Jučer,
u nedjelju 3. lipnja 2018., emitiran je u
emisiji ,,Mir i dobro“
prvoga programa HRT-a izvještaj o sv. Misi po tradicionalnome obredu
iz crkve Krista Kralja na Mirogoju koja se ondje redovito služi od
početka svibnja ove godine. Emisiju možete pogledati prijavom putem
besplatnog korisničkog računa, a prilog o spomenutoj temi započinje
oko 24. minute.
Pokušamo
li vrednovati ovaj prilog, moći ćemo doći do sljedećih
zaključaka. Zasigurno je pozitivna stvar što se prosječni
gledatelj ove emisije mogao vjerojatno po prvi puta susresti s ovom
temom i tako dobiti spoznaju da se tradicionalna sv. Misa – koje se
možda neki stariji gledatelji sjećaju – sada ponovno služi i da
je svakome katoliku dopušteno na njoj sudjelovati. Konstantna
informacijska blokada i manipulacija koju su modernisti nametnuli sve
od uvođenja revolucionarnih reformi pridonijela je širenju obmana
da je tradicionalni rimski obred samo stvar prošlosti koja je
nadiđena i da za našu katoličku stvarnost nema nikakve važnosti.
Zato je dobro da prosječni katolik može proširiti svoja obzorja i
uvidjeti da je stvarnost drukčija.
To
je ona općenito prva ocjena koju možemo izreći, no trebamo isto
tako ući u sadržaj priloga i analizirati pojedine izjave i prizore.
Prilog je prema svemu vidljivome rađen na temelju snimaka s prve sv.
Mise koja je služena u toj crkvi početkom svibnja, a koncipiran je
na objašnjenjima i odgovorima na pojedina pitanja koja daje svećenik
zadužen za služenje sv. Mise u toj crkvi, preč. Zvonimir Kurečić.
Pratimo li odgovore i komentare preč. Kurečića do jedne točke,
možemo konstatirati da su oni korektni i da načelno dobro
predstavljaju tradicionalni obred. Ipak, valja svrnuti posebnu
pozornost na odgovor na posljednje pitanje koje daje preč. Kurečić,
čiji transkript prenosimo u nastavku:
,,Zašto
se ovakav izvanredni oblik Mise dugo nije služio?
Jednostavno
nije bilo od vrha Crkva, od Rima dopušteno jer problem je kod
tradicionalista koji su se vezali uz nadbiskupa Marcela Lefebvrea, uz
Bratstvo sv. Pija X. Tamo nije problem tradicionalni oblik svete
Mise, nego je problem odbacivanja ili neprihvaćanja odluka Drugog
vatikanskog sabora. A odluke Drugog vatikanskog sabora su obvezne za
sve.“
Ovdje
ulazimo u sporno područje koje svakako trebamo pomnije analizirati.
Promatramo li ovaj odgovor činjenično iz pozicije dominantnoga
stanja u Crkvi nakon Drugoga vatikanskoga sabora, moramo reći da
zapravo i nema ništa spornoga jer u njemu možemo pronaći vjerni
odraz dominantnih teoloških i ideoloških pozicija koje su se u
Crkvi nametnule u posljednjih pola stoljeća. Doista, činjenica je
da je u Crkvi prvotno službeno bila nametnuta ideologija da se
tradicionalni obred ne smije služiti i da je za to potrebna posebna
dozvola, koja se isprva davala samo u vrlo skučenim uvjetima. Tako
su nadbiskup Lefebvre i Bratstvo sv. Pija X. naišli na nemilost kod
crkvenih vlasti kada su zastupali suprotne pozicije (koje će u
bitnome biti potvrđene motuproprijem Benedikta XVI. Summorum
pontificum). Bratstvo doista zastupa pozicije da nije problem (samo)
u Misi, nego prije svega na doktrinarnoj razini – u tekstovima
Drugoga vatikanskoga i njegovim reformama, a pokoncilski autoriteti
također, barem na praktičnoj razini, nameću ideju da su odluke
Drugoga vatikanskoga apsolutno obvezne jer predstavljaju skladni
razvoj crkvenoga nauka.
No
promotrimo li ove tvrdnje iz gledišta dogmatski definiranoga i
vjekovnoga nauka Crkve koji apsolutno obvezuje svakoga katolika, doći
ćemo do drugih zaključaka. Moramo ustanoviti prije svega da
tradicionalni obred de facto nije ukinut (kao što je to potvrdio
motuproprij Benedikta XVI.) niti je to mogao biti jer on kao vjerni
izraz katoličkoga nauka predstavlja obvezu za svakoga katolika koji
ga se treba držati. Zato se u Crkvi provodila (i još uvijek se
provodi) teška zloporaba autoriteta kada se svećenicima
zabranjivalo njegovo služenje te ih se kažnjavalo zabranom
djelovanja (suspenzijom), oduzimanjem službi ili ih se čak željelo
izopćiti iz Crkve. Jamstvo za to pravo
daje svečana
izjava pape sv. Pija V. kojom je kodificirao tradicionalni rimski
obred i dao svim svećenicima zauvijek jamstvo da ne mogu biti
kažnjeni samo zbog služenja toga obreda:
,,Također
im trajno dopuštamo i odobravamo apostolskom vlašću i snagom ove
odredbe da odsada potpuno slijede ovaj Misal kod pjevanja ili
recitiranja Mise u kojim god Crkvama, bez ikakvih skrupula u savjesti
i bez upadanja u bilo kakve kazne, osude i zabrane, te da se njime
mogu i smiju slobodno i zakonito služiti. Jednako tako određujemo i
izjavljujemo da se poglavari, upravitelji, kanonici, kapelani i drugi
svećenici bilo kojega naslova, svjetovni ili redovnički kojega god
reda, ne obvezuju slaviti Misu drukčije nego smo to odredili; i da
se nitko ne tjera ili primorava zamijeniti ovaj Misal; i da se ovo
Naše pismo ni u koje vrijeme ne smije opozvati ili preinačiti, nego
da zauvijek čvrsto i valjano ostane na snazi.“
Modernistički
su vlastodršci nakon uvođenja novoga obreda nastojali nametnuti
obmanu da je on obvezan za sve vjernike i svećenike, no to u
stvarnosti nije bio slučaj jer se tradicionalni obred koji je
svečano kodificiran nikako ne može ukinuti, poglavito ne obredom
koji je stvoren s nakanom približavanju protestantskim obredima,
čime mu je oduzet gotovo svaki specifično katolički karakter. Zato
novi obred nije bio ni propisno proglašen, nego samo uveden kao
opcija, koja katolika ipak nikako ne može obvezivati, nego je svaki
laik i klerik dužan držati se pravoga, tradicionalnoga rimskoga
obreda.
Preč.
Kurečić govori da tradicionalni obred danas
u Crkvi nije problem.
Mogli bismo tako reći, iako – kako on sam priznaje – ispočetka
to nije bilo tako, a to zato što su se modernistički vlastodršci
(na čelu s papom Pavlom VI.) itekako borili protiv tradicionalnoga
obreda te nastojali uvjeriti katolički svijet u laž da je on
zabranjen. Valja se također prisjetiti burne
reakcije kardinala Šepera prigodom audijencije nadbiskupa
Lefebvrea s papom Ivanom Pavlom II. (nakon što je papa već bio
pristao da prizna to pravo) da se ne smije 'dopustiti' tradicionalni
obred jer bi on za FSSPX bio 'zastava' za njihove ideale. Ipak, valja
pozdraviti to da je papa Ivan Pavao II. kasnije priznao određena
prava tradicionalnome obredu, pa makar i nakon biskupskih ređenja
1988. da bi se 'spriječila veća šteta', a posebno motuproprij pape
Benedikta
kojim je priznato pravo
svakome svećeniku da privatno služi ovaj obred. No time se
svećeniku ne jamči pravo da javno služi tradicionalni obred i da
ga uvodi na svoju župu kao jedini rimski obred – kako bi to
trebalo biti – jer će tu u pravilu intervenirati njegov ordinarij
kome se u samom motupropriju priznaje pravo da u tom slučaju
ograniči prava tradicionalnoga obreda.
Prelazimo
konačno na posljednji dio odgovora u kome se preč. Kurečić dotiče
Drugoga vatikanskoga sabora. Ovdje bismo mogli samo ponoviti ono o
čemu je već prethodno bilo riječi u tekstu ,,O
razvoju Tradicije u Hrvatskoj. Je li indultizam rješenje za obnovu
Tradicije?“,
da doista bogoslužje nije jedini element koji čini jedinstvo Crkve,
nego da je neizostavni dio nauk kao i pastoralno djelovanje.
Analizirali smo u kojem pogledu su izraženi defekti u svim tim
područjima u Misama koje se organiziraju u crkvi Krista Kralja i
ovdje možemo samo nadodati da Drugi vatikanski sabor doista jest
problem jer sadrži
izjave koje se objektivno ne mogu uskladiti s tradicionalnim naukom
Crkve. Tu je prije svega nauk
o vjerskoj slobodi koji govori da bi države trebale svim
religijama davati jednaka prava čime se kao posljedica odbacuje
Kristova kraljevska vlast nad društvom. Zatim je tu razvodnjeni nauk
o drugim religijama o kojima se govori samo na pozitivan način, kao
da nisu zapreke za spasenje, čime se odaje dojam da u njima nema
ničega bitno defektnoga i da sve mogu voditi prema spasenju. U tom
duhu se prakticira
ekumenizam u kome se odašilju takve poruke, a čije je preč.
Kurečić istaknuti promicatelj jer se nalazi
u povjerenstvu Zagrebačke nadbiskupije. Sve su to vrlo ozbiljne
zablude i zastranjenja koja katolika ne mogu ostaviti ravnodušnim i
moraju ga voditi do zaključka da se dužan suprotstaviti svemu što
može ugroziti njegovu vjeru. To je katoličko načelo koje obvezuje
svakoga i po kome je djelovao nadbiskup Lefebvre i koje čuva
Bratstvo sv. Pija X. i njemu privrženi vjernici.
Crkveni
su sabori kao izvanredni čini učiteljstva nezabludivi samo u
stvarima u kojima su ispunjeni kriteriji za nezabludivost – kada je
jasno izražena nakana da se određeni nauk proglasi konačnim činom
te će obvezivati sve katolike. To
nam potvrđuje i službena izjava tajnika koncila, mons. Felicija.
U svim drugim izjavama nije nezabludiv i može
se dogoditi da određene izjave budu sporne ili u suprotnosti s
predanim vjekovnim naukom Crkve. Da je to doista slučaj s
pojedinim izjavama i dokumentima Drugoga vatikanskoga, jasno je iz
prethodno rečenoga. FSSPX bez daljnjega priznaje i prihvaća sve što
je sadržano
u II. vatikanskome, a u skladu je s tradicionalnim naukom. No ono što
odudara od katoličkoga nauka nijedan svjestan katolik ne može
prihvatiti i dužan je izraziti svoje pridržaje i(li)
suprotstavljenost. Bila bi velika zabluda isključivo
u ime poslušnosti prihvatiti
određene izjave ako se nalaze u očitoj suprotnosti s tradicionalnim
naukom jer bismo se pritom upravo suprotstavili tradicionalnome nauku
koji nas definitivno obvezuje nasuprot svim novotarijama. Zato
ne možemo bez razlike prihvatiti celebracije tradicionalnih Misa u
čijim okvirima će se promicati takve zablude (uključujući i onu
da su tradicionalna i nova Misa jednako doktrinarno ispravne i da je
svejedno kojoj prisustvujemo pa da je tradicionalna samo stvar
subjektivnoga izbora) jer bismo činili kompromis miješanja stare
Mise s novom vjerom – modernizmom.
Tako
ovaj odgovor
preč. Kurečića ulazi
u niz izjava gdje se
vrlo jasno izražava
nakana
koja je bila u pozadini
proviđanja
crkve na Mirogoju za služenje tradicionalne Mise, a to je da se
pokušaju odvući vjernici FSSPX-a od odlaženja u kapelu Bratstva u
Zagrebu. To je bilo izraženo u
samom dekretu kojim
je dana ova crkva,
zatim je to nadbiskup
Bozanić ponovio u svojem priopćenju povodom podjele sakramenta
svete Potvrde, a
evo sada to ponavlja i sam celebrant.
Za katolika koji prati
zbivanja u Crkvi ovo nije previše iznenađujuće jer istu politiku
nastoje biskupi provoditi posvuda tako da dopuštaju tradicionalne
Mise u okviru svojih biskupija kako bi se vjernike Bratstva pokušalo
odvući iz njihovih kapela u uvjete u kojima će im se dati do znanja
da su tradicionalni i novi obred jednako dobri te da je Drugi
vatikanski bez daljnjega dobar i prihvatljiv. No odgovor katolika
odanoga Tradiciji je da ne želi pristajati na takve kompromise, nego
se želi dosljedno držati ne samo tradicionalnoga bogoslužja,
nego i nauka i pastirskoga vodstva. A to nam je sačuvao nadbiskup
Lefebvre u Svećeničkome bratstvu sv. Pija X. koje ostvaruje tu
obnovu Tradicije na svim razinama po cijelome svijetu i tako
pripravlja onu veliku obnovu Crkve koja će se dogoditi kada
Tradicija povrati svoje pravo mjesto – kada budu osuđene
modernističke zablude koje danas dominiraju te će se dogoditi
vladavina Srca Isusova i Marijina u ljudskim dušama i u svim
ljudskim društvima.
Primjedbe
Objavi komentar