Bilješka: Gospa Fatimska tražila je
da papa zajedno sa svim biskupima svijeta posveti Rusiju Bezgrješnom
Srcu Marijinom, obećavajući svoju
pobjedu i kao posljedicu razdoblje mira. Pakt
iz Metza, još poznat kao sporazum
Vatikan–Moskova,
bio je glavna prepreka da pape učine tu
posvetu –
posvetu
koja bi
dovela do
obraćenja Rusije i spriječila
sadašnje skandale koje Crkva trpi.
Oni koji prolaze blizu samostana malih sestara u Borniju – na periferiji francuskog grada Metza – nikada ne bi mogli zamisliti da se u rezidenciji o. Lagarda, samostanskog kapelana, dogodilo nešto od nadnaravne važnosti. U dvorani te redovničke rezidencije u kolovozu 1962. – dva mjeseca prije otvaranja Drugog vatikanskog sabora – održao se tajni sastanak od najveće važnosti između dvije visoko pozicionirane osobe.
Jedan
dostojanstvenik bio je kurijalni
kardinal, Eugene Tisserant, koji je bio predstavnik pape Ivana
XXIII.; drugi je bio metropolit Nikodim, koji je govorio u ime ruske
raskolničke crkve. Taj susret imao je posljedice koje su promijenile
smjer Koncila, koji je već bio pripremljen da promijeni put same
povijesti Crkve u 20. stoljeću.
Koji
je to bio tako važan problem koji su riješavali na tom sastanku?
Prema dokumentima koji su danas poznati ondje
je ustanovljeno da na Drugom vatikanskom saboru
komunizam neće biti osuđen.
Godine
1962. su
Vatikan i raskolnička ruska crkva sklopili sporazum. Prema njegovim
uvjetima je
Ruska ,,pravoslavna
crkva“
pristala poslati promatrače na II. vatikanski pod uvjetom da tamo
neće biti nikakve osude komunizma. [1]
A
zašto su posljedice takvog pakta tako dalekosežne i važne? Jer je
u 20. stoljeću glavni neprijatelj Katoličke
crkve bio komunizam. Kao takvog
ga je
do II. vatikanskog učiteljstvo osudilo mnogo puta. Još više, ranih
šezdesetih bi
nova osuda bila vrlo moćna
jer je komunizam prolazio kroz ozbiljnu krizu, i unutarnju i vanjsku.
S jedne strane, gubitak kredibiliteta u SSSR-u
budući da su ljudi sve više bili nezadovoljni groznim
administrativnim rezultatima četrdesetpetogodišnje komunističke
demagogije. S druge strane, izvan Sovjetskog saveza komunizam nije
uspio nagovoriti radnike i siromašne slobodnih zemalja da preuzmu
njegov stijeg. Zapravo, do tog vremena komunizam nikada nije osvojio
slobodne izbore. Stoga su
međunarodne
komunističke vođe odlučili da je vrijeme da se počne mijenjati
izgled režima da bi zadržao svoju moć koju ima i da eksperimentira
s novim metodama osvajanja. Tako se šezdesetih odjednom predsjednik
Nikita Hruščov
počeo smiješiti
i govoriti o dijalogu. [2]
To bi bilo posebno nezgodno vrijeme da Papa ili Koncil izdaju
službenu osudu, koja bi ozbiljno naštetila ili moguće uništila
komunistički režim.
Polutajni
pakt
Govoreći
o slobodi na II. vatikanskom, prof. Romano Amerio otkrio je neke
prethodno nepoznate činjenice. ,,Glavna i polutajna stvar koju treba
primijetiti je“, izjavio je, „ograničenje slobode Koncila na
koju je Ivan XXIII. pristao nekoliko mjeseci ranije, u dogovoru s
Pravoslavnom crkvom
zbog čega je moskovski patrijarhat
prihvatio papinu pozivnicu da pošalje promatrače na Koncil, dok je
papa sa svoje strane jamčio
da će se Koncil suzdržati od osude komunizma. Pregovori su se
odvijali u Metzu u kolovozu 1962., a sve
pojedinosti
o vremenu i mjestu dao je msgr. Schmitt, biskup te biskupije na
novinskoj
konferenciji [novine Le Lorrain,
2. rujna 1963.]. Pregovori su završili sporazumom koji je potpisao
metropolit Nikodim Pravoslavne crkve
i kardinal Tisserant, dekan kardinalskog
zbora za Svetu Stolicu.“
,,Vijesti
o tom sporazumu izašle su u France
nouvelle, glavnom biltenu francuske
komunističke partije u broju iz siječnja 1963., ovim riječima:
'Budući da svjetski socijalistički sustav
pokazuje svoju nadmoć na neosporan način i dovoljno je snažan da
podržava stotine i stotine milijuna ljudi, Crkva više ne može biti
zadovoljna krutim antikomunizmom. Kao dio svog dijaloga s Ruskom
pravoslavnom crkvom one je
čak obećala da neće biti izravnog
napada na komunistički sustav
na Koncilu.“ S katoličke strane
je dnevni
list La Croix 15.
veljače 1963. izdao vijest o sporazumu, zaključujući: ,,Kao
posljedica tog razgovora, msgr. Nikodim pristao je da se odnese u
Moskvu poziv, uz uvjet da dobije
jamstvo
u vezi apolitičkog stava Koncila.“
,,Moskovski
uvjet, poglavito taj da Koncil ne smije ništa reći o komunizmu,
stoga nije bio tajna, već pojedine publikacije nisu davale dojam
općeg mišljenja, tako da veće novine nisu preuzele vijest i
proširile ju, bilo zbog ravnodušnog i anestetiziranog stava prema
komunizmu u klerikalnim krugovima, ili jer se Papa pobrinuo da
nametne šutnju po tom pitanju. Svejedno, sporazum je imao snažan,
iako nečujan, utjecaj na smjer kojim je išao Koncil kada su
zahtjevi za obnovu osude komunizma odbačeni da bi održali svoj dio
sporazuma da ne kažu ništa o njemu.“ [3]
Tako
Koncil koji je dao izjave o kapitalizmu i kolonijalizmu, nije ništa
posebno rekao o najvećem zlu tog vremena, komunizmu. Dok su se
vatikanski monsinjori
smješkali ruskim raskolničkim predstavnicima, mnogi biskupi su bili
u zatvorima i bezbrojni vjernici ili osuđeni ili protjerani u
tajnost zbog svoje odanost svetoj
Rimskoj Katoličkoj Crkvi.
Pregovori
Kremlj-Vatikan
Ova
važna informacija o vatikansko–kremaljskim pregovorima potvrđena
je u članku 'Tajna rimsko-moskovskog pakta' objavljenom u broju 30
Dias iz listopada 1989. gdje se
citiraju izjave koje je dao biskup
Metza, Paul Joseph Schmitt. U intervjuu od 9. veljače 1963. za
novine
Republican Lorrain,
msgr.
Schmitt je rekao:
,,U
našem kraju održan je 'tajni' sastanak kardinala Tisseranta s
Nikodemom.
Točno mjesto bila je rezidencija o. Lagardea, kapelana malih
sestara
u Borniju
[predgrađu Metza]. Ovdje se prvi puta spomenuo dolazak prelata Ruske
crkve. Nakon tog sastanka je
kardinal Willebrands, pomoćnik
kardinala Bee, odredio uvjete prisutnosti promatrača Ruske crkve.
Nadbiskup Nikodim pristao je da se pošalje službeni poziv u Moskvu,
uz jamstvo
o apolitičnom karakteru Koncila." [4]
Isti
je izvor također prenio
pismo biskupa Georgesa Rocha u vezi pakta iz
Metza:
,,O
tom
dogovoru
se
pregovaralo
između Krmlja i Vatikana na najvišoj razini... Ali mogu vas
uvjeriti... da je odluka
o pozivanju ruskih pravoslavnih promatrača na II. vatikanski sabor
došla osobno od Njegove Svetosti Ivana XXIII. uz poticaj kardinala
Montinija, koji je bio savjetnik venecijanskom patrijarhu kada je on
bio milanski
nadbiskup...
Kardinal Tisserant primio je službene odredbe
da pregovara o tom sporazumu i osigura da će se toga držati na
Koncilu.“
[5]
U
knjizi objavljenoj nešto iza toga je
njemački teolog o. Bernard Häring – koji je bio tajnik koordinator na Koncilu za redakciju
konstitucije
Gaudium
et Spes,
otkrio
još dublje razloge za ignoriranje peticije koju su potpisali mnogi
koncilski oci tražeći Pavla VI. i Koncil da osude komunizam: ,,Kada
je preko dvjesto biskupa tražilo svečanu osudu komunizma“, kaže
o. Raring, ,,Msgr. Glorieuxa
i mene...
su
optuživali kao glavne krivce.
Nemam razloga nijekati da sam učinio sve što je bilo u mojoj moći
da se
izbjegne
ta
osuda,
koja bi odjeknula očito kao politička osuda. Znao sam da je Ivan
XXIII. obećao moskovskim autoritetima da Koncil neće osuditi
komunizam da bi osigurao sudjelovanje promatrača Ruske pravoslavne
crkve.“
[6]
Iz
Staljinovog vremena
Činjenice
od tako neosporivih izvora ne dopuštaju
sumnju o efikasnost pakta iz Metza.
Oni također daju vjerodostojnost informaciji predstavljenoj u knjizi
pod naslovom Isusovci
pokojnog o. Malachija Martina, prilično dobro informiranog bivšeg
isusovca koji daje slične pojedinosti
o onome što se dogodilo prije, za vrijeme i nakon tog sporazuma:.
U
Martinovoj knjizi kardinal državni tajnik, pod pseudonimom Stato,
progovara o dogovoru između Svete Stolice i Kremlja od 1942. do
danas:
,,Stato
je podsjetio svoje uzvišene kolege
da je on bio sa sadašnjim Svetim Ocem na dva sastanka sa sovjetskim
pregovaračem, Anatolijem
Adamšinom,
od kojih je posljednji
bio iz ranijeg razdoblja te godine 1981. Njegova Svetost dala je
Sovjetima
garanciju da nikakva
riječ ni
postopak,
bilo od Njegove Svetosti ili poljske hijerarhije ili vođa
Solidarnosti, neće prekršiti vatikansko – moskovski pakt iz
1962.“
,,Stato
nije trebao objašnjavati svojim
slušateljima da je kasnije u proljeće 1962. stanovitog kardinala
Tisseranta papa Ivan XXIII. poslao da se susretne s ruskim prelatom,
metropolitanom Nikodimom, koji je predstavljao sovjetski
Politbiro premijera Nikite Hruščova.
Papa Ivan gorljivo je želio znati bi li sovjetska vlada dopustila
da dva člana Ruske pravoslavne crkve prisustvuju Drugom vatikanskom
saboru koji
se trebao otvoriti sljedećeg listopada. Susret između Tisseranta i
Nikodima održao se u službenoj rezidenciji Paula Josepha Schmitta,
tadašnjeg biskupa Metza, u Francuskoj. Ondje
je Nikodim predstavio sovjetski odgovor.
Njihova
vlada će pristati, ako mu Papa zajamči
dvije stvari: da njegov predstojeći Koncil neće izdati nikakvu
osudu sovjetskog komunizma ili marksizma, i da će Sveta Stolica
donijeti pravilo da se u budućnosti suzdrži od svih takvih
službenih osuda.“
,,Nikodim
je dobio svoja
jamstva.
Stvari je uređivao nakon toga za papu isusovac kardinal Augustine
Bea dok konačni sporazum nije sklopljen u Moskvi, a izvršen u Rimu,
na Vatikanskom koncilu kao i u politici Svete Stolice već skoro dva
desetljeća otada." [7]
Kasnije
Malachi Martin ,,pripovijeda da je taj vatikansko-moskovski
pakt iz 1962. samo obnova ranijeg sporazuma između Svete Stolice i
Moskve“ prilikom razgovora koji se dogodio 1942. za vrijeme
pontifikata Pija XII. ,,Te godine“,
piše on,
,,vatikanski monsinjor
Giovanni Battista Montini, koji se kasnije uspio do položaja Pape
kao Pavao VI., govorio je izravno s predstavnikom Jozefa
Staljina. Ti razgovori bili su usmjereni na zamućivanje
neprestanih potkazivanja Pija XII. protiv sovjetskog diktatora i
marksizma. Sam Stato bio
je osobno prisutan na tim razgovorima. Također je bio prisutan 1944.
god. kod
razgovora između Montinija i vođe talijanske komunističke partije,
Palmira Togliattija.
,,Stato
je
ponudio da može
predati izvješća
iz Allied
Office of Strategic Services (obavještajne
službe) počevši,
kako je naveo,
od
izvješća
JR-1022 od
28. kolovoza 1944.“
[8]
Takvi
su, dakle, službeni dokumenti kao i neslužbene informacije o paktu
iz Metza,
koji objašnjava nevjerojatan propust ekumenskog Drugog vatikanskog
sabora.
Nekoliko
činjenica koje treba razmotriti
1.
Katolički nauk je uvijek jasno osuđivao komunizam. Mogla bi se, ako
je potrebno, izdati knjižica koja bi se sastojala samo od
antikomunističkih papinskih dokumenata.
2.
Bilo bi normalno, stoga, za Drugi vatikanski koncil koji se održavao
u Rimu od 1962.-1965. da je potvrdio te osude protiv najvećeg
neprijatelja Crkve i kršćanske civilizacije
u 20. stoljeću.
3.
Uz to je
213 kardinala, nadbiskupa i biskupa tražilo Pavla VI. da Koncil
napravi takvu osudu. Kasnije je 435 otaca ponovilo isti zahtjev.
Dvije peticije bile su propisno dostavljene u roku koji je predviđao
koncilski pravilnik.
Usprkos tome – neobjašnjivo, nijedna peticija nije došla na
raspored za raspravu. Prvu nisu uzeli u obzir. Što se tiče druge,
nakon što je Koncil zatvoren, govorilo se da je nju ,,zametnuo“
Msgr. Achille Glorieux, tajnik vijeća kojem je bio povjeren zahtjev.
[9]
4.
Koncil je zatvoren bez ikakve jasne cenzure komunizma. Zašto ona
nije učinjena? Sve je kao omotano nekom zagonetnom maglom. Tek su se
kasnije pojavile ove značajne činjenice o tom pitanju.
Poanta
ovog članka
bila je skupiti i predstaviti informacije iz nekoliko različitih
izvora na
razmatranje čitatelju.
Kako se može objasniti djelovanje katoličkih prelata koji su
nadahnuli, naredili, slijedili i čuvali odluke pakta iz
Metza?
Ostavljam svojim čitateljima da sami daju odgovor.
Atila
Sinke Guimarães
Fusnote:
1. Ulysses Floridi, Moskva i Vatikan, Paris: France-Empire, Paris, 1979,. str. 147-148; Romano Amerio, Iota Unum, K.C., MO: Sarto House, 1996, str. 75-76; Ricardo de la Cierva, Oscura rebelión en la Iglesia, Barcelona: Plaza & Janes, 1987, str. 580-581.
1. Ulysses Floridi, Moskva i Vatikan, Paris: France-Empire, Paris, 1979,. str. 147-148; Romano Amerio, Iota Unum, K.C., MO: Sarto House, 1996, str. 75-76; Ricardo de la Cierva, Oscura rebelión en la Iglesia, Barcelona: Plaza & Janes, 1987, str. 580-581.
2.
Plinio Corrêa de Oliveira, Unperceived
Ideological Transshipment and Dialogue,
New York: Križarski pohod za kršćansku civilizaciju, 1982., str.
8-15.
7.
Malachi Martin, The
Jesuits – The Society
of Jesus and the Betrayal of the Roman Catholic Church,
New York: Simon & Schuster, 1987., str. 85-86.
9.
Čitav izvještaj
može se pronaći
u knjizi The
Rhine Flows into the Tiber,
O. Ralph Wiltgen, str. 272-278.
Primjedbe
Objavi komentar