Jedanaesti
razlog: zadovoljština za tuđe grijehe
Morali
ste primijetiti, dragi čitatelji, da se deset razloga ljudske patnje
do sada uglavnom ticalo teme grijeha i njegovih posljedica. Istočni
grijeh, vaši vlastiti grijesi, zadovoljština za njih, sprečavanje
velike opasnosti od vječne propasti u koju vas grijeh stavlja –
oni pružaju određene razloge zašto patnja čini znatan dio vašega
života.
Treba
objasniti još pet razloga. Oni su, međutim, drugačije vrste. Oni
pridaju trpljenju uzvišenije značenje od pukoga trpljenja radi
posljedica grijeha. Pažljivo razmatranje otkrit će blagoslov
trpljenja.
Jedanaesti
razlog zašto morate trpjeti, posebno ako već dugo vremena nastojite
voditi krepostan život, mora biti ovaj: Bog vas je možda našao
vrijednim plemenitog poziva da od vašeg života učinite naknadu za
bezbrojne grijehe koje čine Njegova djeca protiv Njega po cijelome
svijetu.
Pogledajte
oko sebe i vidjet ćete kako je strašno velik broj grijeha koji se
neprestano uzdižu u nebo, danju i noću, izazivajući Boga da
pošalje dolje zasluženu kaznu na grješnu ljudsku rasu. Tako su
brojni ti grijesi da prelaze broj zrna pijeska na obali mora. A radi
se i o svakom mogućem stupnju zlobe. Tu su grijesi velikih masa
pogana koji žive u neznanju o Bogu i Njegovim svetim zakonima, a tu
su i još ozbiljniji grijesi kršćana koji žive bezbožnim životima
usprkos tome što znaju bolje i što su primili brojne milosti. Tu su
grijesi zlobe koje čine oni koji su ispunjeni mržnjom prema Bogu,
koja može biti samo dijabolička, a tu su i nevjernosti onih koji su
dali zavjet da će isključivo služiti Bogu, ali se ne ustručavaju
uvrijediti ga u mnogim stvarima, pa čak i smrtnim grijehom, kada
strast želi užitak ili samoljublje žudi za nekom vremenitom
povlasticom ili zadovoljstvom.
Dakle
kada bi Bog zatražio samo ono što mu pravedno pripada po Njegovoj
neizmjernoj pravdi, bilo bi to strašno za te nesretne grješnike.
Njegova kazna skršila bi svakoga od njih, baš kao što se dogodilo
onima u potopu, ili uništenju Sodome, ili Jeruzalema. Na sreću,
ipak, Njegovo jednako neizmjerno milosrđe intervenira njima u
korist. Radi njega On smišlja načine i sredstva kako da odvrati od
njih tu zasluženu kaznu. Postoje dva velika sredstva za koje se
božansko milosrđe velikodušno pobrinulo radi te svrhe: sveta
misna žrtva i dobrovoljno ispaštanje koje Njemu prikazuju pobožne
duše. Ovdje ćemo preskočiti Misu, a razmotrit ćemo ovo drugo
sredstvo.
Naći
ćemo raspršene po svijetu mnoge odabrane duše koje slijede
nadahnuće milosti i čine od sebe spremne žrtve koje će ispaštati
i trpjeti iz ljubavi prema Bogu. Svijet zna malo ili ništa o njima
jer one obično vode skrivene i izolirane živote, koje u pravilu
poznaje samo njihov ispovjednik ili duhovnik. One vode živote
neprestanog ispaštanja kroz strpljivu patnju, iako možda same
nikada nisu izgubile svoju krsnu nevinost ili ako su nekoć bili
grješnici, oni su poput svete Marije Magdalene postali posebni
Božji miljenici zbog gorljivosti i intenziteta njihove žalosti,
ljubavi i duha pokore. Neki od njih moraju podnositi okrutne progone,
drugi velike unutarnje kušnje. Oni treći pak su pogođeni teškim
bolestima, koje nekada traju godinama, ponekad cijeli život. Sa
svojim božanskim Spasiteljem te herojske duše pribite su na križ i
u zajedništvu s Njime podnose agoniju pravoga raspeća koja ne
poznaje ni predah ni olakšanje. Ali one su pravi junaci koji se
uspješno nose sa zahtjevima svog uzvišenoga poziva. Ne gube
strpljenje niti mrmljaju, čak su i radosne – stanje koje je
zagonetno onima koji ne znaju ništa o divnoj moći božanske
milosti. Tako je intenzivna njihova ljubav prema Bogu i toliko im
boli i žalosti nanosi vidjeti ga tako uvrijeđenoga grijehom da bi
one rado i više trpjele ako bi time ugodile Bogu.
Ispaštanje
tih duša ponekad je potrebno za grijeh općenito, ponekad za grijehe
određene vrste. Poslanje nekih je da zadovolje za bogopsovke, drugih
da daju naknadu za svetogrđa i zloupotrebe Presvetoga Sakramenta,
treći su pozvani da ispaštaju za grijehe nevjernih
službenika oltara.
Imamo
primjer takvoga zamjenskoga trpljenja u žrtvi Gemme Galgani,
svetačke djevice iz Lucce koja je umrla 1903. Primila je rane čavala
i koplja, također i krune i bičevanja našega Gospodina zbog kojih
je krvarila svakoga četvrtka i petka. Godine 1900. Gospodin joj je
rekao: „Žrtve koje ispaštaš potrebne su za grijehe svijeta. Kada
bi samo mogla reći svijetu kako je moj nebeski Otac bijesan na
svijet. Čak i sada On priprema tešku kaznu za cijeli ljudski rod“.
Je li to možda bilo upozorenje na svjetski rat?
U
vjerskim zajednicama
Tako
i u vjerskim zajednicama određeni članovi izgleda da su primili
duhovni poziv da trpe za dobrobit svoga reda. Oni trpe za dvostruku
svrhu. Prvo imaju zadatak zadovoljiti za grijehe i nevjernosti
kolega. Na taj način oni postaju najvrednije sredstvo zajednice,
iako ne sudjeluju aktivno u posebnom djelu kojemu je zajednica
posvećena. Svojim neprestanim prikazivanjem naknade, oni svladavaju
Boga da zadrži svoju kaznu koja bi inače zadesila čitav red ili
jednu od njezinih kuća.
Drugo,
njihov je duhovni zadatak da postignu za svoju zajednicu određene
milosti koje su joj potrebne za djelo koje joj je određeno. Vjerska
obitelj ima specifično djelovanje poput odgoja mladih, vođenja
misija, formacije mladih svećenika, propovijedanje Evanđelja u
poganskim zemljama i neprestano joj treba obilna opskrba posebnih
milosti da bi mogla to vjerno izvršavati i donositi plod. Te posebne
milosti treba zaslužiti molitvom, a nadasve moćnim zagovorom
trpljenja. Stoga božanska Providnost to ljubazno snabdijeva
odabirući određene duše čije je veliko djelo brinuti se za one
koji se bore u bitkama za Gospodina pribavljajući im milosti koje im
trebaju dok su na bojištu.
(vlč.
F. J. Remler, C.M., Zašto moram trpjeti? Knjiga svjetla i utjehe,
str. 61-64)
Primjedbe
Objavi komentar