Uvaženi
njemački filozof Robert Spaemann preminuo je 10. prosinca u svome
domu u Stuttgartu nakon duge bolesti. U Spaemannu je katolički
intelektualni svijet izgubio jednoga od svojih najvećih svjetala te
rječitoga branitelja tradicionalne Mise i tradicionalnoga
katoličkoga nauka, kao i vjekovne filozofije.
Spaemann
je rođen 1927. u Berlinu od socijalističkoga pisca Heinricha
Spaemanna i avangardne plesačice Ruth Krämer. 1930. su se
Spaemannovi roditelji obratili na katoličanstvo i trogodišnji
Spaemann je bio kršten. 1936. umrla je Spaemannova majka. Njegov
otac je potom studirao teologiju te ga je 1942. zaredio za svećenika
biskup Münstera, blaženi Clemens August Graf von Galen.
Robert
Spaemann studirao je filozofiju, povijest, teologiju i romanske
jezike na sveučilištima u Münsteru, Münchenu, Fribourgu i Parizu.
Primio je doktorat iz filozofije na Sveučilištu u Münsteru s
disertacijom o Louis-Gabriel-Ambroise de Bonaldu i izvorima
sociologije iz duha restauracije pod Joachimom Ritterom. Potom je
habilitirao na monografiji o raspravi između Fénelona and Bossueta.
Radeći kao asistent Ritteru u Münsteru, Spaemann je bio profesor
filozofije na sveučilištima u Stuttgartu (do 1968.), Heidelbergu
(do 1972.) i Münchenu (do umirovljenja 1992.).
Kao
filozof Spaemann se puno bavio obranom aristotelovskoga teleološkoga
razumijevanja naravi i važnosti toga razumijevanja za filozofsku
antropologiju, etiku i politiku. Njegov znameniti esej ,,Narav” iz
1978. zalagao se za to da je napuštanje teleološkoga razumijevanja
naravi u ranome modernitetu bio jedan od korijena krize civilizacije.
Druga ključna točka djela bila je obnova aristotelovskoga i
kršćanskoga razumijevanja sreće kao utemeljenja etike. U svojoj
monografiji Sreća i dobrovoljnost obnovio je
klasično razumijevanje sreće nasuprot modernim krivim shvaćanjima.
Kao etičar Spaemann je bio jedan od najvažnijih europskih
branitelja života nerođene djece. Kao politički mislilac Spaemann
je bio oštri kritičar marksističkoga utopijanstva u vrijeme kada
je veliki dio njemačke akademske filozofije bio pod marksističkim
utjecajem. U tome se ističe njegovo djelo iz 1977. Kritika
političke utopije. Spaemann je također bio izgrađeni
metafizičar te je puno pisao o filozofskim dokazima o Božjoj
opstojnosti.
Spaemann
je bio duboki katolički mislilac koji je koristio svoj briljantni um
za obranu vjere umjesto za njezino pobijanje. Uvijek je imao duboko
razumijevanje za jednostavnu dječju vjeru. U svome intervjuu iz
2016. rekao je sljedeće:
,,Jednom
sam sudjelovao na tijelovskoj procesiji u biskupiji Feldkirch u
Austriji, koju je predvodio biskup, član Opusa Dei. Na oltarskim
postajama biskup je moleći molitve okrenuo leđa pokaznici. Rekao
sam si, da je dijete to vidjelo, ono više ne bi moglo vjerovati da
je Gospodin prisutan u svetoj Hostiji jer maleni jako dobro znaju da
kada s nekim razgovaraš, tada mu ne okrećeš leđa. Takve su stvari
vrlo važne. Nema smisla da dijete uči vjeronauk ako se onome što
uči proturječi pred njegovim očima.”
Bio
je oštri kritičar nove Mise i branitelj tradicionalne Mise.
Sudjelovao je 2001. na liturgijskoj konferenciji u opatiji
Fontgobault zajedno sa svojim prijateljem, kardinalom Ratzingerom
koji će kasnije kao Benedikt XVI. ostvariti jednu od ključnih ideja
te konferencije u Summorum pontificumu.
Spaemann
je bio također i hrabri branitelj moralnoga nauka Crkve te je
govorio jasno i nedvosmisleno o krizi u tom nauku koji je prouzročila
Sinoda o obitelji i apostolska pobudnica Amoris laetitia. U još
jednome intervjuu izjavio je:
,,Postoji
jaka tendencija da se prilagodimo svim trendovima, tako da ljudi ne
bi pobjegli. No uvijek treba gledati u evanđelja. Mase su trčale za
Isusom, a on je potom govorio da će dati svoje Tijelo za jelo i Krv
za piće. Nije pokušao da to učini privlačno ugodnim i ljudi su
bili šokirani i pobjegli. Isus je pitao apostole: ,,Želite li i vi
pobjeći?” No sv. Petar je odgovorio: ,,Ne, Gospodine, iako te
ni mi nismo razumjeli, ali ti imaš riječi vječnoga života i kamo
bismo drugamo išli?” To bi trebala biti reakcija ljudi. Tako
ni u pitanjima razvoda, ne bi se trebalo raditi o tome da slijedimo
velike mase i jake tendencije, nego da damo svjedočanstvo o
činjenici da postoje drugi, puno ljepši načini života. S time se
također ne bi trebalo počinjati tek kod tečaja priprave za brak,
nego puno ranije. Već u školi treba učiti što je kršćanski
način života. I onda bi takva zabrana razvoda, kako je to Krist
naučavao vrlo jasno i nedvosmisleno, postala privlačnom.”
Spaemann
se 1950. oženio pjesnikinjom i prevoditeljicom Cordelijom Steiner.
Imali su troje djece. Jedan od njih, Christian Spaemann, je uvaženi
psihijatar i kritičar džender-teorije. Gospođa Spaemann preminula
je 2003.
Molimo
sve čitatelje da se iz ljubavi pomole za pokoj duše Roberta
Spaemanna.
Tradicionalni katolički laici ostadoše jedini Križari koji od pošasti modernističkih zala brane Božju utvrdu Katoličku Crkvu izvan koje nema spasenja.
OdgovoriIzbrišiJedni nakon velikih i stalnih borbi odlaze u vječnost nebeskoga Jeruzalema, a rađaju se i bore po milostima Gospodinovim novi Božji ratnici i tradicionalni biskupi i svećenici - ribari duša.
Počivao u Miru Božjem!