Čl.
3. Može li čovjek koji ne vjeruje u jedan članak vjere imati živu
vjeru u druge članke?
Prigovor
1. Činilo bi se da heretik (krivovjernik) koji ne vjeruje u
jedan članak vjere, može imati živu vjeru u druge članke. Jer
naravni um heretika nije sposobniji od uma jednoga katolika. A
katolikov um treba pomoć dara vjere da bi vjerovao u bilo koji
članak vjere. Stoga se čini da heretici ne mogu vjerovati u ikoji
članak vjere bez dara žive vjere.
Prigovor
2. Nadalje, isto kao što vjera sadrži mnogo članaka, tako i
znanost, npr. geometrija, sadrži mnogo zaključaka. A čovjek može
imati znanje o geometriji u nekim geometrijskim zaključcima, a ipak
ne poznavati druge zaključke. Stoga čovjek može vjerovati u neke
članke vjere bez da vjeruje u druge.
Prigovor
3. Nadalje, isto kao što je čovjek poslušan Bogu vjerujući u
članke vjere, tako mu je poslušan kada čuva zapovijedi Zakona. No
čovjek može biti poslušan nekim zapovijedima, a neposlušan
drugima. Stoga može i vjerovati u neke članke, a ne vjerovati u
druge.
Naprotiv,
kao što je smrtni grijeh protivan ljubavi, tako je nevjera u jedan
članak vjere protivna vjeri. A ljubav ne ostaje u čovjeku nakon
jednoga smrtnoga grijeha. Ne ostaje dakle ni vjera nakon što čovjek
odbaci vjeru u jedan članak.
Odgovaram
da u heretiku (krivovjerniku) koji odbacuje vjeru u jedan članak
ne ostaje ni živa ni beživotna vjera.
Razlog
tome je da vrsta habitusa ovisi o formalnom vidu predmeta bez
kojega vrsta habitusa ne može postojati. A formalni objekt
vjere je Prva istina koja se očituje u Svetome pismu i nauku Crkve,
koji proizlazi iz Prve istine. Posljedično tome, tkogod ne pristaje
na nauk Crkve, koji proizlazi iz Prve istine koja se očituje u
Svetome pismu, kao na nezabludivo i božansko pravilo, nema habitus
vjere, nego se drži onoga što se tiče vjere, a ne proizlazi iz
vjere. Na isti način je očito da čovjek koji se drži zaključka,
a da ne zna kako se on dokazuje, nema znanstveno znanje, nego samo
mišljenje o njemu. Stoga je očito da onaj tko prianja uz nauk Crkve
kao na nezabludivo pravilo, prianja uza sve što Crkva naučava. Ako
pak se, naprotiv, od onoga što Crkva naučava drži onoga što sam
odabere da će držati, a odbacuje ono što sam odabere da će
odbaciti, on više ne
prianja uz nauk Crkve kao uz nezabludivo pravilo, nego uz vlastitu
volju. Stoga je očito da heretik koji uporno odbija vjerovati u
jedan članak vjere nije pripravan slijediti nauk Crkve u svim
stvarima; no ako nije uporan u tome, nije ipak u herezi, nego samo u
zabludi. Stoga je jasno da takav heretik u pogledu jednoga članka
vjere nema vjeru u druge članke, nego samo neku vrstu mišljenja u
skladu s vlastitom voljom.
Odgovor
na 1. prigovor. Heretik se ne drži drugih članaka vjere u
kojima nije u zabludi, na isti način kao što ih se drži vjernik –
na način da jednostavno prianja uz Božansku Istinu, jer da bi to
mogao, čovjeku treba pomoć habitusa vjere; nego se on drži
stvari vjere po svojoj vlastitoj volji i sudu.
Odgovor
na 2. prigovor. Različiti
znanstveni zaključci imaju svoje odgovarajuće načine dokazivanja
te je moguće biti upoznat s jednim, bez da se poznaje drugi, tako da
možemo poznavati neke znanstvene zaključke bez da poznajemo druge.
S druge strane, vjerom se prianja uza
sve članke vjere putem
jednoga sredstva
– na temelju Prve istine koja nam je izložena u Pismima, prema
nauku Crkve koja ima pravo
shvaćanje Pisama. Stoga tko
napusti to sredstvo, nema ni
vjere.
Odgovor
na 3. prigovor. Različite
zapovijedi Zakona mogu se odnositi ili na njihove bliže motive pa se
tako može obdržavati jedna bez druge, ili na prvotni motiv koji je
savršena poslušnost Bogu u kojoj čovjek pada kadgod prekrši jednu
zapovijed, prema Jakovu 2,10: ,,Jer
kojigod... pogriješi u jednome, kriv je za sve“.
Primjedbe
Objavi komentar