Uoči
prvoga
posjeta Hrvatskoj p. Franza Schmidbergera, rektora Bogoslovije
FSSPX-a u Zaitzkofenu,
portal Bitno.net objavio je
ciljani napad na Svećeničko bratstvo sv. Pija X. – tekstove
autora Ivana Zelića u kojima on iznosi uobičajene tzv.
neokonzervativne teze
o stanju Bratstva u današnjoj Crkvi i kakav bi stav trebao o tome
zauzeti obični vjernik. Iako
je na ove tvrdnje odgovoreno već mnogo puta, vrijedno
je ipak – zato
što se još uvijek u raspravama na društvenim mrežama ponekad
daju
reference
na dotične članke – pružiti jedan cjeloviti
osvrt kako bi se pokazalo na jednome mjestu prozirnost
i pogrešnost
Zelićevih
tvrdnji.
1.
Počnimo
od samog naslova prvog članka: ,,Društvo
sv. Pija X. je svojim ponašanjem dokazalo optužbe da su raskolnici
i krivovjerci“.
Već tu Zelić pravi elementarnu terminološku grešku što uopće ne
piše ispravno ime Svećeničkog bratstva. Svaki ozbiljni znanstvenik
ili komentator najprije će pogledati što o sebi piše i kako se
predstavlja dotični subjekt o kojima se želi praviti studija i to
uzeti u obzir. Da si je Zelić toga truda dao, vidio bi da je službeno
ime Bratstva na latinskome:
,,Fraternitas sacerdotalis sancti Pii X“,
skraćenica: FSSPX. Uzimati kao mjerilo englesko ime (SSPX
– Society of St. Pius X)
koje ni po čemu nije službeno niti mjerodavnije od bilo kojeg
drugog govornog jezika jest elementarna znanstvena nestručnost. Zato
dakle na hrvatskome nije bitno kako glasi prijevod engleskog naziva,
niti njegova skraćenica, nego latinskoga. A taj prijevod glasi:
Svećeničko bratstvo sv. Pija X., s latinskom skraćenicom FSSPX
koja se
rabi u brojnim drugim jezicima (francuski, njemački, španjolski,
talijanski...) pa je tako prikladno i u hrvatskome.
2.
Prijeđimo
zatim na
nastavak
tvrdnje iz naslova.
To je klasična optužba koja se može čuti iz neokonzervativnih
krugova, da se Svećeničko bratstvo nalazi u raskolu zato što je
nadbiskup Lefebvre zaredio četvoricu biskupa ili zato što papi nisu
u svemu poslušni. Ta je stvar već toliko izlizana da se nema
potrebe podrobnije s njome baviti. Možemo samo uputiti na odgovor
koji je p. Marko Tilošanec uputio biskupu Vukšiću povodom
njegovog napada na Bratstvo koji pati od istih boljki kao Zelićev, a
koji je biskup
Vukšić ipak prihvatio te je prešutno povukao svoje tvrdnje.
U
tom tekstu se upućuje na priznanje
povjerenstva Ecclesia Dei
da se na Misama Bratstva može ispuniti nedjeljna obveza, što se
prema vjekovnome nauku Crkve nikada nije moglo ni kod valjano
suspendiranoga svećenika, a kamoli kod onoga koji bi bio u raskolu.
Tome
možemo pridodati druga
izričita
priznanja rimskih autoriteta da
Bratstvo nije u raskolu:
kardinala
Hoyosa,
nadbiskupa
Pozza,
kardinala
Oddija, kard. Cassidija itd.
Ovdje
se ipak treba osvrnuti na jednu posebnu Zelićevu točku, a to je da
je Bratstvo ne samo raskolničko, nego i heretično zato što je
biskup Fellay odbio potpisati tzv. doktrinarnu preambulu koju mu je
predstavio Zbor za nauk vjere 2012. godine. Zelić tu doktrinarnu
preambulu izjednačuje s katoličkim Credom simpliciter,
kao da je ona uvjet da bi netko bio katolikom. Time
se tvrdi da
Bratstvo odbacuje određene članke katoličkog vjerovanja koje je
svatko
dužan držati da bi bio katolikom. Svatko imalo upućen u ovu temu
zna koliko je to apsurdno i lažno. O čemu se zapravo radi i
što
konkretno je Bratstvo odbilo ovdje potpisati? Radi se o odnosu prema
Drugom vatikanskom saboru i novom obredu Mise koji, kako dobro znamo,
nisu nikakav predmet vjerovanja.
U
50 godina od koncila nitko
nije uspio objasniti na koji bi se način moglo uskladiti
kontroverzne i očito proturječne izjave II. vatikanskog o,
primjerice, vjerskoj slobodi, ekumenizmu, naravi nekatoličkih i
nekršćanskih zajednica u odnosu prema Katoličkoj Crkvi. Nije to
uspio ni Benedikt XVI. (nekadašnji kardinal Ratzinger), nego je
njegov jedini argument bila sila autoriteta – da je Drugi
vatikanski u skladu s Tradicijom zato što netko to postulira (unatoč
očitim činjenicama da nije tako). A što tek reći o novom redu
Mise za koji je sam Ratzinger izjavio da je 'banalni
fabricirani proizvod'?
Tome ne treba ništa dodati, osim da je svaki katolik slobodan i
dužan držati ono očito – da se ne radi o katoličkom, nego o
ekumenskom i protestantiziranom obredu na koji nitko nije obvezan.
Prema tome, Bratstvo Pija X. ovdje ni u čemu ne odbacuje katolički
nauk nego ga, naprotiv, najčvršće drži. Njegovi svećenici prije
ređenja i preuzimanja važnijih službi polažu katoličku
ispovijest vjere i Antimodernističku zakletvu, kako je to bilo
propisano sve do Drugog vatikanskog sabora. Nasuprot
tome, Zelić želi čitatelja uvjeriti kao da Bratstvo praktički do
sada uopće nije polagalo ispovijest katoličke vjere i da mu je to
tek predložio papa Benedikt XVI., što je Bratstvo odbilo. Podlija
laž i kleveta gotovo da se ne može smisliti. Trebalo bi naprotiv
radije ispitati koliko bi današnjih svećenika i biskupa bilo
spremno položiti Ispovijed vjere Tridentskoga i Prvoga vatikanskoga
sabora koja se polagala sve do revolucionarnih promjena nakon II.
vatikanskoga kao i Antimodernističku
zakletvu koju
je propisao sv. Pio X.?
Upravo
to je žalosna stvarnost s kojom se tzv. neokonzervativci nikako ne
žele suočiti jer bi rezultati bili poražavajući, budući da je
većina današnjega klera zaražena duhom modernizma protiv kojega su
se borili svi pape do II. vatikanskoga, a koji je nakon koncila posve
zavladao.
3.
Nastojeći
zakamuflirati i izracionalizirati tu očitu činjenicu, Zelić iznosi
klasične postavke neokonzervativne ideologije: neka
kriza
u Crkvi doduše postoji, ali ona nije uzrokovana Drugim vatikanskim,
nego se radi samo o pojedinačnim slučajevima koji ne predstavljaju
sustavni problem. Po njima su problemi samo moralne naravi i
pojedinačnih doktrinarnih zastranjenja kakvih je uvijek bilo. Da
to nije tako i da se problemi itekako tiču one najviše razine
pokazuju nam aktualna zbivanja oko sinode o obitelji i pobudnice
Amoris
laetitia
kojima se želi preljubnike (one koji žive u nezakonitim vezama i
stanju teškoga grijeha) pripustiti sakramentu Pričesti. A da takav
udar na katolički moral i nauk o ženidbi nije slučajan i da se
radi samo o kulminaciji krize, jasno nam je ako pogledamo unatrag i
vidimo kakve su reakcije uslijedile već na objavu Humanae
vitae
Pavla VI., kada su se katoličkom nauku usprotivile cijele biskupske
konferencije. Reakcija rimskih
vlasti
je bila nikakva te su se Crkvom nesmetano nastavile širiti zablude
koje odvode duše u propast u brojnim doktrinarnim i moralnim
pitanjima. Razlog
izostanka ikakve reakcije je u načelu kolegijalnosti koje je na
velika vrata uveo Drugi vatikanski sabor, a koje nalaže da
biskupi upravljaju Crkvom zajednički s papom te
se onda posljedično u praksi papa ne miješa u interna pitanja
njihovih biskupija.
O
razmjerima krize svjedoče i plodovi. Drugi
vatikanski najavio je opći procvat katoličkoga života koji ne
samo da je izostao, nego se dogodilo suprotno, a to je opća
dekadencija. Da bismo se u to uvjerili, dovoljno je pogledati bilo koji relevantni pokazatelj, počevši od broja svećenika, redovnika
i redovnica, svećeničkih zvanja, postotka pohađanja bogoslužja,
broj krštenja, katoličkih škola itd. Svi ti podaci o stanju
vjerskoga života u zapadnim zemljama su pravi mjerodavni pokazatelj
o plodovima koncilskih reformi jer su u njima postojali svi uvjeti za
provedbu koncila i ako je on igdje proveden, bilo je to upravo ondje.
No
tu Zelić izvlači sljedeće klasično neokonzervativno opravdanje:
za krizu nisu krive reforme, nego duh svijeta koji je zavladao u
zapadnim društvima i koji ljude odvodi od Boga. Ovo drugo je svakako
točno, no trebamo tu pridodati sljedeće ključno pitanje: kako
je Crkva na tu opasnost reagirala?
Što je ona poduzela i što je Drugi vatikanski propovijedao u
pogledu odnosa prema duhu svijeta? Je li pozvao na to da se protiv
njega borimo da bismo se sačuvali njegova kobnoga utjecaja ili da s
njime 'dijalogiziramo'? Svatko tko ima imalo iskrenosti će priznati
da je istina ovo drugo. I tu je odgovor na daljnji Zelićev argument
da je ,,duh koncila“
nešto proizvoljno i nedefinirano što su praktički od nikuda
smislili pojedini zlobni modernisti. Istina je upravo suprotna: da je
duh koncila itekako izražen u koncilskim dokumentima i da su ga
odredili sami koncilski pape Ivan XXIII. i Pavao VI. Najočitiji
dokazi za to su programske izjave Ivana XXIII. da Crkva treba
koristiti lijek
milosrđa umjesto lijeka kazne, što je omogućilo potpuno uključenje
cenzuriranih neomodernističkih teologa (de Lubaca, Congara, Rahnera)
u rad koncila, i da se ona ne treba boriti protiv zabluda jer će one
nestati kao oblaci kada se pojavi Sunce. Ili što reći na sljedeću
izjavu Pavla VI. koja sažima cjelokupni događaj koncila:
„Religija
Boga koji je postao čovjekom susrela je religiju (jer ona to jest)
čovjeka koji sebe čini Bogom. I što se dogodilo? Je li bilo
sukoba, borbe, osude? Moglo je biti, ali nije bilo. Stara priča o
Samaritancu bila je uzor za duhovnost sabora... No, pozivamo one koji
sebe nazivaju modernim humanistima, a koji su se odrekli
transcendentne vrijednosti najviših stvarnosti, da priznaju Saboru
barem jednu kvalitetu i prepoznaju našu novu vrstu humanizma: i mi,
zapravo, više od bilo koga drugoga, častimo čovječanstvo
[doslovno: imamo kult ili obožavanje čovjeka].“ (audijencija
od 7. 12. 1965.)
Može
li itko iskren zanijekati da je ovo izraz duha koncila? A što tek
reći o sljedećoj
izjavi
koju
nalazimo u koncilskoj uredbi o odnosu Crkve prema svijetu Gaudium et
spes (br.
12):
„Po
gotovo istom uvjerenju vjernika i nevjernika sve na zemlji treba biti
uređeno prema čovjeku kao svom središtu i vrhuncu.“
Svakome
istinoljubivome katoliku daljnji komentar nije potreban te je
neminovan zaključak da su upravo ova naturalistička načela
uzrokovala sve veće posvjetovnjačenje Crkve i da ono nije nastalo
slučajno, nego da veliku odgovornost za nj snosi upravo Drugi
vatikanski sabor i po svome tekstu i po duhu.
4.
Zelić nadalje iznosi dvije pojedinačne krive i lažne tvrdnje. Prva
je da Bratstvo sv. Pija X. nikada nije dobilo crkveno odobrenje, dok
je istina da je ono bilo priznato
kao družba biskupijskoga prava 1. studenoga 1970. od biskupa
Fribourga mons. Charrierea.
Uz to Zelić iznosi tvrdnju da je nadb. Lefebvre provodio formaciju u
bogoslovijama Bratstva u svome
duhu, što je čista
obmana jer se Bratstvo u svećeničkoj formaciji drži načela koja
su bila u Crkvi na snazi sve do Drugoga vatikanskoga sabora. Ali zato
postoje mjesta u Crkvi gdje se provodi formacija u duhu stranome
Crkvi, a to su moderne bogoslovije u kojima se formiraju budući
svećenici u modernističkom duhu, što Zeliću očito ne smeta.
Druga
je podvala da Bratstvo nikada ne rabi izraze Sveta Stolica ili Sveti
Otac zbog prethodno navedenih insinuacija, što također nije istina
jer te izraze nalazimo u svim
pismima nadbiskupa Lefebvrea upućenima rimskim ustanovama ili
papama kao i u drugim službenim izjavama FSSPX-a.
5.
Sintezu ili zajednički nazivnik svojih zabluda Zelić nalazi u
temeljnoj
postavci neokonzervativne ideologije, a to je nekatolički nauk o
slijepoj poslušnosti koju smo dužni iskazivati
papi i biskupima gdje oni de facto ni u čemu ne mogu pogriješiti te
svaki njihov potez trebamo opravdavati
i hvaliti. On ga doduše
ne formulira izričito u svojim člancima, ali njegov izraz nalazimo
u plitkim usporedbama
Bratstva s različitim vjerskim skupinama po nekim nategnutim
sličnostima. Ponajprije s protestantima jer bi Bratstvo svojevoljno
tumačilo Tradiciju kao što protestanti tumače Bibliju. No ono što
Zeliću izmiče je činjenica da je Tradicija sama po sebi tumačenje
sv. Pisma i da je sv. Pismo (kojemu treba ispravno tumačenje) iz nje
nastalo. Izjave crkvenih otaca i crkvenoga Učiteljstva su donošene
upravo sa svrhom da protumače ono što je nejasno i reći da bi one
u cijelosti bile nejasne i trebale neko novo tumačenje znači
relativiziranje samoga pojma Učiteljstva. Tada bi ono bilo podložno
neprestanim promjenama i preispitivanjima te bismo došli do
modernističkoga načela o doktrinarnom evolucionizmu koji niječe
objektivnost i stalnost istine. Upravo je to polazište modernista
koji primjerice govore da jasan i izričit nauk pretkoncilskoga Učiteljstva
koje je osudilo vjersku slobodu više nije aktualan i da ga treba
'razviti' u skladu s novim shvaćanjima, što nije ništa drugo nego
njegovo nijekanje i opravdanje za modernistički nauk o vjerskoj
slobodi i odbacivanju Kristova društvenoga kraljevanja.
Druga
usporedba koju Zelić povlači je ona s pravoslavcima koji se služe
tradicionalnim obredom, ali nisu
u zajedništvu s Crkvom, što on podmeće Bratstvu sv. Pija X.
Pokazali smo na početku o kakvoj se lažnoj optužbi ovdje radi jer
Bratstvo svim srcem prihvaća nauk o papinskome primatu i
nezabludivosti, dok ga 'pravoslavci' (istočni raskolnici) odlučno
odbacuju, a Zelić ne razlikuje osnovne pojmove raskola (odbacivanja
papinskoga autoriteta u načelu) i neposlušnosti (odbijanja da se
izvrše određene odredbe zakonitoga autoriteta, što
može biti opravdano u izvanrednim situacijama kao što je
današnje stanje u Crkvi).
No
ovdje trebamo primijetiti jednu veliku nedosljednost koju tzv.
neokonzervativci čine kada se obrušavaju na tradicionaliste. Dok se
provoditelji koncila – pokoncilski pape i biskupi – svim srcem
zalažu za ekumenizam, organiziraju molitvene susrete i govore samo
pozitivnim riječima o drugim crkvama i religijama, neokonzervativci
se prave gluhi na njihove smjernice i stavljaju nekatolike u
negativni kontekst. Time samo pokazuju svoje licemjerje jer dok se s
jedne strane kunu u gotovo apsolutističku vjernost crkvenim vlastima,
ignoriraju njihove važne postupke ondje gdje trebaju opravdati svoju
ideologiju. Ako bi gospodin Zelić htio biti bezrezervno odan
pokoncilskim papama, trebao bi radije izostaviti ikakvu kritiku prema
protestantima i pravoslavcima jer se njih prema koncilskoj retorici
prikazuje kao 'kršćane na drugi način', a ne krivovjernike i
raskolnike. Ako bi pak išao korak dalje, trebao bi uvidjeti da tada
i cijela kritika prema Bratstvu potpuno gubi svoj temelj. Jer štogod
o njemu mislio, Bratstvo bi barem trebalo biti bliže pokoncilskome
katoliku od protestanata i pravoslavaca. Osim naravno ako ne bi
prizvao liberalno načelo da je u duhu ekumenizma sve prihvatljivo,
osim onih koji ističu apsolutnost katoličke istine – sloboda
svima, osim protivnicima slobode (tj. liberalizma).
I
treća usporedba koju Zelić donosi je ona sa samim modernistima. Kao
što modernisti napadaju pretkoncilski nauk i govore o dvije
različite Crkve, tako bi i Bratstvo napadalo pokoncilski nauk i
Crkvi koja se razlikuje od pretkoncilske. Zasigurno možemo govoriti
o dvije
različite Crkve, ali ne na supstancijalnoj razini koja bi se
ticala njezinih bitnih ustanova i oznaka (kako
to Zelić predbacuje),
nego na pojavnoj ili fenomenološkoj razini. Činjenica
je da se nakon Drugoga vatikanskoga promiču načela koja ugrožavaju
ili potamnjuju jedinstvo Crkve u nauku i moralu, međutim ono u
svojoj srži i dalje postoji premda je narušeno, jer je objektivni
karakter katoličke vjere od Crkve zauvijek definiran. A da Zelić ne
prepoznaje da su upravo modernisti ti koji uništavaju Crkvu svojim
lažnim naucima, dok tradicionalisti rade na njezinoj obnovi, nije
čudno zbog njegovih postavki koje smo prethodno izložili.
6.
Možemo reći da tzv. neokonzervativci žive u jednom zrakopraznom
prostoru: htjeli bi tumačiti pokoncilsku stvarnost prema
pretkoncilskome duhu, što međutim – kao što smo pokazali –
nije moguće jer je ta ista stvarnost utemeljena na novom,
modernističkom duhu koji prožima cjelokupne reforme. Tako oni ulaze
u jednu šizofrenu situaciju u kojoj moraju balansirati između
jednoga i drugoga pola – pokušaja da se spasi još nešto od
tradicionalnoga duha, a s druge strane nadiranja modernizma koji se
sve više pretače u službene reforme te postupno nagriza taj
tradicionalni duh. Oni su tako prisiljeni stvarati iluzorna
opravdanja za svoju poziciju.
Jedno
od njih je Zelićeva izjava da su ,,pape nakon
Koncila sve više nastojale da taj obred ne nestane u Crkvi“.
Shvatili ovaj sofizam
kako nam drago, iz njega izravno proizlazi činjenica da je
tradicionalni obred najprije bio osuđen na propast i zaborav (jer u
protivnom ne bi ni postojala opasnost njegova nestanka) i modernisti
bi u tome vjerojatno
uspjeli da nije bilo
zaslužnoga prelata koji je pokrenuo obnovu tradicionalnoga obreda.
Bio je to naravno nadbiskup Lefebvre iz čijega Bratstva su se
kasnije razvile tzv. Ecclesia Dei zajednice kojih ne bi bilo da on
nije poduzeo biskupska ređenja. Već samim njihovim spominjanjem
Zelić dakle prešutno skače sebi u usta i priznaje da se prisutnost
tradicionalnoga obreda nije širila po pozitivnom programskom načelu,
nego kao ograničeno dopuštenje zbog sile nužnosti i da bi se
pokušalo suzbiti djelovanje FSSPX-a.
To odmah daje odgovor na Zelićevu sliku o odnosima između Bratstva i Svete Stolice, kao da su se rimske vlasti svim silama trudile da normaliziraju odnose s Bratstvom, a da ono to nije prihvatilo. Ništa ne može biti dalje od istine. Naprotiv, nadbiskup Lefebvre se svim silama trudio da se ispravi nepravda učinjena Bratstvu zbog modernističke samovolje, a pregovore je prekinuo upravo kada je uvidio da oni više nemaju smisla jer su rimske vlasti samo odugovlačile stvari i nastojale kompromitirati zalaganje Bratstva za obnovu Tradicije. O tome nam govori sam Nadbiskup u svojoj propovijedi s biskupskih ređenja 1988.:
„U
tijeku ove godine bio sam često u Rimu, danima, pa i tjednima. Sveti
me Otac nije pozvao da ga posjetim. Nedvojbeno bih bio sretan da sam
ga smio posjetiti. Jednako bih tako bio sretan da je došlo do
konačnih sporazuma...
Pitali
su me: „Monsinjore, zašto ste prekinuli razgovore za koje se
činilo da će imati određeni uspjeh?“. Istodobno, kada sam
potpisao Protokol, izaslanik kardinala Ratzingera dao mi je pismo. U
tom je pismu stajalo da trebam tražiti oproštenje za zablude koje
sam počinio. Ako sam u zabludi ili poučavam zablude, jasno je da me
se mora vratiti k istini, k duhu onih koji mi šalju ovaj dopis da
potpišem kako uviđam svoje zablude... Što je istina za ove ljude?
To je istina Drugoga vatikanskoga sabora, ove koncilske Crkve. To je
duh Asiza. To je danas „istina“. Ovu istinu ne želimo ni za što
na svijetu!“
Iz
svega
toga proizlazi zatim Zelićev načelni sofizam o odnosu između staroga i
novoga obreda. Prvi sofistički argument koji se donosi u naslovu
njegova drugoga članka glasi: ,,Potpora
‘tradicionalnom’ rimskom obredu ne čini vas ni boljim ni lošijim
katolikom“.
Drugim riječima, ovdje se najprije želi prebaciti loptica na
subjektivnu razinu i insinuirati kao da bi se netko
osobno uzdizao i smatrao svetijim samim time što je privržen
tradicionalnom obredu. No srž stvari je naprotiv u objektivnoj
razini – da tradicionalni obred po sebi prenosi plodove Kristova
otkupiteljskoga djela jer kao katolički obred izražava
vjeru Crkve u Misu kao nekrvnu žrtvu Kristova Tijela i Krvi koju
prikazuje svećenik kao njegov posvećeni službenik, dok se u novome
obredu te istine zamračuju i iskrivljuju te se tako protok milosti
Kristove žrtve otežava ili začepljuje. Koliko će pak tko osobno
iskoristiti tu milosnu ponudu je na svakome od nas – ona nam se na
zakonit i potpun način daje u tradicionalnom obredu, dok to nije
slučaj u novome obredu koji je nastao iz modernističkog načela
ekumenizma te zato gotovo
posve sliči protestantskim obredima.
Time
dobivamo odgovor na
tvrdnju koju nalazimo u motupropriju
pape Benedikta XVI. da se radi o dva oblika istoga obreda. Uz
dužno poštovanje prema papi emeritusu, moramo ustanoviti da
objektivna stvarnost ne odgovara toj tvrdnji. Gospodin Zelić tvrdi
da novi obred ,,bolje izražava neke druge stvari u vjeri“,
no tu svoju
tvrdnju nije apsolutno ničim potkrijepio, kao što to nije učinio
ni papa Benedikt u svom izrazu o ,,uzajamnom obogaćenju“
dvaju obreda. Jedino čega bismo se mogli dosjetiti da pokušamo
razumjeti ove izraze su prijedlozi iz upute Universae Ecclesiae da u
tradicionalni obred treba dodati neka nova predslovlja i svece, no to
po sebi ne bi ni izdaleka predstavljalo specifičnosti novoga obreda
niti opravdalo ikakvo pozitivno obilježje novotarija kao što su
narodni jezik, okrenutost svećenika prema narodu, uvođenje laika
čitača i djelitelja pričesti, okrnjivanje misnih molitava,
promjena tekstova prikazanja i kanona itd. Jednoznačna prosudba ovih
novotarija može biti samo da su one protivne Tradiciji i nauku Crkve
koja ih je doista unaprijed osudila bulom Auctorem
fidei pape Pija VI.
7.
Na kraju svega možemo izraziti žaljenje zbog ovolikoga
iskrivljivanja istine koje gospodin Zelić iskazuje u svojim
tekstovima. Mogli bismo imati razumijevanja da se radi o neznanju i
neupućenosti koje bi netko htio ispraviti da mu se predoče
objektivni argumenti, no iz svega rečenoga se ipak nazire drukčiji
zaključak: da je prije riječ o izrazu tzv.
neokonzervativne ideologije koja nažalost dolazi do lažnih i
klevetničkih zaključaka. Da se radi o pitanju
u kome može biti prostora za donošenje osobnih zaključaka, mogli
bismo to razumjeti, međutim iznositi klevetničke tvrdnje da je
Bratstvo u raskolu nakon što su to mjerodavni crkveni službenici
već više puta opovrgnuli ne možemo označiti drugim nego izrazom
ideološke zadojenosti. To nas istovremeno potiče na daljnje
promišljanje o naravi takvih nepravednih i sramotnih postupaka.
Pogledajmo zapravo koji je točan pojam raskola koji gospodin Zelić
pripisuje Bratstvu:
,,Raskol
je uskraćivanje podložnosti vrhovnom svećeniku ili zajedništva s
članovima Crkve koji su mu podložni.“
(ZKP 1983., kan. 751).
Primijetimo
dobro da se raskol ne sastoji samo u uskraćivanju podložnosti papi
kao vrhovnom poglavaru, nego i zajedništva s katolicima koji su mu
podložni. Ne čini li to upravo gospodin Zelić? Ne odbacuje li on
crkveno zajedništvo s katolicima koji posve priznaju vlast pape kao
Kristova namjesnika? Iz činjenice da on te katolike 'isključuje iz
zajedništva s Crkvom', drukčiji zaključak nažalost ne možemo
donijeti.
A
što je s pitanjem krivovjerja koje Zelić također predbacuje
Bratstvu? Katolički je nauk da papinska vlast nije svojevoljna, nego
je ograničena božanskim zakonom koji papa treba čuvati i da on kao
čovjek koji je nositelj ove najviše vlasti nije nezabludiv u svim
svojim činima, nego je podložan mogućnosti zablude. Priznaje li
gospodin Zelić tu istinu ili njegovi stavovi upućuju na suprotan
zaključak?
Za
kraj možemo samo ponoviti onu tvrdnju koje je on sam iznio na kraju
svojih članaka:
,,Potrebno
je dakle čuvati se raskola i raskolnika, jer to je put koji vodi u
vječnu propast, ali potrebno je isto tako čuvati i njegovati
svekoliko blago Crkve, ne prepustiti ga zaboravu i ne dozvoliti da ga
raskolnici prikažu kao svoje.“
...moleći Gospodina da se udostoji uskoro suzbiti i modernističku i
tzv. neokonzervativnu zabludu koje obje razdiru Crkvu i vode duše
na put propasti.
Odlična apologija, još ono malo katoličanstva što je ostalo u Europi i svijetu.. iako , i to su samo krhotine ostataka.
OdgovoriIzbriši