U
današnjem vremenu velike krize i opće pomutnje u Crkvi jedan od
popratnih znakova dekadencije svećenstva je napuštanje kleričkoga
odijela. Nošenje laičke odjeće – odjeće bez ikakvoga
prepoznatljivoga svećeničkoga znaka – postalo je za moderne
svećenike nešto sasvim normalno i samorazumljivo. Klerička odjeća
nosi se samo za službene prigode – povodom liturgijskih obreda i
većih svečanosti, dok se u 'obično vrijeme' oblači 'civil' –
upravo kao da je svećeništvo zanimanje poput policajca ili
vatrogasca koji će odjenuti službenu odoru za radnoga vremena, dok
će izvan toga biti privatna osoba. Simbolika je to koja vidljivo
svjedoči o promjeni shvaćanja svećenikove osobe uzrokovane
revolucionarnim promjenama Drugoga vatikanskoga sabora. Nije se u
Crkvi bez razloga razvila posebna klerička odjeća koja će
odražavati posebnost kleričkoga staleža. Svećenik je onaj koji je
uzet od ljudi i posvećen za službu Bogu, koji se po sakramentu
svetoga Reda bitno razlikuje od laika, koji prima bitno dioništvo u
osobi Krista Velikoga svećenika te po toj posveti trostruku vlast –
posvećivanja, naučavanja i upravljanja.
S
druge strane, modernistički nauk koji je dobio svoj odraz na II.
vatikanskom saboru i u pokoncilskim reformama tu razliku razvodnjuje.
On polazi od krsnoga dostojanstva svih vjernika te ministerijalno
svećeništvo predstavlja samo kao jedan poseban oblik služenja u
okviru općega poslanja kojeg primaju svi kršćani. Time se ide
ususret protestantskome poimanju pastirske službe koja se svodi samo
na službu predsjedanja, gdje se iz zajednice bira osoba koja će
izvršavati službu u korist te zajednice, ali koja ne prima nikakvu
bitnu posvetu od Boga niti bitnu vlast – ona samo proizlazi iz
zajednice i o njoj ovisi. Tako se i u modernoj, pokoncilskoj Crkvi
svećenika promatra samo kao jednoga iz zajednice, de facto laika
koji postaje malo više od toga kada izvršava svoje službene
dužnosti. To posebno dolazi do izražaja u zapadnim zemljama u
kojima je modernistička revolucija dosegla svoje naprednije faze.
Tamo laička vijeća dobivaju praktično sve ovlasti za vođenje
zajednice, dok je svećenik samo u najboljem slučaju prvi među
jednakima koji će izvršavati odluke tih vijeća. Potpuno popuštanje
i razvodnjavanje discipline oko kleričkoga odijevanja u našoj
domovinskoj Crkvi samo je pokazatelj smjeranja prema takvim
revolucionarnim točkama koje se bez sustezanja prikazuju kao uzor.
A
kako je to izgledalo u dobrim starim vremenima, kada je Tradicija
bila u potpunosti na snazi? Ogledni primjer pokazuje nam gornja
odredba bl. nadbiskupa Alojzija Stepinca. Njegove riječi će
vjerojatno mnogi moderni svećenik pročitati s preneraženjem, no
one pokazuju brigu jednoga istinski katoličkoga biskupa. Doista,
kleričko odijelo nije nešto prigodno i samo izvanjski, nego uistinu
neizostavni dio njegova identiteta te su dobri, vjerni katolički
pastiri neprestano naglašavali njegovu važnost. Naš dragi blaženik
je bio toliko svjestan važnosti te obveze da je propisao vrlo tešku
kaznu za njegovo kršenje – suspenziju a divinis! Odluka je to koja
bez ikakve dvojbe ima svoju punu opravdanost i koja treba svim
svećenicima kojima je imalo stalo do katoličkoga identiteta služiti
za pouku.
Povezano
s time trebamo razmotriti jedno drugo pitanje – kakvu pravnu snagu
ima ta odredba danas? Dobro je poznato da se odredbe biskupa kao
ordinarija svoje mjesne Crkve prenose i da ih njegovi nasljednici ne
trebaju potvrđivati da bi one zadržale snagu. Zato je od iznimne
važnosti za svećenike te nadbiskupije da se upitaju – je li ikoji
nasljednik bl. nadbiskupa Stepinca izričito ukinuo tu odredbu? Da bi
se to dogodilo, taj bi čin morao imati istu formalnu snagu kao ovaj
čin nadbiskupa Stepinca – trebala bi to biti izričita i opća
formulacija uz napomenu da prethodna sankcija ne vrijedi. Zasada nije
poznato da bi ikoji kasniji zagrebački nadbiskup to učinio pa se
nameće zaključak da ta odredba vrijedi sve do danas. Što opet
povlači jedno drugo ozbiljno pitanje: koliko je svećenika na koje
se ta odredba odnosi doista to ispoštivalo i koliko ih ju nije
prekršilo? Ako pogledamo stvarno stanje kod današnjega klera, moramo
ustanoviti da su rezultati poražavajući. Nošenje laičkoga odijela
postala je sveopća praksa s rijetkim izuzecima. Objektivno gledano,
kao ispričavajuća okolnost može služiti neznanje, međutim nakon
što bude upoznat s ovom činjenicom, svaki se svećenik mora
ozbiljno zapitati i uzeti najozbiljnije ovu odredbu bl. nadbiskupa
Stepinca. Da nije propisana kazna suspenzije a divinis, još bi se
oni mogli izvlačiti (premda se ovdje radi i o općoj crkvenoj
odredbi – uz koju ipak nije propisana sankcija), međutim ovako su
stvari vrlo objektivne i jasne.
Molimo
da nam Gospodin podari revnih i svetih katoličkih svećenika koji se
neće sramiti svoga identiteta, nego će ponosno služiti Kristu kao
dionici njegova vječnoga svećeništva!
Primjedbe
Objavi komentar