Tjelesni
doprinos u davanju zadovoljštine
Sedmi
razlog zašto moramo trpjeti, posebno u tijelu, je ovaj: budući da
su naše tijelo i njegovi udovi i organi bili instrumenti naših
grijeha, pravedno je da moraju biti i instrumenti ispaštanja i
zadovoljštine koji su potrebni za te grijehe. Uza sve ono što smo
rekli o nužnosti potpunog zadovoljenja za naše grijehe, moramo sada
reći nekoliko riječi o pravednoj raspodjeli patnji po kojoj se mora
dati zadovoljština.
Sva
djela koja činimo, i dobra i loša, činimo kao čovjek, kao ljudska
osoba koja je sačinjena od duše i tijela. I naša duša i naše
tijelo imaju intiman i nužan dio u svemu što radimo. Nikada u svom
životu ne vršimo neki ljudski čin, odnosno nešto za što smo
odgovorni Bogu, samo u tijelu ili samo u duši. Stoga u svakom
grijehu koji počinimo sudjeluje neki dio tijela. Ne možemo misliti
nešto loše, upustiti se u grješnu želju ili maštanje, izgovoriti
grješnu riječ, učiniti nešto zabranjeno ili propustiti neku
dužnost bez sudjelovanja nekog djela našeg tijela, koji je primio
najveći dio užitka i ugode od određenog grijeha.
Razmotrimo
malo pobliže tu temu. Postoje bezbrojni grijesi mišlju, maštom i
željom – naš mozak je imao aktivnu ulogu u njima svima. Postoje
jednako bezbrojni grijesi riječima – neljubaznim i nemilosrdnim,
gorkim i pokvarenim riječima i razgovorima; vrijeđanje Božjeg
Svetog Imena; sugestivne i nečedne šale i priče; laži, klevete i
ogovaranja – u kojima je glavni instrument bio naš jezik. Možda
postoje grijesi proždrljivosti, neumjerenosti, ljubav prema dobroj
zabavi, „stvaranje Boga od svog trbuha“ (Fil 3,19) – ali ugoda
tih grijeha nije ograničena samo na naše nepce, nego se nastavlja u
našem čitavom tijelu. Možda smo krivi za nečednost u odijevanju,
kojim smo se učinili hodajućom napasti i prilikom za grijehe svima
koji su nas vidjeli. To je bilo naše tijelo, posvećeno u krštenju
na isključivu službu Bogu, koje smo dali đavlu da ga koristi kao
instrument za uništenje naše besmrtne duše. I napokon, ako smo se
upuštali u grijehe nečistoće i nečednosti, sami ili s drugima, to
je bilo naše tijelo i njegovi dijelovi koji su se zabavljali
zabranjenim užitkom. Ukratko, ne postoji nijedan dio našeg tijela
ili osjetila koji nije u nekom trenutku bio uključen u službu
grijehu.
Dakle,
sada kada imamo ove činjenice pred sobom, sami prosudimo je li
pravedno da samo naša duša mora potpuno zadovoljiti u čistilištu
za grijehe koje smo počinili ovdje na zemlji, dok naše tijelo, koje
je tako često glavni krivac, može uživati potpuno izuzeće od tog
zadatka. Bi li to bilo pravedno da naša duša, koja često samo malo
popušta s oklijevanjem žudnjama našeg tijela u prepuštanju
užicima, mora platiti cijelu kaznu, dok tijelo, koje se buntovnički
zabavljalo, potpuno izbjeglo kazni koju je zaslužilo? Sigurno da ne.
Jer dok bi duša činila sporu i bolnu pokoru u vatri čistilišta,
tijelo bi samo prošlo korupciju groba koje je posve nesvjesno. Na
taj način bi ono uživalo polasticu potpunog izuzeća od kazne za
one grijehe za koje je bilo nužan instrument. Da vas ponovno pitam,
zar bi to bilo pravedno i pošteno?
Ako,
stoga, sada trpite u tijelu, ako bolujete u očima koje su često
gledale na grješne stvari, u vašim ušima koje su tako pohlepno
slušale nemilosrdne ili nečedne razgovore, u vašoj glavi koja je
tako često ispunjena svojevoljnim nesvetim mislim, u vašim rukama
koje ste tako često koristile u mnogim grješnim djelima, u vašim
nogama koje su vas tako često dovele u grješne prilike ili vodile u
lov na poroke i sramotu, ili ako patite u bilo kojem drugom djelu
tijela, ponizite se i priznajte i klanjajte se beskrajnoj pravdi
Božjoj, koja vam sada daje priliku da okajavate svoje grijehe u
samim djelovim koje ste tako sramotno koristili „čineći ih
djelovima zlobe“, a zatim odlučite istrpiti svoje patnje u duhu
pokore.
U
isto vrijeme morate pokušati shvatiti da je volja Božja da izvučete
što više dobra iz onoga što djeluje loše. Sjetite se da vam
trpljenje koje sada morate podnositi može služiti da se osigura
dvostruka dobit; kao prvo, možete potpuno isplatiti dug svoje
vremenite kazne i tako izbjeći muke u čistilištu; a kao drugo, Bog
će rado nagraditi svaki dio vašega tijela koji učinite
instrumentom pokore ostatak svog života, tako što će ga
preobraziti u slavi, svakog prema količini pokorničkih djela koja
su učinila.
(vlč.
F. J. Remler, C.M., Zašto moram trpjeti? Knjiga svjetla i utjehe,
str. 37. – 39.)
Prijašnji
nastavci:
Primjedbe
Objavi komentar