Zašto moram trpjeti? (VII.)


Tjelesni doprinos u davanju zadovoljštine

Sedmi razlog zašto moramo trpjeti, posebno u tijelu, je ovaj: budući da su naše tijelo i njegovi udovi i organi bili instrumenti naših grijeha, pravedno je da moraju biti i instrumenti ispaštanja i zadovoljštine koji su potrebni za te grijehe. Uza sve ono što smo rekli o nužnosti potpunog zadovoljenja za naše grijehe, moramo sada reći nekoliko riječi o pravednoj raspodjeli patnji po kojoj se mora dati zadovoljština.

Sva djela koja činimo, i dobra i loša, činimo kao čovjek, kao ljudska osoba koja je sačinjena od duše i tijela. I naša duša i naše tijelo imaju intiman i nužan dio u svemu što radimo. Nikada u svom životu ne vršimo neki ljudski čin, odnosno nešto za što smo odgovorni Bogu, samo u tijelu ili samo u duši. Stoga u svakom grijehu koji počinimo sudjeluje neki dio tijela. Ne možemo misliti nešto loše, upustiti se u grješnu želju ili maštanje, izgovoriti grješnu riječ, učiniti nešto zabranjeno ili propustiti neku dužnost bez sudjelovanja nekog djela našeg tijela, koji je primio najveći dio užitka i ugode od određenog grijeha.

Razmotrimo malo pobliže tu temu. Postoje bezbrojni grijesi mišlju, maštom i željom – naš mozak je imao aktivnu ulogu u njima svima. Postoje jednako bezbrojni grijesi riječima – neljubaznim i nemilosrdnim, gorkim i pokvarenim riječima i razgovorima; vrijeđanje Božjeg Svetog Imena; sugestivne i nečedne šale i priče; laži, klevete i ogovaranja – u kojima je glavni instrument bio naš jezik. Možda postoje grijesi proždrljivosti, neumjerenosti, ljubav prema dobroj zabavi, „stvaranje Boga od svog trbuha“ (Fil 3,19) – ali ugoda tih grijeha nije ograničena samo na naše nepce, nego se nastavlja u našem čitavom tijelu. Možda smo krivi za nečednost u odijevanju, kojim smo se učinili hodajućom napasti i prilikom za grijehe svima koji su nas vidjeli. To je bilo naše tijelo, posvećeno u krštenju na isključivu službu Bogu, koje smo dali đavlu da ga koristi kao instrument za uništenje naše besmrtne duše. I napokon, ako smo se upuštali u grijehe nečistoće i nečednosti, sami ili s drugima, to je bilo naše tijelo i njegovi dijelovi koji su se zabavljali zabranjenim užitkom. Ukratko, ne postoji nijedan dio našeg tijela ili osjetila koji nije u nekom trenutku bio uključen u službu grijehu.

Dakle, sada kada imamo ove činjenice pred sobom, sami prosudimo je li pravedno da samo naša duša mora potpuno zadovoljiti u čistilištu za grijehe koje smo počinili ovdje na zemlji, dok naše tijelo, koje je tako često glavni krivac, može uživati potpuno izuzeće od tog zadatka. Bi li to bilo pravedno da naša duša, koja često samo malo popušta s oklijevanjem žudnjama našeg tijela u prepuštanju užicima, mora platiti cijelu kaznu, dok tijelo, koje se buntovnički zabavljalo, potpuno izbjeglo kazni koju je zaslužilo? Sigurno da ne. Jer dok bi duša činila sporu i bolnu pokoru u vatri čistilišta, tijelo bi samo prošlo korupciju groba koje je posve nesvjesno. Na taj način bi ono uživalo polasticu potpunog izuzeća od kazne za one grijehe za koje je bilo nužan instrument. Da vas ponovno pitam, zar bi to bilo pravedno i pošteno?

Ako, stoga, sada trpite u tijelu, ako bolujete u očima koje su često gledale na grješne stvari, u vašim ušima koje su tako pohlepno slušale nemilosrdne ili nečedne razgovore, u vašoj glavi koja je tako često ispunjena svojevoljnim nesvetim mislim, u vašim rukama koje ste tako često koristile u mnogim grješnim djelima, u vašim nogama koje su vas tako često dovele u grješne prilike ili vodile u lov na poroke i sramotu, ili ako patite u bilo kojem drugom djelu tijela, ponizite se i priznajte i klanjajte se beskrajnoj pravdi Božjoj, koja vam sada daje priliku da okajavate svoje grijehe u samim djelovim koje ste tako sramotno koristili „čineći ih djelovima zlobe“, a zatim odlučite istrpiti svoje patnje u duhu pokore.

U isto vrijeme morate pokušati shvatiti da je volja Božja da izvučete što više dobra iz onoga što djeluje loše. Sjetite se da vam trpljenje koje sada morate podnositi može služiti da se osigura dvostruka dobit; kao prvo, možete potpuno isplatiti dug svoje vremenite kazne i tako izbjeći muke u čistilištu; a kao drugo, Bog će rado nagraditi svaki dio vašega tijela koji učinite instrumentom pokore ostatak svog života, tako što će ga preobraziti u slavi, svakog prema količini pokorničkih djela koja su učinila.

(vlč. F. J. Remler, C.M., Zašto moram trpjeti? Knjiga svjetla i utjehe, str. 37. – 39.)

Prijašnji nastavci:


Primjedbe