zajednica.
Ne samo da se u Katoličkoj Crkvi nalazi 'punina' (kao da bi zajednice koje su otpale od prave Crkve imale neki 'udio' u toj punini koji je sam po sebi dostatan), nego je ona jedina prava Kristova Zaručnica - Crkva koja je proizašla iz Kristova otvorena boka na Križu, dok su nekatoličke zajednice ljudske tvorevine koje zbog svojih krivovjerja ne mogu voditi spasenju. Vjerovanje da je Crkva samo duhovna zajednica je apsurdno jer već među protestantima ima nebrojenih suprotstavljenosti u vjerovanjima i reći da je samo bitan nekakav osnovni opseg vjerovanja (i tko opet određuje taj opseg?) da bismo kao kršćani pripadali toj duhovnoj Crkvi je sasvim proizvoljno i neutemeljeno. Naprotiv, Krist je Crkvu ustanovio kao vidljivu hijerarhiju na čelu s apostolima, koji su sve svoje ovlasti predali biskupima kao svojim nasljednicima (pročitajte samo pastoralne poslanice sv. Pavla ako Vam nisu dovoljna svjedočanstva autoriteta iz prvih stoljeća koja to potvrđuju - vidi ispod) i tu bit Crkva će sačuvati do kraja vremena - ona će biti uvijek očuvana u Katoličkoj Crkvi.
http://crkvenidokumenti.blogspot.com/2009/01/povijesna-svjedoanstva-o-apostolskom.html
Da je Blažena Djevica Marija kao Gospodinova majka dostojna i po pravednosti potrebna svakoga čašćenja jasno je već po 4. Božjoj zapovijedi, a o tome će biti riječ u budućim osvrtima na Dusparina zastranjenja.