,,U
svakom slučaju spontanog pobačaja, bez obzira u kojemu
stadiju trudnoće, plod
treba krstiti:
apsolutno ako je sigurno živ, uvjetno ako je životnost
upitna.“
Taj citat iz kanonskoga zakonika ne može biti jasniji pa opet mnogi katolici ne poznaju nauk Crkve o toj temi. Moj suprug i ja postali smo ga svjesni gotovo slučajno.
Prije
našega vjenčanja zastali smo u crkvi sv. Petra u Chicagu radi
ispovijedi. Kada sam spomenula svećeniku da se udajem, rekao mi je
da moram znati kako krstiti u slučaju spontanoga
pobačaja. Predložio je da pitam katoličkoga
liječnika ili medicinsku sestru kako prepoznati plod
(fetus) i kako ga krstiti. Rekao mi je
da radi sigurnost
i muž treba to znati.
Slijedila sam njegov savjet i Jacku objasnila proceduru. Pretpostavili smo da svaki par dobije tu informaciju poput nas. Tek nakon što smo izgubili bebu shvatili smo da samo rijetki parovi znaju kako postupiti u takvom slučaju.
Nakon
moga prvoga
spontanoga
pobačaja rekla sam bliskim prijateljima kako smo sretni što je Jack
mogao krstiti plod.
Začuđeni pogledi naših prijatelja potaknuli su nas na
razmišljanje. Odlučili smo to spomenuti još nekima i vidjeti kakva
će biti njihova reakcija.
Mnogi
mladi parovi koji nikada
nisu izgubili bebu zapravo su mislili da se to rijetko događa i da
se uvijek događa u bolnici. Drugi nisu mislili da je plod
prava osoba u toj ranoj fazi. Treći su pretpostavljali da laik nikad
ne bi mogao prepoznati zametak (embrij)
ili plod (fetus).
Neki
su mislili da smo smiješni što od toga radimo predstavu jer je plod
sigurno već bio mrtav. Samo mali broj je shvatio da su trebali
pokušati krstiti i osjećali su se loše jer nisu znali kako to
učiniti.
Ono
što nas je najviše začudilo su bili
oni parovi koji su imali nekoliko spontanih pobačaja i koji nisu
nikada niti pomislili na krštenje. Da su to sve bili neobrazovani
katolici, možda bismo
mogli razumjeti, ali oni to nisu bili.
Svatko
s kime smo
razgovarali htio je znati kako je Jack pronašao plod
i što je učinio. Čak su i neki naši prijatelji nekatolici koji su
mislili da je krštenje samo svečanost
da se službeno imenuje dijete, bili zainteresirani jer im se nije
svidjela ideja da se njihovom bebom raspolaže na način bez
poštovanja.
Neka od tih razmišljanja postala su još čudnija kada smo pogledali učestalost pobačaja – a radi se o jednoj od deset trudnoća koje tako završe, a neki izvještaji govore i o broju jedna od šest. Mnogi od nas znaju iz vlastitih iskustava ili onih od prijatelja da to nije rijetki slučaj i da bez obzira koliko je djece žena uspješno nosila, da sa sljedećim može doživjeti spontani.
Zato je odgovornost svakoga odrasloga katolika, a posebno svakoga muža i žene, da znaju kako krstiti u takvom slučaju.
Teolozi kažu da plod može i treba biti kršten pa čak i ako izgleda mrtav jer se duša može neko vrijeme zadržati. Bolje je ne riskirati budući da je pravo raspadanje, koje je jedini sigurni znak smrti, laiku teško utvrditi.
Budući
da se tri četvrtine pobačaja događa u prva tri mjeseca, nužno je
znati kako plod
izgleda kao i znati podijeliti sakrament.
Mnogi liječnici daju trudnicama letke o prenatalnoj brizi i brizi o bebi nakon rođenja u kojima su opisi veličine i težine ploda u različitim fazama. Oni mogu pomoći upoznati veličine općenito jer nemate vremena gledati u knjigu kada se pobačaj događa. Ti leci također daju znakove opasnosti koji mogu upozoriti muža i ženu na mogući pobačaj i dati im vremena da ponove postupak krštenja. Kada se pobačaj dogodi u katoličkoj bolnici, plod isti tren krsti netko od osposobljenoga osoblja. Kod kuće je druga priča. Bilo kakvo hitno stanje komplicira se zbog nedostatka istreniranog osoblja, a još više uplitanjem emocija.
Majka obično nije u stanju pomoći i otac se suočava s naizgled milijun stvari odjednom. Plod treba krstiti, majci treba pomoći, liječnika obavijestiti, a zatim sve ostalo za što se ukaže potreba, tim redom. Najvažnije je zapamtiti da je brzina ključna. Zametak ili plod nema puno vremena. On nije opremljen za život izvan maternice, a baš je iskusio nasilan ulazak u svijet.
Većina nas znaju bitne stvari za krštenje u nuždi: nakana; voda, izravan dodir vode s osobom koja se krsti polijevajući je preko glave tako da teče; izgovaranje riječi na glas dok se polijeva vodom.
Isto
je i za krštenje ploda
osim što nije dovoljno razvijen da se može politi vodom po glavi. U
tom slučaju treba ga uroniti u posudu s mlakom vodom dok se
izgovaraju riječi. Važno je da sam fetus dodiruje vodu, a ne samo
membrana koja ga okružuje. Ta opna se mora probiti prije krštenja
ili sakrament nije valjan.
Voda mora dodirnuti „osobu“. Veliki problem u krštenju kod pobačaja je naći plod. Membrana okružuje plod, ali oboje mogu biti zatvoreni u ugrušku krvi. Membranu se može razlikovati od krvi dodirom. Ako ne ide tako, sve se može staviti na omču gaze i isprati mlakom vodom da se ukloni krv.
Nakon što je membrana probijena tako da voda može dodirnuti sam plod, njega treba uroniti u mlaku vodu i nježno micati dok se izgovaraju riječi krštenja, obično uvjetnoga: „Ako si sposoban biti kršten/a, ja te krstim u ime Oca i Sina i Duha Svetoga.“
Nakon što je fetus kršten, majka se smirila i liječnik obaviješten, nazovite svoga župnika ili katoličkoga pogrebnika i on će vam reći što učiniti s ostacima. Ako je moguće, treba ih sahraniti u posvećeno tlo na katoličkom groblju, obično u obiteljsku grobnicu ako postoji. Katolička groblja također imaju dio za nekrštene bebe.
Nikako se ne smije ostatke baciti bez poštovanja. Plod se mora smatrati osobom i s njime se mora postupati s istim poštovanjem i dostojanstvom kao sa svakim drugim ljudskim bićem.
Kada
plod
premine bez krštenja bez ičije krivice, to nije tragedija. On će
živjeti zauvijek u limbu
i imati svu naravnu sreću za koju je sposoban. Roditelji koji nisu
krstili djecu koju su izgubili spontanim pobačajem nisu krivi ako
nisu znali bolje. Ali za dobro takvih duša to neznanje treba
ukloniti.
Roditelji mogu reći svojim sinovima i kćerima koji se žene, i nakon vijesti da iščekuju unuče, mogu upitati buduće roditelje znaju li krstiti ako dođe do spontanoga pobačaja. Bračni tečajevi u srednjim školama i na fakultetima trebaju osvjestiti studente da se takve stvari mogu dogoditi i koja je njihova dužnost. Svećenik može spomenuti to u svojem savjetovanju prije ženidbe ili kada par dođe dogovoriti dan vjenčanja.
Nije
nužno ići s mladima u sve pojedinosti.
Može im se reći da upitaju katoličkoga
liječnika ili medicinsku sestru da im prvom prilikom objasne
postupak
ili barem kada posumnjaju u trudnoću.
Krstiti plod nije ugodan zadatak, ali plaća roditelju, da ne govorimo o vječnoj zahvalnosti njihova djeteta, je nemjerljiva.
Naše prvo dijete krstio je svećenik u našoj župnoj crkvi u svom sjaju bogoslužja deset dana nakon rođenja. Naše drugo dijete krstio je zabrinuti i zbunjeni otac u kupaonskom umivaoniku jedva tri mjeseca nakon začeća. Slava svega toga je da je sakramenat isti, čineći ih oboje djecom Božjom.
Alana
M. Rosshirt
Izvor:
http://saintsworks.net/Pamphlet%20-%20How%20to%20Baptize%20in%20Case%20of%20Miscarriage.htm
Primjedbe
Objavi komentar