Kanonizacije
koncilskih i postkoncilskih papa (Ivana XXIII., Pavla VI. i Ivana
Pavla II.) zasigurno su čini koji spadaju
u vrhunac sablazni od
svih zloporaba u postkoncilskoj Crkvi. Posebno
to vrijedi za nedavnu
kanonizaciju Pavla VI. koju je izvršio papa Franjo prije dvije
nedjelje, 14. listopada 2018. Što reći na činjenicu da se
proglašava svetim papu
koji je pokrenuo najveću revoluciju u povijesti Crkve, koji je
uveo novi obred Mise i tako u praksi ukinuo tradicionalni obred, koji
je potaknuo progone svećenika vjernih Tradiciji pod vodstvom
nadbiskupa Lefebvrea, a uzrokovao da se promiču modernisti i
heretici? Možemo ostati samo pred nevjericom kako se to moglo
dogoditi i čini nam se da je odgovor na to pitanje jedna velika
zagonetka. Ipak, Bog je u svojoj providnosti dopustio da Njegovu
Crkvu pogode i takva poniženja, a možemo ih razumjeti ako uzmemo u
obzir nekoliko sljedećih promišljanja.
Za
moderniste je ova kanonizacija (kao i nedavna kanonizacija Oscara
Romera koji je bio promicatelj ljevičarske teologije oslobođenja)
trijumf njihovih ideja. Kao što je svaka ideologija (bila ona i
bezbožna poput komunizma) trebala svoje idole kojima će iskazivati
štovanje, tako je i s modernističkim krivovjerjem. Iako modernisti
odbacuju i svugdje potkopavaju vjeru u nadnaravno – primjerice kada
govorimo o Isusovim čudesima koja se proglašavaju samo literarnim
konstrukcijama i izrazom vjere Njegovih učenika – ipak su im
potrebne ikone kojima će iskazivati svoje štovanje. Jer duboko u
čovjekovom biću je težnja za religioznošću pa ako je ne očituje
na ispravan način – u kultu koji je u skladu s božanski
objavljenom istinom vjere, onda će je oblikovati u skladu s obmanom na
koju je pristao. Ako neće štovati pravoga Boga u skladu s njegovom
objavom, onda će si stvoriti idole. Tako je komunistima bio potreban
Tito kao veliki vođa i učitelj umjesto Božanskoga Spasitelja
kojemu će polagati zakletvu umjesto obnove krsnih zavjeta, održavati
Dan mladosti umjesto procesija, pioniri umjesto prve pričesti,
sletovi umjesto nedjelja i blagdana, proslave nove godine umjesto
Božića. Jer ako čovjek ne vjeruje u nadnaravno, počet će
vjerovati u bilo što, kako bi rekao Chesterton. Tako je i današnji
konzumeristički čovjek umjesto kulta pravoga Boga stvorio sebi
humanističke idole. Zamjena svetkovanju nedjelje je u religiji
modernoga doba šoping ili kult tijela vidljiv u neumjerenoj
rekreaciji, umjesto ljubavi prema životu koja se izražava u
potomstvu imamo bolesnu privrženost kućnim ljubimcima, sakramenti
se pretvaraju samo u proslave i obiteljske svečanosti, umjesto
molitve i obiteljskoga zajedništva središnje mjesto u obiteljskom
domu danas zauzimaju televizija i druge elektroničke naprave.
Isto
tako i modernisti trebaju svoju religiju. Zato je bilo potrebno da se
uvede novi obred Mise koji će izražavati novu vjeru – koji neće
više izražavati objektivne istine katoličke vjere, nego će biti
ekumenski i subjektistički koncipiran. Modernisti su zato stvorili
novu Crkvu koja će biti premrežena vijećima na svim razinama te
tako horizontalno, a ne vertikalno ustrojena; gdje će vlast
proizlaziti ne od božanski ustanovljene hijerarhije, nego odozdo, iz
puka. A trebaju im konačno i sveci koji će im biti uzor i oličenje
njihove religije. Zato je bilo potrebno kanonizirati sve pokoncilske
pape na način kako se to radi u pravoslavnim (tj.
istočno-raskolničkim) crkvama – bez ikakvog ozbiljnijeg postupka
i vođeno ideološkim motivima, da bi se dalo potvrdu novim idejama
koje su ti njihovi sveci u svojim likovima utjelovili. Time se želi
dati konačna potvrda i onim slijepo poslušnim katolicima koji ne
razlikuju autoritet od njegova nositelja, da su novotarije koje su
službeno uvedene djelo Duha Svetoga i da ih treba bezrezervno
slijediti.
S
druge strane u ovom tragičnom događaju likuju i sedevakantisti.
Njima je to još jedan daljnji i konačni dokaz u prilog njihove teze
– da pokoncilski pape nisu pravi pape jer bi takvi čini bili
nespojivi sa svetošću Crkve. U Crkvi se ne bi mogla službeno
dogoditi takva sablazan da se proglase svetim oni koji su pokrenuli
ovu cijelu revoluciju u vjeri, govore oni, jer Crkva ne može
zavoditi svoju djecu na krivi put. Zato je po njima dosljedno cijela
postkoncilska hijerarhija otpala od vjere i nema nikakvoga autoriteta
(premda svi sedevakantisti to ne govore, ali ipak čini većina njih,
a to je svakako logična posljedica njihovih teza). Drugim riječima,
po dosljednim sedevakantistima danas u Crkvi više nema pravih
biskupa (osim nekoliko tradicionalnih) i nema uopće hijerarhije te
je u skladu s time – što oni ne žele priznati – nemoguće
izabrati novoga papu, čime
je Crkva otpala od svoje biti. A znamo da je to nemoguće i da je
takva tvrdnja heretična. Prethodno smo se osvrnuli na pozadinutakvoga načina razmišljanja i vidjeli da se temelji na
banalizirajućim prosudbama koje zanemaruju važne distinkcije te
se tako stvaraju rigorističke zablude koje su u svojoj osnovi
subjektivistički koncipirane.
No
koji odgovor tada trebamo dati na ova mučna pitanja i kako objasniti
cjelokupnu situaciju? Jedan mogući odgovor predlaže John
Salza u svome članku o prethodnim kanonizacijama Ivana XXIII. i
Ivana Pavla II. On koristi usporedbu s pitanjem valjanosti
sakramenata čiji su sastavni dijelovi materija, forma i nakana.
Nedostaje li štogod od tih bitnih elemenata, sakrament kao što
znamo nije valjan. To bismo načelo mogli primijeniti na kanonizacije
– da bi bilo koji od tih bitnih defekata osporio njihovu valjanost.
U slučaju kanonizacije Pavla VI. vidimo da je element forme
ispravan. Papa Franjo upotrijebio je formulu koja je u skladu s
tradicionalnom i koja bi jamačno utvrdila definitivnu valjanost
kanonizacije. Vjeruje li papa osobno u nezabludivi karakter
kanonizacije u ovom slučaju ne bi bilo bitno. Iz dostupnih saznanja
je vjerojatno da on to ne vjeruje, no nezabludivost kanonizacije ni
nije definirani predmet vjere koji bi
papa trebao držati kao uvjet za njihovu valjanost. Ta tradicionalna
formula po sebi izražava i nakanu da se čini ono što je činila
Crkva prethodno u tim činima pa ni tu ne bi bilo spora. No ono što
se svakako može i treba dovesti u pitanje je valjanost materije.
Jesu li život i lik Pavla VI. bili prikladna materija za
kanonizaciju? Možemo s potpunom sigurnošću reći da po kriterijima
tradicionalnog postupka, kao što to ističe Salza u svome članku,
zbog prethodno navedenih postupaka iz njegova života on ne bi prošao
ni preliminarno ispitivanje te imamo svakoga razloga postaviti
kritičko pitanje postoji li ovdje defekt sa strane materije.
Objektivni pogled na stvarnost upućuje da je tako i zato bi prvi
način kako
riješiti ovaj problem bio pretpostavka da će budući tradicionalni
papa ispitati postkoncilske kanonizacije te utvrditi da se u ovom
slučaju radilo o nevaljanom
proglasu zbog očitog defekta materije.
Sedevakantisti
tu ipak odgovaraju da takvo ispitivanje ne bi bilo moguće jer bi sam
čin kanonizacije nosio u sebi oznaku nezabludivosti ili barem bio
odredba koja ne može štetiti Crkvi, odnosno da bi taj čin sam po
sebi bio prosudba o kanonizaciji. Na to trebamo odgovoriti najprije s
lakonskim 'ako' – to bi bilo tako ako bi kanonizacija bila valjana
te da u iznimnom slučaju može biti prisutan defekt koji bi osporio
valjanost, odnosno da čin kanonizacije ne može po sebi biti
istovremeno prosudba o njegovoj valjanosti jer je takva tvrdnja
logički nekonzistentna. Možemo to ponovno razjasniti usporedbom s
pitanjem valjanosti sakramenata. Sakrament koji je proveden prema
svim propisanim uvjetima je valjano izvršen, tj. dogodio se u
stvarnosti. Krštenje kod kojega je bilo koja osoba učinila
polijevanje vodom uz formulu krštenja s nakanom da čini ono što
čini Crkva je valjano. Isto tako je valjana sv. Misa na kojoj
svećenik izgovori riječi posvete nad kruhom i vinom. Valjana je i
ženidba u kojoj muškarac i žena izreknu ženidbenu privolu s
nakanom da predaju jedno drugome isključivo i doživotno pravo na
svoje tijelo. Dužni smo bezuvjetno vjerovati da su ti sakramenti
valjano sklopljeni ako su ispunjeni ti uvjeti. No ako se naknadno
ustanovi da je nešto od bitnih elemenata nedostajalo, sakrament će
biti proglašen nevaljanim te će se morati ponovno izvršiti. Ako
kod krštenja svećenik naknadno utvrdi da nije upotrijebio vodu, nego neku drugu tekućinu, ako kod svoje pričesti ustanovi da nije ulio u
kalež vino, nego sok ili ako se ustanovi da je jedan od mladenaca
imao ženidbenu zapreku, ustanovit će se da je sakrament bio
nevaljan te će ga se morati ponoviti ili će u slučaju ženidbe
stranke biti proglašene slobodnima. Time naravno neće biti osporena
bezuvjetna valjanost tih sakramenata ako su oni propisno izvršeni,
nego će biti utvrđeno da nisu ni stupili na snagu jer je nedostajao
jedan od bitnih uvjeta. Isto vrijedi i za pitanje kanonizacija. Iako
se u očima većine – prije svega neokonzervativnih katolika i
modernista – čini da je sve propisno izvršeno, kasniji papa može
utvrditi da zbog nedostatka materije određeni čin kanonizacije nije
bio valjan. Time se naravno ne bi ulazilo u pitanje načelne
valjanosti kanonizacija koje su propisno izvršene, nego utvrdilo da
konkretna kanonizacija nije propisno izvršena te zato nije bila ni
valjana.
Pored
ove možemo navesti i drugu pretpostavku kako riješiti
problem, a to je specifičnom usporedbom onoga što se dogodilo nakon
koncila, kada je dokinut službeni
kult nekih svetaca zbog njihove navodno sporne povijesne
autentičnosti. Najpoznatiji primjeri su sv. Kristofor ili sv.
Wilgefortis čiji su likovi proglašeni plodom legendi, njihova imena
su uklonjena iz martirologija te je praktički dokinut njihov
službeni kult. Ovom referencom ne želimo nikako sugerirati da je
taj čin bio opravdan (jer se ovi sveci u tradicionalnim
zajednicama bez daljnjega štuju kao autentični), nego samo navesti
načelni presedan koji bi mogao biti primjenjiv za analogiju kako bi
se mogao riješiti problem spornih postkoncilskih svetaca. Po tom
uzoru bi budući papa mogao jednostavno zabraniti kult spornih
svetaca, a da ne ulazi u pitanje valjanosti njihove kanonizacije.
Na
tu pretpostavku netko bi mogao prigovoriti da to ipak nije potpuno
identičan primjer jer je u slučaju dokidanja kulta pojedinih
svetaca nakon koncila razlog bio njihova povijesna autentičnost, a
ne moralni defekti zbog kojih oni ne bi bili dostojni čašćenja.
Još mučnije pitanje bilo bi kako uopće opravdati valjanost
kanonizacije osobe koja ima ozbiljne moralne ili doktrinarne defekte
i ne bi li to zapravo bilo nespojivo sa samim pojmom proglašenja
svetim – čime se ne proglašava samo da je neka osoba u nebu, nego
i postavlja njezin primjer kao uzoran nasljedovanja? Mogu li se
doista pokoncilski pape s obzirom na njihovu revolucionarnu agendu
postaviti kao uzorni da ih se nasljeduje? Na te primjedbe mogli bismo
odgovoriti pitanjem što spada u nezabludivost proglasa Crkve o
nečijoj kanonizaciji (ako možemo sa sigurnošću govoriti o
nezabludivosti)? Spadaju li tu sve pojedinosti iz njegova života?
Znamo da ima svetaca koji su imali svojih pogrešaka, pa i u
doktrinarnim pitanjima. Uzmimo kao primjer sporne izjave sv. Tome
Akvinskoga o Bezgrješnom Začeću, sv. Ivana Kasijana kojemu neki
autoriteti pripisuju sklonosti semipelagijanizmu ili ostavku pape sv. Celestina V. za koju povjesničari govore da je bila jedan od uzroka
kasnije crkvene krize. No Crkva nas očito ne može obvezivati da
nasljedujemo takve defekte ako je ona sama donijela suprotne
prosudbe. Takvu bismo ocjenu mogli u tom slučaju donijeti i za
postkoncilske pape – da bi se u slučaju valjanosti njihove
kanonizacije radilo samo o strogom proglasu da su oni u nebu i da bi
se u nasljedovanju njihova primjera trebalo ograničiti na one
kreposti koje su oni zasigurno imali, dok bi trebalo zanemariti sve
ono što su poduzeli u smislu promicanja postkoncilske revolucije. To
bi nam tada mogao poslužiti kao primjer ljudskoga obilježja Crkve
koja nije sastavljena samo od savršenih, nego i grešnih ljudi i da
sama Crkva nije monofizitistička – sastavljena
samo od božanske naravi, kao što sugeriraju sedevakantisti –
nego da ima u sebi oba obilježja, i svetost u onome što dolazi od
Njezina božanskoga Utemeljitelja, kao i pogrešivost u postupcima
njihovih članova, uključujući i najviše pastire.
Treća
moguća
pretpostavka
bila bi ona najsmionija koju neki predlažu, a to je da kanonizacije
ne bi bile valjane zbog defekta
autoriteta, tj. da
ne bi bile proglašene od pravoga
pape. Nadbiskup Lefebvre je svakako dopustio tu mogućnost da se
jednom utvrdi da pokoncilski pape nisu bili pravi pape, međutim dao
je do znanja tko može donijeti tu prosudbu, a to je budući papa koji
bi imao taj autoritet, dok mi osobno taj autoritet nemamo. Zato u
ovom trenutku nije
razborito ulaziti u takve kalkulacije jer one ne bi bile
plodonosne, nego upravo suprotno. One bi mogle nepostojane duše
navesti na zabludu
sedevakantista koja vodi u zastranjenje koje se približava
krivovjerju i raskolu te smo se dužni od te zablude zaštititi.
Sve
u svemu, gornji argumenti pokazuju da postoji odgovor i na ovaj
postkoncilski problem i da rješenja nikako nisu ni u jednom ni u
drugom ekstremu – ni u slijepoj poslušnosti prema postkoncilskoj
revoluciji, ni u tome da zbog krize koja Crkvu pogađa odbacimo
njezina bitna svojstva. Konačni odgovor koje bi od ova tri rješenja
bilo ispravnije i koje će jednoga dana Crkva prihvatiti ne možemo
sa sigurnošću donijeti, ali jednu drugu sigurnost ipak imamo – a
to je da Crkva unatoč tome što prolazi strašnu krizu i dalje živi
u svojoj biti onakva kakvu ju je naš Gospodin ustanovio te smo dužni
danas jače nego ikada moliti za njezinu obnovu da bi ona ponovno
mogla zasjati u onom sjaju koji ju je krasio prije izbijanja
koncilske revolucije.
Primjedbe
Objavi komentar